كشف الگوي مهاجرت ميگو‌هاي  خليج فارس


«پهنه‌بندي ذخاير ميگو در مناطق شمالي خليج فارس به وسيله يكپارچه‌سازي اطلاعات ماهواره‌اي (دماي سطحي آب و كلروفيل-a) و داده‌هاي منطقه‌اي در صيد گاه‌هاي استان بوشهر» عنوان طرح پژوهشي مهناز رباني‌ها، استاديار مؤسسه تحقيقات علوم شيلاتي كشور است كه اين طرح را با حمايت بنياد ملي علم ايران به پايان رسانده است.             
به گزارش اقتصادسرآمد «پهنه‌بندي ذخاير ميگو در مناطق شمالي خليج فارس به وسيله يكپارچه‌سازي اطلاعات ماهواره‌اي (دماي سطحي آب و كلروفيل-a) و داده‌هاي منطقه‌اي در صيد گاه‌هاي استان بوشهر» عنوان طرح پژوهشي مهناز رباني‌ها، استاديار مؤسسه تحقيقات علوم شيلاتي كشور است كه اين طرح را با حمايت بنياد ملي علم ايران به پايان رسانده است.
رباني‌ها درباره اين طرح توضيح داد: همه‌ساله برداشت از ذخاير ميگو در صيدگاه‌هاي خليج فارس توسط تعداد زيادي از شناور‌هاي سنتي و صنعتي انجام مي‌شود. يكي از موضوعات مطرح در ارتباط با خصوصيات زيستي ميگو‌ها، شناسايي زيستگاه‌ها و ميزان ذخاير آن‌هاست.
وي ادامه داد: با توجه به نقش كليدي ذخاير ميگو از نظر بوم شناختي در اكوسيستم‌هاي دريايي به‌ويژه آبزيان كف‌زي و تأمين غذاي بسياري از گونه‌هاي تجاري كف‌زي، برداشت ساليانه از ذخاير اين آبزيان و قرار داشتن ميگو در شمار آبزيان كوتاه عمر، اين موضوع اهميت پيدا مي‌كند كه بررسي بهتري توسط محققان در ابعاد زيستي، بوم‌شناسي و ذخاير ميگو انجام شود.
اين محقق و پژوهشگر در ادامه بيان كرد: علاوه بر اين، درجه حرارت آب يكي از اساسي‌ترين پارامتر‌هاي اقيانوس‌شناسي محسوب مي‌شود. تغييرات زماني و مكاني دماي آب، نقش مهمي در زندگي آبزيان دارد. دما نه‌تنها بر رفتار آبزيان اثر مي‌گذارد، بلكه بر گردش آب و جريان‌هاي فراچاهنده نيز اثر مي‌گذارد. از طرفي، ‎ميگو يكي از آبزيان كف‌زي است كه بخش اعظم زندگي خود را در كف دريا و لايه‌هاي آب نزديك به بستر دريا به سر مي‌برد و دماي عمق آب نقش مهمي در رشد و بقاي ميگو دارد.
كشف الگوي مهاجرت ميگو‌هاي  خليج فارس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه