معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست هرمزگان خبر داد:

آغاز کوچ پرندگان به سواحل  و تالاب‌های هرمزگان


معاون فنی ادار‌ه‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به زیستگاه‌های تالابی و ساحلی استان آغاز شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، میثم قاسمی با اعلام این خبر به مانا اظهار کرد: یکی از رفتار‌های خارق‌العاده پرندگان، انجام سفر‌های منظم به نقاط مختلف است که امروزه آن را با نام کوچ می‌شناسند.  وی با اشاره به اینکه در تعریف ساده امروزی، به عمل رفت و برگشت پرندگان از زیستگاه بهار و تابستان‌گذرانی به زیستگاه پاییز و زمستان‌گذرانی و بالعکس که معمولاً به واسطه تغییر فصل رخ می‌دهد، کوچ گفته می‌شود، افزود: کوچ را که هنوز به عنوان یکی از اسرار دنیای پرندگان شناخته می‌شود، می‌توان، سفر‌های منظمی که پرنده به وسیله آن محیط زندگی خود را تغییر می‌دهد، تعریف کرد.
معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان ادامه داد: بر‌اساس نظر کارشناسان جهانی این عرصه، مهاجرت به عنوان سفری خسته‌کننده، با تغییراتی در وزن، رژیم غذایی، فیزیولوژی و رفتار پرندگان همراه است.
قاسمی در بخش دیگری از سخنانش نیز با اشاره به ویژگی‌های خاص استان هرمزگان در وجود تالاب‌های دائمی ساحلی و پهنه‌های جزر و مدی به عنوان یک مزیت زیستی قابل توجه، عنوان کرد: کوچ زمستانه پرندگان به سواحل و تالاب‌های هرمزگان هرسال از اوایل پاییز آغاز می‌شود و امسال نیز مانند سال‌های قبل، ورود پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های تالابی استان آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ گونه انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی به استان هرمزگان کوچ می‌کنند، افزود: موقعیت جغرافیایی ایران و به طور خاص استان هرمزگان، موجب شده که این سرزمین بر سر سه مسیر مهاجرتی مهم جهانی قرار بگیرد، بنابراین می‌توان انواع پرندگان مهاجر را در ایران مشاهده کرد.
معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان بیان کرد: این پرندگان از سیبری و آسیای میانه به تالاب‌های هرمزگان مهاجرت کرده و تا بهار سال آینده نیز در استان می‌مانند.
آغاز کوچ پرندگان به سواحل  و تالاب‌های هرمزگان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه