بررسی «روزنامه دریایی سرآمد» از نقش گسترده پکن در انتقال انرژی شورای همکاری خلیج فارس؛

همکاری راهبردی چین و عربستان در انرژی‌های تجدیدپذیر


گروه انرژی - توحید ورستان - در دنیای امروز، که مسائل زیست محیطی نیازمند توجه فوری است، کشورها به اهمیت حرکت به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر پی برده‌اند. اخیراً، چین و عربستان همکاری خود را برای پیشبرد این انتقال حیاتی اعلام کردند. در کنفرانس بآئو، عبدالعزیز بن سلمان آل سعود، وزیر انرژی عربستان، تمایل ریاض را برای همکاری با چین و دیگر اقتصادهای کلیدی در این زمینه ابراز کرد. این مشارکت تعهد همکاری برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا و ترویج توسعه پایدار در سطح جهانی را برجسته می‌کند.

تعهد عربستان سعودی به انتقال انرژی
به گزارش اقتصادسرآمد، طبق گزارش وبسایت «‌میدل ایست بریفینگ»‌، اقتصاد عربستان سعودی به شدت به نفت و بخش‌های مرتبط با آن متکی است و نزدیک به یک پنجم ذخایر نفت شناخته شده جهان را در اختیار دارد. کشف نفت در سال ۱۹۳۸ چشم انداز اقتصادی کشور را متحول کرد و با گسترش قابل توجهی که پس از جنگ جهانی دوم به ویژه با تأسیس پالایشگاه راس تنوره در سال ۱۹۴۵ اتفاق افتاد، در دهه ۱۹۷۰ تولید برق شاهد رشد سریع بود و از سیستم‌های غیرمتمرکز به متمرکز تبدیل شد. 
تحت نظارت دولت سعودی در سال ۲۰۰۰، یک نهاد دولتی متمرکز کنترل تمام تولید برق را به دست آورد که عمدتاً از گازوئیل و گاز طبیعی برای تولید برق استفاده می‌کرد. در سال‌های اخیر، عربستان و سایر تولیدکنندگان خلیج فارس به دلیل نیاز به یافتن جایگزین‌هایی برای نفت، به تنوع بخشیدن به بخش‌های انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر علاقه نشان داده‌اند. رشد جمعیتی و اقتصادی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC ) به افزایش تقاضای انرژی منجر شده و انتقال به منابع انرژی تجدیدپذیر و هسته‌ای می‌تواند نفت را برای صادرات آزاد و نگرانی‌های پایداری محلی را برطرف کند. به ویژه، چشم انداز انرژی عربستان تحت تأثیر اهداف بلندپروازانه مندرج در چشم انداز ملی ۲۰۳۰، دستخوش دگرگونی قابل توجهی شده است. این برنامه استراتژیک با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور، کاهش وابستگی آن به نفت، و ارتقای خدمات عمومی در بخش‌های مختلف، مانند بهداشت، آموزش، زیرساخت، تفریح و گردشگری ایجاد شده است. اصلاحات قابل توجه، از جمله تعدیل یارانه‌های انرژی، در کنار رشد سریع در بخش انرژ‌ی‌های تجدیدپذیر اجرا شده است. البته با کاهش قیمت جهانی نفت و تقاضا و نیازهای داخلی انرژی در حال افزایش، انتقال سریع از نفت امری ضروری شده است.

همکاری فزاینده چین و عربستان
 در انتقال انرژی
همکاری چین و عربستان مزایای قابل توجهی برای جاه طلبی‌های انرژی‌های تجدیدپذیر عربستان سعودی دارد. همکاری با شرکت‌های چینی که به دلیل تخصص خود در فناوری‌های هیدروژن سبز، تولید آمونیاک و انرژی‌های تجدیدپذیر شناخته شده‌اند، دسترسی عربستان به منابع و دانش ارزشمند را برای سرعت بخشیدن به تغییر مسیر به سمت انرژی پایدار فراهم می‌کند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۳، شرکت Acwa Power عربستان سعودی، یک شرکت بخش خصوصی، قراردادهای اولیه را با دو شرکت چینی برای تقویت همکاری در بخش‌های هیدروژن سبز، تولید آمونیاک و انرژی‌های تجدیدپذیر امضا کرد. این قراردادها که با شرکت دولتی و بین‌المللی شبکه برق جنوبی چین و گروه انرژی‌های هوشمند مینگ یانگ امضا شده‌اند، نشان‌دهنده یک حرکت استراتژیک به سمت تقویت مشارکت‌های انرژی پایدار بین عربستان و چین است. محمد ابونایان، رئیس Acwa Power، نسبت به تقویت همکاری با شرکای چینی برای پیشبرد طرح‌های هیدروژن سبز و آمونیاک و همچنین کشف فرصت‌ها در انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی و انرژی‌های هوشمند یکپارچه ابراز اشتیاق کرد. تمایل عربستان برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای (SCO)، به عنوان یک اتحاد سیاسی، امنیتی و تجاری به رهبری چین، تعهد این کشور به همسویی منافع خود با چین را نشان می‌دهد. اگرچه عربستان یک عضو کامل نخواهد بود، اما عضویت ناظر آن نشان دهنده تمایل این کشور برای تعمیق همکاری با چین در زمینه‌های مختلف استراتژیک است. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در جریان دهمین کنفرانس تجاری اعراب و چین بر اهمیت همکاری با چین در بخش تجارت و انرژی تاکید کرد. 
بن سلمان رهبری چین در انرژی‌های تجدیدپذیر را تایید و بر ارزش مشارکت با چین در استفاده از تخصص و پتانسیل بازار آن تاکید کرد. این تمایلات نشان دهنده شناخت عربستان از تغییر پویایی جهانی و رویکرد فعالانه آن در جهت ایجاد روابط سودمند متقابل با ذینفعان کلیدی است. علاوه بر این، قراردادهای اساسی عربستان با چین، مانند قرارداد ۵.۶ میلیارد دلاری با Human Horizons برای تولید خودروهای الکتریکی (EVs)، نشان دهنده تعهد این کشور به تعمیق روابط با چین فراتر از بخش‌های سنتی مانند نفت و گاز است. این توافقنامه‌ها که مجموعاً ۱۰ میلیارد دلار در صنایع مختلف است، بر تغییر استراتژیک سعودی به سمت تنوع اقتصادی و همسویی آن با اهداف چشم انداز ۲۰۳۰ تأکید می‌کند.

نقش گسترده پکن در انتقال انرژی شورای همکاری خلیج فارس
چین به طور فعال در تلاش‌های انتقال انرژی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از طریق ابتکارات و همکاری‌های مختلف مشارکت می‌کند. از آنجایی که چین جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر مسلط در زنجیره تامین انرژی‌های تجدیدپذیر مستحکم می‌کند، از تخصص و منابع خود برای حمایت از تعهد شورای همکاری خلیج فارس به انرژی پاک استفاده می‌کند. این مشارکت نه تنها روابط اقتصادی را تقویت کرده، بلکه تبادل پیشرفت‌های تکنولوژیکی و شیوه‌های پایدار بین دو منطقه را تسهیل می‌کند. یکی از جنبه‌های مهم مشارکت چین، همکاری آن در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در شورای همکاری خلیج فارس، به ویژه در انرژی خورشیدی است. شرکت‌های چینی مانند Trina Solar در حال سرمایه گذاری در نیروگاه‌های فتوولتائیک در مقیاس بزرگ در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مانند امارات متحده عربی هستند که با چشم انداز منطقه برای توسعه انرژی پاک هماهنگ هستند. علاوه بر این، تخصص چین در فناوری باتری و تولید انرژی بادی به پیشرفت بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در شورای همکاری خلیج فارس کمک و منابع و دانش ارزشمندی را برای حمایت از اهداف انتقال انرژی در منطقه فراهم می‌کند. علاوه بر این، موسسات مالی چین نقش مهمی در تامین مالی پروژه‌های انتقال انرژی در کشورهای خلیج فارس ایفا می‌کنند. همانطور که مجمع جهانی اقتصاد گزارش داده است، صندوق‌های ثروت دولتی در شورای همکاری خلیج فارس با موسسات مالی چینی برای ایجاد پلتفرم‌های مالی با هدف حمایت از طرح‌های انرژی پاک همکاری می‌کنند. این همکاری نه تنها بودجه موجود برای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد، بلکه ادغام بازارهای سرمایه بین چین و شورای همکاری خلیج فارس را ارتقا می‌دهد و همکاری‌های مالی بیشتر و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه پایدار را تقویت
 می‌کند.
 همکاری  راهبردی چین و عربستان در انرژی‌های تجدیدپذیر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه