عوامل 9گانه اجرای موفق ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش

گروه امنیت دریایی - مهدی فرخ‌پور - نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بازوی اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دریاها، با حضور مستمر در آب‌های آزاد جهان و طراحی نظامند برنامه‌های راهبردی تاکنون توانسته دستاوردها و توفیقات زیادی را برای ایران اسلامی به ارمغان آورد. این نیروی راهبردی با بهره‌‌گیری از تجارب ارزشمند گذشته به‌ویژه تجارب دفاع مقدس، در ترسیم برنامه‌های پیشروی گام دوم انقلاب، پیشرفت‌های بزرگی در بخش‌های حضور در حوزه مأموریت‌های جدید، گسترش عمق راهبردی کشور، دور کردن تهدید، افزایش تعاملات بین‌المللی (دیپلماسی سیاسی)، حفظ و امنیت خطوط مواصلاتی تجاری، مبارزه با دزدان دریایی و صیانت از منافع نظام را در کارنامه درخشان خود ثبت و ضبط کرده است. یکی از گام‌های استوار و پر صلابت در جهت تحقق آرمان‌های بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اعزام ناوگروه 86 به سفر بین اقیانوسی و دور دنیاست که در این نوشتار سعی می‌شود عوامل مهم و تأثیرگذار بر اجرای موفقیت‌آمیز مأموریت غرورآفرین و جهادی، اقیانوس‌نوردی ناوشکن پیشرفته تماماً ایرانی دنا و ناو بندر مَکُران تبیین و واکاوی شود.

مأموریت ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش
به گزارش روزنامه دریایی سرآمد، اولین عملکرد افتخارآمیز نیروی دریایی ارتش، مأموریت دریانوردی در دریاهای آزاد و دوردست با اعزام ناوگروه‌های رزمی و محافظ (پشتیبانی) البرز و بوشهر به فرمان و تدبیر فرماندهی معظم کل قوا در اردیبهشت ماه سال 1388 با طی مسافت 8000 مایل به مدت 58 روز آغاز شد و به دنبال آن افتخارات یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و به فتح اقیانوس اطلس در ناوگروه 75 با طی مسافت 25000 مایل به مدت 130 روز با حضور ناوبندر مکران و ناوشکن بومی سهند رسید، اما مأموریت ناوگروه 86 اوج رکوردشکنی و ثبت یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای اقیانوس نوردی توسط ناوگروه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تقویم دریانوردی دنیا بود.

عوامل مؤثر در موفقیت ناوگروه 86
عوامل زیادی در دریانوردی موفق ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش دخیل بوده که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:
1-خودباوری (باور ما می‌توانیم): تحقق باور ما می‌توانیم در مرحله نخست نیازمند تغییر تفکر وابستگی است. تقویت عقل، علم، عزم، وجود مدیرت جهادی و ارائه تصویری درست و نظامند رویدادها از لوازم تحقق باور ما می‌توانیم است. یکی از ویژگی‌های بارز دریادلان اعزامی به سفر بین اقیانوسی در ناوگروه 86 داشتن احساس و انگیزه کافی جهت به‌کارگیری استعداد و مهارت در خدمت اهداف سازمانی است.
2- تفکر راهبردی: تفکر راهبردی در مأموریت و رویداد بزرگ مأموریت ناوگروه 86 در راستای اجرا و توسعه برنامه‌های کلان و سطوح بالا به کار گرفته شده بود و فرماندهان و کارکنان در تهیه و تدوین برنامه راهبردی مشارکت داشته و برای هدایت عملیات و گرفتن تصمیمات تاکتیکی تا زمان رسیدن به نتیجه مورد نظر آمادگی داشتند. یکی از عوامل دست‌یابی به این موفقیت توانایی فکر کردن خارج از چارچوب‌های همیشگی است. تفکر راهبردی سبب اعتماد و یادگیری می‌شود و مهارت را در خود توسعه می‌دهد و این همان فرصت‌هایی است که از درون تهدیدات و تحریم‌ها استخراج و حاصل شده است.
3-سرمایه انسانی: یکی از اساسی‌ترین دلایل موفقیت در ثبت این شکوه ملی، وجود سرمایه انسانی است که در واقع این منبع بشری تلاشگر و مجاهد سرمایه بسیار مهمی محسوب می‌شوند. سرمایه‌های انسانی در نداجا عنصر ضروری در ناوگان دریایی ایران هستند که شامل همه کارکنان و افرادی می‌شود که با خدمت خود به مأموریت‌ها و اهداف سازمانی کمک می‌کند. یکی از برنامه‌های راهبردی نداجا مشارکت و توانمندسازی کارکنان جهت کسب بهترین نتایج و عملیاتی نمودن و راهبرد‌های نوآورانه است. راهبرد منابع انسانی امروز در نداجا باانگیزه نگه‌داشتن استعدادهای انسانی است.
4-مدیریت دانش: امروز دانش به عنوان گوهری ارزشمند و یک دارایی گران‌بها مطرح است. برنامه‌های عملیاتی راهبردی نداجا بدون مدیریت و استفاده صحیح از منابع ارزشمند دانش، امری ناممکن است. دانش نوعاً پیچیده است. امروز در دنیای تغییر اطلاعات و دانش ضروری است. مدیرت این منبع کمیاب باعث افزایش عملکرد کسب و کار موفقیت سازمان در زمان فعلی و آینده می‌شود. این منبع ناملموس بقاء سازمان را در محیط در حال تغییر به دنبال دارد. از همین رو یکی از اساسی‌ترین مهارت‌ها برای مدیریت سازمان‌ها دانش‌محور بودن آن‌ها است.
نیروی دریایی ارتش از آغاز شروع مأموریت‌ دریانوردی ناوگروه 86، بر اهمیت دانش برای نیل به اهداف تکیه داشت. زمانی که کارکنان در نداجا از آموزش‌های اصولی و دقیق بهره ببرند شاهد افزایش کارایی و بهبود عملکرد در همه جنبه‌ها خواهیم بود. باید در نظر گرفت که سازمان‌ها بدون دانش نمی‌توانند از منابع خود به درستی استفاده کنند. از همین رو در سال‌های اخیر نیروی دریایی ارتش نسبت به شناخت و استقرار مدیریت دانش و ایجاد زمینه کاربرد آن در سطح فرآیندهای سازمانی اقدام کرده است. بنابراین می‌توان بیان داشت مدیریت دانش یکی از عوامل حیاتی موفقیت در نداجا می‌باشد.
5-دشمن‌شناسی: پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی داشت که از جمله آن‌ها نفی سلطه سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی بیگانگان بوده و هست. نظام اسلامی با ماهیت دشمن‌ستیزی خود راه هرگونه نفوذ را بر دشمن سد و او را وادار به عقب‌نشینی نموده است. تداوم ایستادگی در برابر بیگانگان جز از طریق شناخت واقعی و دقیق آنان میسر نخواهد بود. تاریخ صدر اسلام گویای این حقیقت تلخ است که از ضعف‌های مهم و اساسی مسلمانان، نشناختن دشمنان واقعی بوده است. بدیهی است برای برنامه‌ریزی، تعیین و تدوین سیاست دفاعی در جهت صیانت از کیان و نظام اسلامی، شناسایی دشمن و تهدیدهایی که از ناحیه او موجودیت ملی و دینی ما را تهدید می‌کند بسیار مهم است. یکی از وظایف و مأموریت غرورآفرینان و حماسه‌سازان ناوگروه 86 دشمن‌شناسی و شناخت اهداف و شیوه‌ها و ابزارها و برنامه‌ریزی دشمن است. در جنگ ترکیبی دشمن فهم و بصیرت و مقابله با دشمن بسیار مهم است با نگاهی عمیق و با الهام از هویت اسلامی و ایرانی باید تهدیدات را از مرزهای کشور دور کرد؛ بنابراین برنامه‌ریزی، تعیین و تدوین سیاست دفاعی در جهت صیانت از کیان انقلاب اسلام وی شناسایی دشمن و تهدیدهایی که از ناحیه او موجودیت ملی و دینی ما را تهدید می‌کند امری مهم و ضروری است.
ادامه دارد...
عوامل 9گانه اجرای موفق ناوگروه 86  نیروی دریایی ارتش
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه