بازخوانی چند ایده راهبردی برای تحول در مناطق آزاد؛« روزنامه دریایی سرآمد» منتشر میکند
سکانداری کشتی توسعه قشم به مدیران بومی و مستقر میرسد؟
گروه جزایر - امید عباسی - پس از استقرار دولت چهاردهم که پرچمدار گفتمان «وفاق» ملی در عرصه حکمرانی است و از سوی دیگر با گذشت ۳۴ سال از تشکیل منطقه آزاد تجاری و صنعتی قشم به نظر میرسد هم اکنون در ماههای واپسین ماههای سال ۱۴۰۳، زمان آن فرا رسیده است که نظام دیوانسالاری ایران، موتور توسعه اقتصادی در مناطق آزاد را با توجه به هندسه جدید نظام حکمرانی کشور، بازتنظیم کند.
در همین راستا، نگارنده این نوشتار، موارد ذیل را به عنوان پیشنهادات و ایدههای برای تحول و بهبود کارآمدی و تقویت بنیان اثرگذاری مناطق آزاد در اقتصاد ملی و محلی مطرح می نماید تا با دقت نظر عمیق تر و وسیع تر مورد توجه و سرلوحه عمل دست اندرکاران توسعه اقتصادی کشور قرار گیرد.
۱- حاکم شدن گفتمان وفاق و توافق جامع در مورد اهداف و ضرورت ها و بایسته های تشکیل مناطق آزاد: به نظر میرسد در دهههای گذشته خلا وجود فهم یکپارچه و جامع بین ارکان مختلف حکمرانی کشور و قوای کشور در اهداف و توافق بر این اهداف مانع بزرگی برای توسعه و تحقق این اهداف بوده است .
۲- تلاش برای تثبیت برنامه های جامع و راهبردی در زمینه پیاده سازی موثر ماموریتهای هر کدام از مناطق آزاد: این موضوع بایستی در اسناد بالادستی کشور و استقرار نظام نظارتی و رصد شاخصهای تحقق این ماموریتها مدنظر قرار گیرد؛ واقعیت این است که به شدت در این بین با خلا نظارت بر روند توسعه روبرو هستیم. این نقیصه، باعث اتلاف زمان، منابع و انرژی زیادی شده است که باعث خروج مناطق آزاد از چرخه ماموریتهای کلان شده و فضا را برای اعمال سلیقه ذائقه متنوع دولتمردان و مدیران اجرایی در دولتهای مختلف باز نموده است.
۳- استقرار تفکر رفاقتی و سهامی در انتصاب مدیران عامل و اعضای هیات مدیرههای مناطق آزاد کشور: پررنگ شدن این نوع دیدگاه طی دهههای گذشته ضربات جبران ناپذیری را به شاکله مناطق وارد نموده است؛ تحقیقات آسیب شناسانه با رویکرد منصفانه نگارنده مؤید این مطلب است که اعزام رفقای سیاسیون پایتختنشین به مناطق آزاد طی یک دوران مدیریتی موقت باعث عدم ثبات مدیریت در مناطق و در نتیجه عدم حل مسائل اصلی و زیرساختی در مناطق شده است. طبیعتاً تولید ثروت با وجود زیرساختهای راهبردی امکانپذیر است و ایجاد زیرساختها زمانبر بوده و غالب مدیران عامل به علت تفکر موقتی و کوتاه بودن دوره مدیریت خود دچار تمایل به نتایج زودبازده زیر یک و دوسال بوده و از رویارویی با چالشهای اصلی زیرساختی پرهیز نموده اند.
به نظر میرسد از بدیهیترین راهبردهای اصلاحی در توسعه مناطق، انتصاب مدیرانی است که ضمن همراهی با اندیشههای حکمرانی دولت مستقر و وجود شایستگیها و صلاحیتهای بایسته و توانمندیهای ذهنی و اجرایی، از نیروهای مستقر و بومی همان مناطق باشند، موضوع بومی بودن در صورت وجود صلاحیتهای لازم، اراده و انگیزه و دلسوزیهای بیشتری در تحقق اهداف مناطق خواهد داشت و به تفکرات توسعهای بلندمدت کمک شایانی خواهد داد.
کوتاه مدت بودن عمر مدیران غیربومی در ذهن و اندیشه ساختارمدیریتی مناطق آزاد، بزرگترین مانع پیشرفت آنها شده است؛ بهعنوان نمونه، سازمان منطقه آزاد قشم با وجود منابع سرشار توسعه، از این حیث آسیبهای فراوانی را متحمل شده است و باعث تشکیلی تودهای خاکستری از ناکارآمدی مدیریتی برای نظام حکمرانی کشور و آثار اقتصادی نامطلوب بر جهت گیریهای توسعه قشم و اتلاف منابع کشور و متاسفانه غیرمولد نمودن جریان سرمایه و جریانهای تولید و خروج سرمایه های مولد اقتصادی شده است.
استفاده از ظرفیت مدیران کارآمد مستقر در جزیره و همچنین بهرهگیری شایستهتر از نیروهای انسانی بومی که سرمایه ارزشمندی برای سکانداری توسعه محلی و ملی محسوب میشوند، راهبردی موثر در انجام تعهدات و اجرایی شدن ماموریتهای مناطق آزاد است .
امیدواریم انتصابات غیرمدبرانه پیشین و به تعبیری بهتر «سوانتصاب» در حلقه مدیران ارشد و میانی منطقه آزاد قشم توسط دولت چهاردهم متوقف و عمق راهبردی تفکر توسعه اقتصادی دولت در انتصابات این جزیره تمدنی، بیش از پیش نمایان شود.
در همین راستا، نگارنده این نوشتار، موارد ذیل را به عنوان پیشنهادات و ایدههای برای تحول و بهبود کارآمدی و تقویت بنیان اثرگذاری مناطق آزاد در اقتصاد ملی و محلی مطرح می نماید تا با دقت نظر عمیق تر و وسیع تر مورد توجه و سرلوحه عمل دست اندرکاران توسعه اقتصادی کشور قرار گیرد.
۱- حاکم شدن گفتمان وفاق و توافق جامع در مورد اهداف و ضرورت ها و بایسته های تشکیل مناطق آزاد: به نظر میرسد در دهههای گذشته خلا وجود فهم یکپارچه و جامع بین ارکان مختلف حکمرانی کشور و قوای کشور در اهداف و توافق بر این اهداف مانع بزرگی برای توسعه و تحقق این اهداف بوده است .
۲- تلاش برای تثبیت برنامه های جامع و راهبردی در زمینه پیاده سازی موثر ماموریتهای هر کدام از مناطق آزاد: این موضوع بایستی در اسناد بالادستی کشور و استقرار نظام نظارتی و رصد شاخصهای تحقق این ماموریتها مدنظر قرار گیرد؛ واقعیت این است که به شدت در این بین با خلا نظارت بر روند توسعه روبرو هستیم. این نقیصه، باعث اتلاف زمان، منابع و انرژی زیادی شده است که باعث خروج مناطق آزاد از چرخه ماموریتهای کلان شده و فضا را برای اعمال سلیقه ذائقه متنوع دولتمردان و مدیران اجرایی در دولتهای مختلف باز نموده است.
۳- استقرار تفکر رفاقتی و سهامی در انتصاب مدیران عامل و اعضای هیات مدیرههای مناطق آزاد کشور: پررنگ شدن این نوع دیدگاه طی دهههای گذشته ضربات جبران ناپذیری را به شاکله مناطق وارد نموده است؛ تحقیقات آسیب شناسانه با رویکرد منصفانه نگارنده مؤید این مطلب است که اعزام رفقای سیاسیون پایتختنشین به مناطق آزاد طی یک دوران مدیریتی موقت باعث عدم ثبات مدیریت در مناطق و در نتیجه عدم حل مسائل اصلی و زیرساختی در مناطق شده است. طبیعتاً تولید ثروت با وجود زیرساختهای راهبردی امکانپذیر است و ایجاد زیرساختها زمانبر بوده و غالب مدیران عامل به علت تفکر موقتی و کوتاه بودن دوره مدیریت خود دچار تمایل به نتایج زودبازده زیر یک و دوسال بوده و از رویارویی با چالشهای اصلی زیرساختی پرهیز نموده اند.
به نظر میرسد از بدیهیترین راهبردهای اصلاحی در توسعه مناطق، انتصاب مدیرانی است که ضمن همراهی با اندیشههای حکمرانی دولت مستقر و وجود شایستگیها و صلاحیتهای بایسته و توانمندیهای ذهنی و اجرایی، از نیروهای مستقر و بومی همان مناطق باشند، موضوع بومی بودن در صورت وجود صلاحیتهای لازم، اراده و انگیزه و دلسوزیهای بیشتری در تحقق اهداف مناطق خواهد داشت و به تفکرات توسعهای بلندمدت کمک شایانی خواهد داد.
کوتاه مدت بودن عمر مدیران غیربومی در ذهن و اندیشه ساختارمدیریتی مناطق آزاد، بزرگترین مانع پیشرفت آنها شده است؛ بهعنوان نمونه، سازمان منطقه آزاد قشم با وجود منابع سرشار توسعه، از این حیث آسیبهای فراوانی را متحمل شده است و باعث تشکیلی تودهای خاکستری از ناکارآمدی مدیریتی برای نظام حکمرانی کشور و آثار اقتصادی نامطلوب بر جهت گیریهای توسعه قشم و اتلاف منابع کشور و متاسفانه غیرمولد نمودن جریان سرمایه و جریانهای تولید و خروج سرمایه های مولد اقتصادی شده است.
استفاده از ظرفیت مدیران کارآمد مستقر در جزیره و همچنین بهرهگیری شایستهتر از نیروهای انسانی بومی که سرمایه ارزشمندی برای سکانداری توسعه محلی و ملی محسوب میشوند، راهبردی موثر در انجام تعهدات و اجرایی شدن ماموریتهای مناطق آزاد است .
امیدواریم انتصابات غیرمدبرانه پیشین و به تعبیری بهتر «سوانتصاب» در حلقه مدیران ارشد و میانی منطقه آزاد قشم توسط دولت چهاردهم متوقف و عمق راهبردی تفکر توسعه اقتصادی دولت در انتصابات این جزیره تمدنی، بیش از پیش نمایان شود.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
-
به دنبال گسترش ورزشهای ساحلی در بوموسی هستیم
-
ژاپن میتواند از طریق ایران به آسیای مرکزی و قفقاز دسترسی پیدا کند
-
سکانداری کشتی توسعه قشم به مدیران بومی و مستقر میرسد؟
-
رابطه هوش مصنوعی و شهر هوشمند
-
واهمه ی ایجاد بندر اتیوپی در سومالیلند
-
از طرحهای عمرانی مجتمع بندری نگین حمایت ویژه می کنیم
-
گردهمایی بزرگ برای تقویت زیرساخت راههای کشور
-
به دنبال احداث یک بندرگاه در میناب هستیم
اخبار روز
-
هزینههای نادیده گرفتن ریسک در حمل و نقل دریایی
-
از وعده لایروبی تا قرارداد خارج سازی مغروقهها ی اروند
-
بازتعریف رابطه انرژی، جغرافیا و امنیت در «آسهآن»
-
لزوم بهرهگیری از اطلاعات بروز در مدیریت دریاپایه
-
«دریادلان دنا» شهیدان گمنام تجارت دریایی ایران
-
ترجمه اجرایی کلیدواژههای بیانیه مشترک ایران و عمان درباره تنگه هرمز
-
کشف ۷۳ هزار تن نهاده دامی قاچاق و احتکاری در سراسر کشور
-
ورود یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر به گیلان در تعطیلات اخیر
-
رونق گردشگری کیش نیازمند راه اندازی پروازهای متعدد است
-
پیام سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به مناسب روز جهانی دریانورد
-
حمایت همه جانبه دستگاه قضایی از پروژه های راهبردی پالایشگاه نفت تهران
-
نصب بزرگترین سکوی نفتی خلیج فارس با تکیه بر دانش بومی
-
یک پورتال خدمات محور بر بستر سامان سوئیت
-
از خودرو تا کشتی؛ خودرانها قانونمند میشوند
-
از تربیت مدیران حرفهای تا ارتقای ظرفیت عملیاتی مهرآباد
-
با وجود آسیب به بیش از ۲ هزار منطقه، میانگین خاموشیها در دوران جنگ کمتر از ۵۰ دقیقه بود
-
ازسرگیری پروازهای ایران و امارات در هفته جاری
-
وقتی رقابت از تولید بیشتر به بهرهوری بیشتر تغییر میکند؛ درس مهم پروژه FRW نفت سپاهان
-
تبدیل مواد و انرژی که هدر میرفت به محصول قابل استفاده و ارزشمند
-
تفتان به ایستگاه گمرکی ریلی تجارت ایران و پاکستان تبدیل شد



