«رورنامه دریایی سرآمد» گزارش می دهد؛ با اتصال خط ریلی خلیج فارس - دریای کاسپین

تکمیل پازل کریدور شمال- جنوب

کریدور  ریلی دریا به دریا در ایران تکمیل شد
​​​​​​​گروه ترانزیت – امید اسماعیلی - جایگاه کریدوری ایران در جهان بر هیچ‌کس پوشیده نیست و این جایگاه با اقدامات مختلف دولت در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی روزبه‌روز بهبود پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین گام‌های موجود در این زمینه، بهره‌برداری از راه‌آهن رشت- کاسپین به عنوان حلقه تکمیلی کریدور شمال – جنوب است. پروژه‌ای که به باور بسیاری از کارشناسان می‌تواند با بهره‌گیری از حمل‌ونقل ترکیبی، یاری رسان حوزه حمل کالا و ترانزیت کشور باشد.
راه‌آهن رشت- بندرکاسپین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی و اولویت‌دار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال- جنوب، اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را ممکن کرد که این مساله از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.
این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که زمینه اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند.
این پروژه در واقع حلقه واسط و تکمیل کننده کریدور دریا به دریا در کشور است  که  نقشی اساسی برای نقل ‌وانتقال کالا از جنوب به شمال کشور دارد.

احداث ۱۸ پل بزرگ، ۲۴۳ پل کوچک
 و ۱۸ تقاطع در راه آهن رشت- کاسپین
نگاه به جزئیات این طرح اما آماری خیره‌کننده را در بر دارد که از میان آن‌ها می‌توان به احداث ۱۸ پل بزرگ، ۲۴۳ پل کوچک و ۱۸ تقاطع اشاره کرد. همچنین در این طرح بیش از چهار هزار و ۸۰۰ تن ریل، ۶۶ هزار قطعه تراورس، ۸۸ هزار متر مکعب بالاست، ۴۲ هزار متر مکعب زیربالاست استفاده شده و ۳۵ کیلومتر فیبر نوری نیز برای این خط احداث شده است.
سرعت حرکت قطار مسافری در این طرح به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت حرکت قطار باری در آن به ۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.
این خط با اتصال منطقه آزاد کاسپین به شبکه ریلی و تکمیل کریدور ریلی دریا به دریا علاوه بر ایجاد زمینه‌های حمل‌ونقل کالا و از شمال به جنوب کشور و بالعکس، می‌تواند با بهره‌گیری از حمل‌ونقل ترکیبی، نقشی مهم در حمل‌ونقل کالاهای ترانزیتی داشته باشد. علاوه بر این راه‌آهن رشت- کاسپین می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اقتصادی و گردشگری منطقه آزاد کاسپین و استان گیلان باشد و در بخش‌های مختلف، پیش‌نیازهای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی را برای منطقه و کشور فراهم کند.

سوت قطار رشت - کاسپین به صدا درآمد
خط آهن رشت - کاسپین سومین ابرپروژه ریلی کشور با حضور وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد و امور دارایی و جمعی دیگر از مقامات کشوری ،نماینده ولی فقیه در گیلان و استاندار این خطه با دستور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری
 بهره برداری شد.
راه آهن رشت - کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر (رشت- پیربازار ۲۵.۳ کیلومتر، ۹.۷ تا بندر کاسپین و ۲ کیلومتر داخل منطقه آزاد انزلی) که قرار بود در دومین سفر استانی رئیس جمهور شهید به بهره برداری برسد و دائم بر تسریع و بهره برداری این پروژه مهم کشور و نیز منطقه تاکید داشت امروز با گرامیداشت یاد و نام این شهید گرانقدر دولت و ملت توسط سرپرست ریاست جمهوری در مدار خدمت قرار گرفت.

گامی دیگر در مسیر تکمیل کریدور شمال-جنوب با افتتاح راه‌آهن رشت-کاسپین 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتصال کریدور شمال-جنوب تنها یک پروژه نیست بلکه مجموعه‌ای از پروژه هاست، گفت: راه آهن رشت-کاسپین یکی از آنها بوده که دریای شمال به جنوب را در زمان کوتاهتر متصل می‌کند.
مهرداد بذرپاش در آئین افتتاح پروژه راه آهن رشت - کاسپین در منطقه آزاد بندرانزلی اظهار کرد: ترانزیت جاده‌ای کشور در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تن بوده اما در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۵ میلیون تن رسید و در سه ماه امسال نیز با رقم ۵.۵ میلیون تن ترانزیت رکورد زد که پیش بینی می‌شود تا پایان امسال رقم ۲۰ میلیون تن ثبت شود و عملا یکی از آرزوهای دیرینه رهبر معظم انقلاب توسط رئیس جمهور شهید و همکارانش به انجام رسید.

رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور
 در سال گذشته
وی با اشاره به رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته با پیگیری شهید رئیسی اضافه کرد: در حوزه استان گیلان تجارت دریابرد ۵۰ درصد رشد داشته و صادرات از دریای خزر ۵۰ درصد افزایش دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ثبت این رکوردها در حوزه ترانزیت زمانی آرزو بود اما با مجاهدت و پیگیری شهید جمهور این آرزوها محقق شد، افزود: رشد ترانزیت نشان دهنده دیپلماسی اثر بخش کشور بوده که تسهیل تردد، کاهش تعرفه‌های ترجیحی، انجام توافقات گمرکی و مرزی با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم زمینه ساز آن بود.
وی در ادامه به اجرای پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: پروژه راه آهن رشت - کاسپین بسیار مهم و مورد علاقه رئیس جمهور شهید بود و مرتب پی‌گیر اجرا و مراحل پیشرفت کار بود.وزیر راه و شهرسازی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی بیان کرد: اگر بگویم ایران تا سال‌های سال مدیون پیگیری های سید متواضع شهید جمهور در بخش کریدور و ترانزیت و شناخت دقیق ایران به عنوان سرزمین فرصت‌های لجستکی و ترانزیتی است، حرف زیاده‌ای نگفته‌ام.
وی با بیان اینکه بخشی از اثرات این تلاش ها و پیگیری‌های رئیس جمهور شهید را این روزها در بهره برداری پروژه ها و آغاز عملیات اجرایی آنها مشاهده می کنیم، افزود: مهمتر از پروژه‌ درک اهمیت آنها توسط شهید رئیسی و بسیج کردن تمام امکانات و ظرفیت‌های دولت برای آنها از جمله این مسیر ریلی راهبردی کشور است.بذرپاش اظهار کرد: اتصال کریدور شمال به جنوب تنها یک پروژه نیست مجموعه از پروژه هاست که راه آهن رشت - کاسپین یکی از آنها بوده که دریای شمال به جنوب را در زمان کوتاهتر متصل می‌کند ضمن اینکه کریدور شمال-جنوب تنها یک راه ریلی نیست مجموعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای است که در مسیر شرقی، غربی و مرکزی کشور این روزها با سرعت در دستور کار است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت - آستارا اظهار کرد: برای اجرای این پروژه توافقات خوبی بین ایران و کشور روسیه انجام شده و از جمله پروژه های راهبردی بین ۲ کشور به شمار می رود که با سرعت در حال انجام است و مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود.

قطعه ریلی مهم شیراز - عسلویه 
آغاز شده است
وی در ادامه سخنانش با تشریح سایر پروژه‌های ریلی کشور در کریدور شمالی و جنوبی، شرقی - غربی و مرکزی کشور بیان کرد: قطعه ریلی مهم شیراز - عسلویه آغاز شده و عملیات اجرایی آن پیش می‌رود و پیمانکاران فعال شده‌اند و این کار باید در دولت چهاردهم با جدیت پی‌گیری شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با اجرای پروژه‌های ریلی کشور، زنجیره‌های شمالی - جنوبی در قطعات ریلی تکمیل می‌شود و فرصت بی نظیر حوزه ترانزیت کالا به چند برابر افزایش می‌یابد.
وی بیان کرد: سال گذشته ۲۳۵ کیلومتر آزاد راه در کشور افتتاح شد که رکورد افتتاح آزاد راه در تاریخ جمهوری اسلامی است.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم در این رابطه گفت: این مسیر ریلی آخرین بخش از کریدور دریایی شمال به جنوب و حلقه مفقوده این کریدور است که بهره‌برداری شد.
خیرالله خادمی افزود: این مسیر ریلی به طول ۳۷ کیلومتر و ۴۰ کیلومتر ریل‌گذاری اردیبهشت ماه تکمیل شد که ظرفیت انتقال بار این خط ریلی حداکثر هفت میلیون تن و ظرفیت جابجایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر و به علت مسافر کمتر این مسیر، ظرفیت امکان انتقال بار تا ۱۰ میلیون تن وجود دارد.
وی گفت: شاخه دیگری از این راه آهن تا بندرانزلی و شاخه دیگر آن به بندر آستارا و شبکه سراسری ریل وصل می‌شود. این مسیر به عنوان کریدور سراسری ریلی - دریایی از روسیه و فلاند در شمال اروپا به طول ۱۳ هزار کیلومتر از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران عبور کرده و به بندر بمبئی می رسد.
وی گفت: راه آهن رشت-کاسپین بخشی از پروژه حمل و نقل بین المللی است و با بهره برداری از آن بار و کالاهای شرق آسیا و هند به دریای خزر و سپس به بندر آستراخان روسیه منتقل می شود.
معاون وزیر راه گفت: این مسیر نسبت به مسیر فعلی که از کانال سوئز عبور می کند مدت زمان ۴۵ روز را به ۲۵ روز و هزینه ها را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد.
طول این خط آهن که نقطه انتهایی کریدور جنوب به شمال است، خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند و ظرفیت مسافری آن ۳۰۰ هزار را دارد و در حوزه جابه جایی کالا در سال نخست ۳ میلیون تن و در سالهای بعد تا هفت میلیون تن کالا را می تواند جابه جا کند.
مسیری کلیدی که با خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر می‌رسد و با هزینه کرد ۳۰ هزار میلیارد ریال که به ارزش روز ۶۰ هزار میلیارد ریال است اکنون به خط پایان رسید و امروز به نام و یاد رئیس جمهور شهید افتتاح شد.
محور ریلی رشت - کاسپین دارای یک ایستگاه در خمام است؛ محوطه این ایستگاه ۲۱ هکتار، زیربنای کل ساختمان‌ها و سایبان ایستگاه یک هزار و ۵۵۰ متر مربع و مساحت ترمینال اصلی ۶۱۲ متر مربع است که با استفاده از تجهیزات ایرانی و توان مهندسان داخلی احداث شده است.
در این راستا «عباس خطیبی» معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات زیرساختی کشور به‌ویژه در بخش ریلی، به وجود آوردن، احیا و تسهیل مسیر در کریدور شمال- جنوب است، زیرا بخش قابل‌ توجهی از مسیر کریدور شمال- جنوب از کشور ما عبور می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به این که این کریدور در کشور ما سه شاخه دارد، اظهار داشت: شاخه غربی کریدور شمال- جنوب در بخش ریلی با احداث راه‌آهن ۱۶۲ کیلومتری رشت- آستارا تکمیل می‌شود و شاخه شرقی آن نیز با مسیر ریلی چابهار- زاهدان و زاهدان- مشهد تکمیل خواهد شد.
خطیبی ادامه‌داد: همچنین در کریدور میانی که از دریای خزر عبور می‌کند، مسیر حدفاصل رشت به بندر کاسپین، حلقه مفقوده بود که با احداث آن در عمل کریدور میانی برای ما شکل می‌گیرد و می‌توانیم با استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی از دریای خزر و کشورهایی که در اطراف دریای خزر قرار دارند، برای دستیابی به جنوب کشور از طریق شبکه ریلی بهره‌مند شویم و کشور را از مزایای ترانزیتی این مسیر برخوردار کنیم.

ظرفیت جابه‌جایی ۷ میلیون تن بار 
و ۶۰۰ هزار مسافر
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: این مسیر ۳۷ کیلومتری نقش مهمی را در کریدور میانی شمال- جنوب کشور بر عهده دارد و در این پروژه پیش‌بینی می‌شود در سال نخست بهره‌برداری سه میلیون تن بار و ۳۰۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در نهایت میزان باری که با این خط جابه‌جا خواهد شد به هفت میلیون تن و میزان جابه‌جایی مسافر نیز به ۶۰۰ هزار نفر برسد.
وی همچنین توضیح داد: در این پروژه حدود ۲.۵ میلیون متر مکعب عملیات خاکریزی و ۱۰۰ هزار متر مکعب بتن‌ریزی انجام شده است.
به گفته خطیبی، حدود ۲۴۲ دستگاه آب‌رو با توجه‌ به سطوح کشاورزی در منطقه ساخته شده است و ۳۶ پل و تقاطع در این پروژه احداث شده که بیانگر سخت و فشرده بودن کار در این طرح است. در شرایطی که نبود زمین و مشکلات مربوط به اراضی کشاورزی چالش‌هایی را برای این پروژه ایجاد کردند.
وی درباره نقش دولت سیزدهم در پروژه راه‌آهن رشت- کاسپین نیز اظهار داشت: در این پروژه حدود سه هزار میلیارد تومان به صورت ثبت دفتری هزینه شده است که ارزش روز آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است. از این میزان حدود ۲ هزار میلیارد تومان در ۲ سال گذشته به این پروژه تخصیص پیدا کرده است که به واسطه پیگیری‌های دولت سیزدهم این رقم به پروژه تخصیص داده شد و توانست نقشی اساسی در بهره‌برداری از پروژه ایفا کند.
تکمیل پازل کریدور شمال- جنوب
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه