آژانس بینالمللی انرژی هشدار داد؛
جریان نفت از تنگه هرمز قطرهچکانی شده است
آژانس بینالمللی انرژی در گزارشی با اشاره به تشدید تنشها در خاورمیانه اعلام کرد که این تنشها میتواند به بزرگترین اختلال در عرضه نفت در تاریخ بازار جهانی طلای سیاه منجر شود.
به گزارش اقتصادسرآمداز والاستریتژورنال، آژانس بینالمللی انرژی اضافه کرد که در صورت تشدید تنشها، این امکان وجود دارد که تولیدکنندگان خلیج فارس روزانه حدود ۷.۹ میلیون بشکه نفت خام و در مجموع ۹.۹ میلیون بشکه فرآوردههای پالایشی مایع را در ماه جاری میلادی(مارس) متوقف کنند.
بنابر گزارش ایرنا این آژانس اعلام کرد که جنگ جاری حملونقل انرژی از طریق تنگه هرمز، به عنوان یکی از مهمترین مسیرهای انتقال نفت جهان را بهشدت مختل کرده است.
جریان نفت خام و فرآوردههای پالایشی از طریق این شاهراه از حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز پیش از آغاز درگیریها به تنها «یک جریان قطرهچکانی» تنزل یافته است.
با توجه به ظرفیت محدود برای عبور از این گلوگاه و پر شدن سریع انبارهای ذخیره نفت، تولیدکنندگان خلیج فارس مجموع تولید نفت خود را دست کم ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دادهاند.
آژانس بینالمللی انرژی هشدار داد در صورتی که عبور کشتیها از این تنگه به سرعت از سر گرفته نشود، کاهش عرضه احتمالا تشدید خواهد شد.
آژانس بینالمللی انرژی اعلام کرد: انتظار میرود عرضه جهانی نفت در ماه مارس حدود هشت میلیون بشکه در روز کاهش یابد. با این حال، بخشی از این کاهش با افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان غیر اوپک پلاس، از جمله قزاقستان و روسیه، جبران خواهد شد.
به گفته این نهاد بینالمللی، گرچه میزان نهایی کاهش عرضه، به مدت زمان درگیری و میزان اختلال در جریان حملونقل بستگی دارد، همچنان انتظار میرود که عرضه جهانی در بلندمدت رشد کند.
جنگ جاری همچنین بازار جهانی فرآوردههای نفتی را به شدت مختل کرده و جریان صادرات از طریق تنگه هرمز تقریبا متوقف شده است.
طبق آمار آژانس بینالمللی انرژی، تولیدکنندگان خلیج فارس در سال ۲۰۲۵ روزانه حدود ۳.۳ میلیون بشکه فرآوردههای پالایشی و ۱.۵ میلیون بشکه «الپیجی» صادر کردهاند. با این حال، ظرفیت پالایشگاهی در این منطقه به دلیل حملات و نبود مسیرهای صادراتی مناسب به اندازه روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه از مدار خارج است.
آژانس بینالمللی انرژی همچنین پیشبینی کرده است که پالایشگاههای مناطق دیگر با محدودیت مواجه خواهند شد زیرا دسترسی به نفت خام کاهش مییابد.کشورهای عضو آژانس بینالمللی انرژی با هدف تعدیل اثرات این اختلال، دیروز بهطور متفقالقول تصمیم گرفتند تا ۴۰۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر اضطراری خود را به بازار تزریق کنند.
به گزارش اقتصادسرآمداز والاستریتژورنال، آژانس بینالمللی انرژی اضافه کرد که در صورت تشدید تنشها، این امکان وجود دارد که تولیدکنندگان خلیج فارس روزانه حدود ۷.۹ میلیون بشکه نفت خام و در مجموع ۹.۹ میلیون بشکه فرآوردههای پالایشی مایع را در ماه جاری میلادی(مارس) متوقف کنند.
بنابر گزارش ایرنا این آژانس اعلام کرد که جنگ جاری حملونقل انرژی از طریق تنگه هرمز، به عنوان یکی از مهمترین مسیرهای انتقال نفت جهان را بهشدت مختل کرده است.
جریان نفت خام و فرآوردههای پالایشی از طریق این شاهراه از حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز پیش از آغاز درگیریها به تنها «یک جریان قطرهچکانی» تنزل یافته است.
با توجه به ظرفیت محدود برای عبور از این گلوگاه و پر شدن سریع انبارهای ذخیره نفت، تولیدکنندگان خلیج فارس مجموع تولید نفت خود را دست کم ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دادهاند.
آژانس بینالمللی انرژی هشدار داد در صورتی که عبور کشتیها از این تنگه به سرعت از سر گرفته نشود، کاهش عرضه احتمالا تشدید خواهد شد.
آژانس بینالمللی انرژی اعلام کرد: انتظار میرود عرضه جهانی نفت در ماه مارس حدود هشت میلیون بشکه در روز کاهش یابد. با این حال، بخشی از این کاهش با افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان غیر اوپک پلاس، از جمله قزاقستان و روسیه، جبران خواهد شد.
به گفته این نهاد بینالمللی، گرچه میزان نهایی کاهش عرضه، به مدت زمان درگیری و میزان اختلال در جریان حملونقل بستگی دارد، همچنان انتظار میرود که عرضه جهانی در بلندمدت رشد کند.
جنگ جاری همچنین بازار جهانی فرآوردههای نفتی را به شدت مختل کرده و جریان صادرات از طریق تنگه هرمز تقریبا متوقف شده است.
طبق آمار آژانس بینالمللی انرژی، تولیدکنندگان خلیج فارس در سال ۲۰۲۵ روزانه حدود ۳.۳ میلیون بشکه فرآوردههای پالایشی و ۱.۵ میلیون بشکه «الپیجی» صادر کردهاند. با این حال، ظرفیت پالایشگاهی در این منطقه به دلیل حملات و نبود مسیرهای صادراتی مناسب به اندازه روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه از مدار خارج است.
آژانس بینالمللی انرژی همچنین پیشبینی کرده است که پالایشگاههای مناطق دیگر با محدودیت مواجه خواهند شد زیرا دسترسی به نفت خام کاهش مییابد.کشورهای عضو آژانس بینالمللی انرژی با هدف تعدیل اثرات این اختلال، دیروز بهطور متفقالقول تصمیم گرفتند تا ۴۰۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر اضطراری خود را به بازار تزریق کنند.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
-
نقش انجمن اهل قلم رامسر در ایجاد زیست بوم دانش محلی
-
تغییرات در خصوص اصلاح بخشی از ریز ساختارهای معاملاتی در بازار سهام عادی و مرحله معاملات پایانی TAL
-
ورود هفتگی 8 میلیون نفر گردشگر به سواحل مازندران
-
فعالیت 47 فروند شناور مسافربری در مسیرهای دریایی هرمزگان
-
ذخیره گاه ژنی ماهیان خاویاری ایجاد می شود
-
اطلاعیه شرکت فرودگاهها در خصوص محدودیتهای پروازی در ایام تشییع رهبر شهید انقلاب
-
هزینههای نادیده گرفتن ریسک در حمل و نقل دریایی
-
از وعده لایروبی تا قرارداد خارج سازی مغروقهها ی اروند
-
بازتعریف رابطه انرژی، جغرافیا و امنیت در «آسهآن»
-
لزوم بهرهگیری از اطلاعات بروز در مدیریت دریاپایه
-
«دریادلان دنا» شهیدان گمنام تجارت دریایی ایران
-
ترجمه اجرایی کلیدواژههای بیانیه مشترک ایران و عمان درباره تنگه هرمز
-
کشف ۷۳ هزار تن نهاده دامی قاچاق و احتکاری در سراسر کشور
-
ورود یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر به گیلان در تعطیلات اخیر
-
رونق گردشگری کیش نیازمند راه اندازی پروازهای متعدد است
-
پیام سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به مناسب روز جهانی دریانورد
-
حمایت همه جانبه دستگاه قضایی از پروژه های راهبردی پالایشگاه نفت تهران
-
نصب بزرگترین سکوی نفتی خلیج فارس با تکیه بر دانش بومی
-
بهره برداری از پورتال صندوق توسعه صنایع دریایی با 12 خدمت الکترونیکی برخط
-
از خودرو تا کشتی؛ خودرانها قانونمند میشوند



