تصویب طرح جامع توسعه ساحل جبل علی توسط ولیعهد دبی

عالیجناب شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دبی و رئیس شورای اجرایی، طرح جامع پروژه توسعه ساحل جبل علی را چند روز قبل گ، به تصویب رساند.این ساحل ۶.۶ کیلومتری به عنوان مقصدی تفریحی با تمرکز بر حفظ محیط زیست در نظر گرفته شده است. شیخ حمدان در شبکه اجتماعی (توئیتر سابق) اعلام کرد: به عنوان بخشی از هدف برنامه جامع دبی 2040 برای توسعه و گسترش سواحل عمومی امارت به میزان ۴۰۰ درصد، ما طرح جامع و طراحی‌های پروژه توسعه ساحل جبل علی را تصویب کردیم. این پروژه منحصربه‌فرد مساحتی معادل ۳۳۰ هکتار را پوشش می‌دهد. دبی متعهد به اجرای پروژه‌های پیشرو است که کیفیت زندگی را ارتقا داده و موقعیت شهر را به عنوان بهترین مکان برای زندگی و کار تقویت می‌کند.

 جزئیات پروژه توسعه ساحل جبل علی
این پروژه بخشی از یک برنامه گسترده‌تر برای بهبود تجربه‌های شهری در دبی است که به دستور شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس و نخست‌وزیر امارات و حاکم دبی انجام می‌شود. هدف این پروژه ایجاد یک مقصد تفریحی منحصربه‌فرد با تمرکز ویژه بر حفظ محیط زیست و حفاظت از اکوسیستم‌های محلی و حیات وحش است.

 تأکید بر حفاظت از محیط زیست و توسعه زیرساخت‌ها
مطرح التایر، کمیسر کل زیرساخت، برنامه‌ریزی شهری و رفاه، گفت: این پروژه به عنوان یک ساحل عمومی و یک منطقه با اهمیت جهانی محیط زیست، اولین نمونه از این نوع در امارات است. این پروژه در پناهگاه حیات وحش جبل علی واقع شده است که تحت کنوانسیون رامسر برای تالاب‌های با اهمیت بین‌المللی ثبت شده است.
وی افزود: هدف این پروژه ایجاد یک ساحل تفریحی جذاب با تأکید قوی بر حفاظت از محیط زیست و حمایت از اهداف پایداری و اکوتوریسم امارت است. توسعه این ساحل اطمینان حاصل می‌کند که اکوسیستم‌ها و حیات وحش در این سایت حفظ و تقویت می‌شوند، از جمله بهبود زیستگاه‌های لاک‌پشت‌ها و کاشت درختان مانگرو که به رشد کربن آبی و فراهم آوردن یک ساحل باز با کمترین تأثیر بر سیستم‌های اکولوژیکی و بیولوژیکی کمک می‌کند.
 بخش‌های مختلف ساحل
این پروژه به سه منطقه مجزا تقسیم می‌شود که هر کدام تجربه‌های منحصربه‌فردی ارائه می‌دهند:
۱. مروارید: این منطقه در سمت راست ورودی پالم جبل علی قرار دارد و به عنوان یک مرکز فعالیت‌های ساحلی و تفریحی خدمت می‌کند. شامل یک ساحل خانوادگی پر جنب‌وجوش، فعالیت‌های ورزشی، استخر شنا، مناطق بازی کودکان، باشگاه ساحلی با استخر و ساحل خصوصی، رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌ها و یک رستوران شناور در مکانی منحصربه‌فرد است.
۲. پناهگاه: این منطقه به عنوان یک پناهگاه برای لاک‌پشت‌ها و زیستگاه‌های طبیعی طراحی شده است و بر حفاظت از محیط زیست تمرکز دارد. این منطقه فعالیت‌های تفریحی و ورزشی را ارائه می‌دهد که اکتشاف محیط زیست را ارتقا می‌بخشد.۳. آشیانه: این منطقه در منطقه مانگرو قرار دارد و به عنوان یک مقصد تفریحی آموزشی عمل می‌کند و شامل برنامه‌های آموزشی و حفاظت از محیط زیست، مرکز مطالعات و آگاهی‌بخشی به تنوع زیستی، برنامه‌های بازسازی و مراقبت از لاک‌پشت‌ها و فرصت‌هایی برای بازدیدکنندگان برای یادگیری و کمک به حفظ اکوسیستم ساحلی است.ساختارهای معماری این پروژه از هندسه طبیعی الهام گرفته‌اند و از عناصر و مواد محلی استفاده می‌کنند. این پروژه فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی مانند رستوران‌ها، مراکز تفریحی و کیوسک‌های تجاری ارائه می‌دهد تا حداکثر راحتی را برای بازدیدکنندگان ساحل فراهم کند و نیازهای مختلف آن‌ها را برآورده سازد./ایرانیان امارات
تصویب طرح جامع توسعه ساحل جبل علی توسط ولیعهد دبی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه