«اقتصادسرآمد» گزارش می‌دهد

فعالان بازار سرمایه در انتظار فرجام گروه پالایش

گروه بازارسرمایه - یعقوب شیدایی گماسایی- شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی خود در تراز 2میلیون و 86هزار واحد ایستاد و در مقایسه با آخرین روز معاملاتی هفته گذشته یعنی سه‌شنبه 5خردادماه که در سطح 2میلیون و 97هزار واحد بود افت 13هزار واحدی را نشان می‌دهد. این کاهش نماگر بورس در روزهایی اتفاق می‌افتد که دامنه نوسان همچنان برای سهام 2درصد است موردی که کارشناس‌های بازارسرمایه نیز مورد تاکید قرار می‌دهند و معتقدند کاهش دامنه نوسان مانند سرعت‌گیر برای نزول شاخص کل بورس است و اگر مانند روزهای عادی دامنه نوسان 6درصد بود سطوح شاخص کل بورس بسیار کمتر از این ترازها بود.
ارزش معاملات خرد نیز در آخرین روز هفته در محدوده 2همت بود هر چند در طول هفته ارزش معاملات خرد تا 3همت هم ثبت شد، اما تقاضای ضعیف در سوی خرید از یک‌سو و تردید درباره وضع بورس در روزهای آتی از سوی دیگر، موجب نوعی دست به عصا بودن فعالان بازار سرمایه شد.

نوسان نرخ ارز در بازار آزاد
خبرها و نوسان‌های نرخ ارز در هفته گذشته یکی از مواردی بود که مورد رصد فعالان بورسی بود. نرخ ارز که در میانه هفته گذشته تا محدوده 56هزار تومان نیز کاهش پیدا کرده بود دوباره روند صعودی پیدا کرد و تا محدوده 59هزار تومان افزایش یافت. نرخ ارز یکی موارد کلیدی در افزایش یا کاهش حاشیه سود است مخصوصا شرکت‌هایی که با ارز نیما یعنی 28هزار و 500تومان صورت مالی را محاسبه می‌کنند با توجه به فاصله زیاد این نرخ با نرخ حدود 40هزار تومان و 58هزار تومان در بازار آزاد ارز، هر گونه تغییری در نرخ ارز تاثیر قابل توجهی در سود صنایع مربوط دارد. موردی که رئیس کل بانک مرکزی نیز درباره آن نظر مثبت دارد.

فاصله بین نرخ های ارز باید به حداقل برسد
رئیس کل بانک مرکزی گفت که امکان تک نرخی شدن ارز همزمان با اجرای سیاست های تثبیت وجود ندارد اما در عین حال باید تلاش کنیم تا فاصله میان نرخ ها به حداقل برسد.
محمدرضا فرزین هفته گذشته در نشست تحلیلی «تبیین و ارزیابی سیاست‌های پولی و ارزی» که در سی‌و‌یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی برگزار شد، مسئله تأمین مالی بهینه و مطلوب طرح‎ های بزرگ را یکی از دغدغه های سیاستگذاران پولی و دولت خواند و تصریح کرد: در بحث مهم تأمین مالی، نباید تمرکز مستمر بر استفاده از پول داخلی باشد و اگر دنبال دستیابی به اهداف توسعه ای کشور هستیم بایستی به دنبال روش های جدید و جایگزین تأمین مالی باشیم تا در این شرایط هم رشد اقتصادی تحقق یابد و هم، کنترل تورم عملیاتی شود.
وی نظام تأمین مالی را بانک محور عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار بیش از ۹۲ درصد تامین مالی کشور بر عهده نظام بانکی است و هشت درصد بقیه هم از طریق دیگر شیوه های تامین مالی مانند بازار سرمایه و سرمایه خارجی تامین می شود؛ این مسئله کار را برای بانک مرکزی در جهت کنترل تورم و رشد نقدینگی و برقراری آرامش در اقتصاد بسیار سخت کرده است.
فرزین خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و در شرایط تحریم به دلایل محدودیت ها، امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد. همچنین ایجاد انتظارات تورمی منفی از طریق کانال های غیررسمی و بازار قاچاق، موجب اثرگذاری بر نرخ ارز شده و التهاب آفرینی از طریق نرخ گذاری های غیررسمی نیز در این شرایط مزید بر علت شده است تا به همراه شوک ها و مخاطرات سیاسی، نرخ ارز بعضی اوقات دچار تلاطم گردد. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بنابراین برای اینکه ما بتوانیم جریان ورود کالا و خدمت به کشور بدون خدشه ادامه یابد و نیازهای ضرور مردم تامین شود و بازار، هویت پیش بینی پذیر خود را حفظ کند، چاره ای جز اجرای سیاست تثبیت نداریم. لذا معتقدم امکان تک نرخی شدن ارز همزمان با اجرای سیاست های تثبیت وجود ندارد اما در عین حال باید تلاش کنیم تا فاصله میان نرخ ها به حداقل برسد، چراکه ایجاد فاصله در نرخ ها بستر ساز رانت است.

پالایشی‌ها در برزخ
صنایع پالایشی یکی از صنایع مهم این روزهای بازار سرمایه هستند که هم از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند و هم از نرخ سوخت و مضافا قیمت خرید محصولات تولیدی از سوی پخش و پالایش.هفته گذشته دوباره وزیر اقتصاد در خصوص کاهش نرخ خوراک پالایشگاه‌ها وعده داد.
وزیر اقتصاد از دستور دولت برای بررسی مسئله نرخ خوراک پالایشگاه‌ها که با تاثیر زیادی بر سودآوری شرکت‌ها همراه است، خبر داد.
احسان خاندوزی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این که نارضایتی‌های زیادی اخیرا نسبت به بازار سرمایه وجود داشته است، افزود: صبح امروز [سه‌شنبه] جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی برگزار و پیشنهادهای لازم برای کمک به چشم‌انداز سودآوری بورس مطرح شد.
خاندوزی با تاکید بر این که در این جلسه 4 تصمیم اتخاذ شد، بیان کرد: دستور نخست این جلسه نظارت بر رعایت نرخ سودهای بانکی بود و مقرر شد بانک مرکزی در قالب یک ابلاغیه جدید و تشدید نظارت‌ها به طور خاص، در دستورالعمل‌های جدید خود این مسئله را پیگیری کند.
خاندوزی عنوان کرد: موضوع دوم بحث اصلاح قانون بودجه در خصوص معافیت‌های مالیاتی صنایع بود به طوری که سازمان برنامه و بودجه موظف شد که پذیرش بار مالی طرح مجلس را به شورای نگهبان اعلام کند.
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: همچنین دستوری توسط دولت برای اصلاح نرخ پالایشی‌ها به وزارت نفت داده شد تا وزارت نفت بررسی و تجدید نظر لازم را در حوزه پالایشی انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: محور چهارم نیز مساله خودرو سازی بود که با موافقت وزارت صمت مقرر شد برای اینکه وضعیت دو خودروساز اصلی کشور در بازار سرمایه از حالت احتمال خروج از بازار به وضعیت با ثبات برسد، مصوبه لازم برلی موضوع تجدید ارزیابی خودروسازان کشور در شورای عالی هماهنگی اقتصاد به عنوان یک مصوبه قانونی مطرح شود.

معلوم نبودن پالایشی‌ها
پیش از این نیز در بهمن ماه ابلاغیه وزارت نفت برای شرکت‌های پالایشی سبب روند نزولی و صف فروش شرکت‌های پالایشی شد. طبق ابلاغیه وزارت نفت برای محاسبه نرخ خوراک نفت خام و فرآورده‎های پالایشگاه‌ها تغییراتی در فرمول انواع مختلف بنزین لحاظ شده است. به عبارت دیگر کرک‌اسپرد شرکن‌های پالایشی تغییر کرد.
کرک اسپرد Crack Spread به تفاوت کلی قیمت‌گذاری بین هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایش‌شده از آن اشاره دارد. به بیان ساده‌تر، به اختلاف قیمت بین یک بشکه محصول با یک بشکه نفت خام، کرک اسپرد گفته می‌شود.

جلسه برای احتمال تغییر در ابلاغیه بهمن‌ماه
جلسه‌‌ها برای تغییر تشکیل می‌شود اما خروجی مناسبی تاکنون نداشته است که همین امر مشکلات سهام پالایشی و نوسان منفی این گروه را در بورس بیشتر می‌کند.
در 11بهمن‌ماه 1402، با دستور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری قرار شد «دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها» با رویکرد حفظ قابلیت پیش‌بینی‌پذیری و حمایت از صنایع بورسی مورد بازنگری قرار ‌گیرد که اتفاق محسوسی رخ نداد.
گروه پالایشی بار دیگر در برزخ قرار دارند و با توجه به اینکه پروسه وعده‌ها وارد پنجمین ماه خود می‌شود اکنون فعالان بازار سرمایه منتظرند، ببینند که فرجام این گروه چه می‌شود. آیا این بار وعده‌ها عملی می‌شود یا اینکه مانند چند ماه قبل در بروکراسی اداره‌ای گم می‌شود؟
فعالان بازار سرمایه در انتظار فرجام گروه پالایش
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه