معاون سازمان منابع طبیعی:

ایران ۷۴ میلیون هکتار حوزه‌ آبخیز مرزی  و ساحلی دارد

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با تاکید بر لزوم انجام کار بیشتر در حوزه‌های آبخیز مرزی و ساحلی گفت: یکی از راهکارهای مدیریت منابع، کنترل و مدیریت رواناب است.به گزارش اقتصادسرآمد،حسن وحید با بیان اینکه یکی از عرصه‌هایی که باید خیلی از لحاظ آبخیزداری روی آن کار کنیم ، حوزه‌های مرزی و ساحلی است،به ایسنا اظهارکرد: با مسایل زیادی در اراضی ساحلی جنوب کشور از جمله چابهار و دشتیاری، استان بوشهر، هرمزگان و خوزستان مواجه هستیم. در این محدوده وسیع در حوزه خلیج فارس و دریای عمان روان‌آب ایجاد شده پس از بارش به این دو پهنه آبی وارد و از دسترس خارج می‌شوند این در حالیست که این مناطق مشکل آب دارند.
وی ادامه داد: یکی از راهکارهای مدیریت منابع، کنترل و مدیریت رواناب و فرسایش خاک و رسوب با استفاده از پروژه‌های آبخیزداری است. تاکنون نیز اقدامات آبخیزداری خوبی انجام شده است.
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه به تشریح وضعیت حوزه‌های آبخیز مرزی و ساحلی پرداخت و توضیح داد: مجموع حوزه‌های آبخیز مرزی و ساحلی ۷۴ میلیون هکتار است که از این مقدار مجموع حوزه‌های آبخیز خلیج فارس و دریای عمان ۲۶ میلیون و ۶۱۹ هزار هکتار است. مساحت حوزه‌های آبخیز مرزی شرق ۱۴ میلیون ۶۷۴ هزار هکتار و مرزی غرب ۱۵ میلیون و ۷۳۴ هزار هکتار ثبت شده است.وی اضافه کرد: مساحت حوزه‌های آبخیز ساحلی دریای خزر ۱۰ میلیون و  ۷۷۱هزار هکتار، اترک ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار، ارس سه میلیون  و ۹۸۰ هزار هکتار و مجموع حوزه‌های آبخیز دریای خزر ۱۷ میلیون و ۴۲۲ هزار هکتار است.وحید ضمن بیان اینکه مجموع مطالعات حوزه‌های آبخیز مرزی و ساحلی ۲۳ میلیون و ۱۰۳ هزار هکتار و مجموع اجرای عملیات آبخیزداری ۱۷ میلیون و ۶۲۹ هزار هکتار است درباره مطالعات و عملیات آبخیزداری انجام شده در هر یک از این حوزه‌ها گفت: تاکنون ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار از حوزه آبخیز ساحلی خلیج فارس مطالعه و آبخیزداری در ۵ میلیون و ۳۵۹ هزار هکتار انجام شده است. در حوزه‌های مرزی شرق ۳ میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار مطالعه و ۲ میلیون و ۵۸۲ هزار هکتار عملیات آبخیزداری اجرا شده است. در حوزه‌های آبخیز غرب نیز ۵ میلیون و ۵۳۴ هزار هکتار مطالعه و ۴ میلیون و ۶۲۶ هزار هکتار آبخیزداری عملیاتی شده است.
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه حوزه آبخیز دریای خزر شامل سه بخش می‌شود، تصریح کرد: مطالعات آبخیزداری ۴ میلیون و ۳۸۰ هزار هکتار از حوزه دریای خزر انجام و عملیات آبخیزداری در ۳ میلیون و ۵۲۵ هزار هکتار از آن اجرا شده است. حوزه رود اترک که به دریای خزر می‌ریزد، ۹۲۶ هزار هکتار از آن مطالعه و در ۷۱۰ هزار هکتار از این حوزه آبخیزداری انجام شده است. رود ارس نیز دارای  یک میلیون و ۳۸۷ هزار هکتار حوزه آبخیز مطالعه شده است که در ۸۲۵ هزار هکتار آن آبخیزداری اجرا شده است.
ایران ۷۴ میلیون هکتار حوزه‌ آبخیز مرزی  و ساحلی دارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه