حمله موفق، حداقلی، اما آزمایشی ایران به اسرائیل

علی مظفر - بر مبنای نظریه یاکوبسن برای آن‌که انتقال مفهوم موثر (ارتباط) صورت گیرد، ضرورت دارد که فی‌مابین گیرنده و فرستنده پیامی رد و بدل شود. اما در میان کشورهایی که منازعه و خصومت دیرینه‍ای با یکدیگر دارند، ساده ترین نوع پیام زبانی، هشدار است که می‌تواند مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته، تا میزان جدیت، لاف و گزاف بودن یا عملیاتی بودن آن، از سوی فرستنده به درک و دریافت گیرنده بینجامد. 
فرضیه درک و دریافت یاکوبسن به صورت زبانی بارها از سوی فرستنده (ایران) در قالب هشدار(پیام) به گیرنده (اسرائیل) منتقل شد و هر بار این رژیم اسرائیل بود که با خاموش کردن رادارهای گیرندگی خود دست به شیطنت در داخل و خارجی ایران می زد و با ترور مستشاران نظامی و دانشمندان هسته ای پیام فرستنده را با بی توجهی پشت سر می‌گذاشت، زیرا به این دریافت کلی رسیده بود که منبع گیرندگی اصلی توجهات خاص را به موقع به وی گوشزد خواهد کرد. 
اما؛ ایران صبر استراتژیک خود را به صورت عملیات موفق، حداقلی، اما آزمایشی با اهداف از پیش تعیین شده با مفهوم «وعده صادق» طی یک رخداد تاریخی نوین به گیرنده منتقل کرد تا این بار اسرائیل پیام‌های بعدی را جدی‌تر دریافت کند و قبل از هر گونه اقدام، توجه خاص نسبت به هشدارهای فرستنده داشته باشد. 
عملیات« وعده صادق» با توجه به نگرش تحلیلگران عرصه جنگ و چشم انداز کارشناسان تسلیحاتی و نظامی بی‌نظیر تلقی شده و شایسته است به ابعاد و نکات حائز اهمیت آن پرداخته شود. 
نخستین نکته آنکه؛ هجوم گسترده به اسرائیل با توجه به سیاست عالی و ممتاز ایران، پاسخی به تهدیدات دشمن و تفهیم برخورداری از راهکارهای بازدارندگی در قبال آمریکا و متحدانش بود و البته این اطمینان را هم به کشورهای متخاصم داد که هشدارهای ایران در قالب رجزخوانی سیاسی نبوده و پس از این، رویکردش در صورت آسیب به منافع ملی، انسانی و اقتصادی عملیاتی خواهد بود.  
دیگر آن‌که؛ توسعه یافتگی تسلیحاتی ایرانی و تفهیم کیفیت و کمیت تجهیزات نظامی ایرانی به کشورهای منطقه، آمریکا و اسرائیل، با تذکر عملی ارایه شد و نشان داد  که ایران برای خود خط قرمزهایی تعریف نموده و با این حمله به صورت عملی، موضوع به گیرندگان منتقل شد. 
از سویی ایران با مطالعه سیر رفتار اسرائیل در طی چند دهه حیات فاجعه بارش به این نتیجه رسیده بود که سیاست کنش و واکنش مستقیم در برابر این رژیم همواره درست و منطقی است و چشم انداز فردای پس از هجوم گسترده به اسرائیل با سناریوهای دو گانه (پایان رویارویی یا تقابل دوباره) از سوی اسرائیل خواهد بود که با اطمینان و توجه عمیق به دو سناریو، هجوم تاریخی و شگفتی ساز نوین خود را انجام داد. 
نکته بعدی؛ مترصد بودن ایران برای آزمایش عملی تجهیزات دوربرد، قابل و غیرقابل رهگیری خود بود که ضرورت آزمایش در خاک دشمن را می‌طلبید و حمله به کنسولگری این عذر را برای ایران موجه ساخت که با ادله قانونی برخاسته از منشورهای سازمان ملل به اهداف راهبردی خود دست یابد و این پیام را نیز به دشمنانش منتقل کند که حساب ایران با دیگر کشورهای منطقه متفاوت است.  در پیش و پس این اقدام قانونی ایران، رسانه ها و شبکه های بدون تعصب در انتقال پیام صریح، صحیح، طی دو هفته ابعاد روانی در میان مردم اسرائیل، جهانیان را متوجه حقوق قانونی و بین المللی ایران و عمق فاجعه آفرینی اسرائیل نمود و بر این اساس ایران با پی‌ریزی معادله مقابله به مثل مبنی بر «تنبیه به خاطر اشتباه» در نهایت با صبر و خونسردی و باز تعریف درست از حمله منطقی، قانونی و حق بین المللی «وعده صادق» را عملی کرد. 
نکته دیگری که در هجوم گسترده ایران به اسرائیل حائز اهمیت است، روایت اخلاق مداری بر پایه سیر رفتار ایران متمدن بود که در برابر خوی وحشیگری اسرائیل، مراکز غیرنظامی، بیمارستانها و میادین هوایی را آماج قرار نداد و با هوشمندی تمام به اندیشمندان و تحلیلگران عرصه سیاست جنگ تفهیم توانستن و انجام ندادن را گوشزد کرد. 
دیگر نکته؛ شگفت انگیزی عرصه میدان مانور ایران در نگاه کارشناسان مسائل نظامی مبنی بر سهل الوصول بودن اهداف در اسرائیل بود که با توجه به وجود فناوری سامانه پدافند قوی این کشور و ملاحظه نقشه ها و جایگاه‌های مشخص شده از سوی ایران مورد ارزیابی دقیق و هدف قرار گرفت و این مهم در شرایطی انجام شد که سپر دفاعی موشکی و پدافندی ممتاز اسرائیل در حریم هوایی این کشور سرگرم شکار پهبادهای پیش قراول ایرانی بود. 
هرچند که در حمله مستقیم ایران به اسرائیل برخی از کشورهای منطقه در کنار آمریکا با این رژیم همکاری کردند اما این حمله پیام مستقیمی به آن‌ها و آمریکا داشت که پایگاه‌های آمریکا بدون چتر دفاعی و پدافندی در خاورمیانه به ویژه در حوزه خلیج فارس بسر می برند و توجه ویژه ایران به دوستان، بی‌طرفان و دشمنان بر اساس سیاست صبر، مماشات و مقابله به زمان مناسب پیش خواهد رفت. 
نکته پایانی اینکه؛ ایران توانست با حمله موفق، حداقلی اما آزمایشی با بارش موشکی - پهبادی به اسرائیل، پیامی به مقامات ذی شعور آمریکا مبنی بر هزینه‌دار بودن حمله اصلی ارائه دهد و متذکر گردد که حمله آزمایشی با تخریب و نابودی اهداف تعیین شده، مانوری پیشگیرانه در قبال حمله این دو کشور به مراکز هسته ای ایران تعبیه شده است. مسلما قدرت نمایی در تاریخ نوین از سوی ایران می‌تواند تا حدودی فرزند ناخلف آمریکا در خاورمیانه را رام، تأدیب و مهار کرده و به دنبال آن ثبات، امنیت و آرامش را به منطقه باز گرداند و از دیگر سو، هشداری هم به کشورهای منطقه در برابر حمایت از اسرائیل در رویارویی های پس از این با ایران باشد.
کارشناس امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی
حمله موفق، حداقلی، اما آزمایشی ایران به اسرائیل
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه