وال استریت ژورنال بررسی کرد:
تنگه هرمز، دست بالای ایران در مذاکرات با واشنگتن
تنگه هرمز، دست بالا را در مذاکرات با آمریکا در اسلام آباد در اختیار دارد و میتواند همچنان بر روند گفتوگوها و بازار انرژی تاثیر داشته باشد.
به گزارش اقتصادسرآمداز این روزنامه محافظه کار آمریکایی، ایران در حالیکه محدودیتهای قدرت آمریکا را در طول جنگ اخیر سنجیده و با دستاورد کنترل تنگه هرمز از این نبرد بیرون آمده، با روحیهای پیروزمندانه وارد مذاکرات با آمریکا در پاکستان میشود.
تحلیلگر این روزنامه این سوال را مطرح کرده است که «آیا رهبران ایران با اصرار بر خواستههای خود در مذاکرات اسلام آباد با جی. دی. ونس معاون رئیسجمهوری آمریکا از این اهرم مهمی که اکنون در دست دارند، بیش از اندازه استفاده خواهد کرد یا خیر؟
بنابر گزارش ایرنا ،نویسنده در پاسخ می افزاید: این چیزی است که دونالد ترامپ با وجود تمام اشتیاق ظاهری برای کاهش درگیری، پذیرش بسته ماندن تنگه هرمز را غیرممکن میداند.
ویلیام وکسلر از اعضای ارشد شورای آتلانتیک و جز مقامات سابق پنتاگون در این خصوص تشریح کرد: «هر آنچه آمریکا میتوانست به سمت ایران پرتاب کند را بکار گرفت و آنها (ایرانیان) سربلند بیرون آمدهاند. اکنون ایرانیها هیچ توافقی را نمیپذیرند مگر آنکه چیزی باشد که در آن ترامپ و ونس منافع امنیت ملی ایالات متحده در خاورمیانه را کاملا رها کنند.»به عقیده تحلیلگر وال استریت ژورنال، پس از ۴۰ روز جنگ که شامل ۱۲ کشور در منطقه بود، زمین بازی به وضوح به نفع ایران است؛ دلیل این امر مولفه حیاتی هر مذاکرهای یعنی زمان به نفع ایران است.
مطابق این گزارش، مقامات ایران برخلاف ایالات متحده و بقیه جهان، میتوانند با تاکید بر خواستههای خود، مذاکرات را به تعویق بیندازند. همانگونه که شاهد بودیم، مشارکت ایران در نشست اسلامآباد تا آخرین لحظه در هالهای از ابهام باقی ماند، زیرا تهران خواستار آن بود که واشنگتن ابتدا اسرائیل را برای توقف حملات علیه لبنان تحت فشار قرار دهد. همچنین تا زمانی که تنگه هرمز بازگشایی نشود، رشد بهای بنزین در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده ادامه خواهد داشت. در حال حاضر هم بهای بنزین در آمریکا حدود ۴۰ درصد بیشتر از ماه فوریه (ماهی که حملات آمریکا و اسرائیل علیه ایران آغاز شد.
رابین میلز مدیر اجرایی شرکت مشاوره انرژی «قمر» مستقر در دبی، گفت: «ایران اکنون تحت چه فشاری است؟ هیچ فشاری. فشار واقعی اکنون بر تنگه هرمز است. ما شاهد کاهش ذخایر نفت در آسیا، سپس در اروپا و اکنون در ایالات متحده هستیم. اگر این روند ادامه یابد، افزایش قیمتها طی چند هفته آینده به شدت به ایالات متحده خواهد رسید.»
از سوی دیگر، برخی دیپلماتها میگویند اگر نمایندگان ایران و آمریکا انعطافپذیری نشان دهند، این امر در نهایت میتواند منجر به یک توافق چارچوبی شود که تحت آن ایالات متحده تحریمها علیه ایران را لغو کند یا کاهش دهد، تنگه هرمز بازگشایی شود و در مورد موضوع غنیسازی هستهای نیز به سازشی دست پیدا کنند که تفاوت چندانی با برجام در سال ۲۰۱۵ نخواهد داشت. هرچند ایران در مقایسه با سال ۲۰۱۵ کارتهای بسیار قویتری در دست دارد.
حسین حقانی سفیر سابق پاکستان در واشنگتن که اکنون عضو ارشد «آکادمی دیپلماتیک انور قرقاش» در ابوظبی است، گفت: «محاسبه اشتباه از سوی نتانیاهو و ترامپ، تنگه هرمز را به عنوان یک عامل مذاکره روی میز قرار داده است. درحالیکه قبل از این جنگ روی میز نبود.»
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته از برگزاری مذاکرات میان تهران و واشنگتن در پاکستان خبر داد و مدعی شد که به تیم مذاکره کننده خود تاکید کرده است تا با حسن نیت کار کنند و به یک توافق برسند.
وی افزود: «بر اساس گفتوگوها با شهباز شریف نخستوزیر پاکستان و فرمانده کل ارتش پاکستان، که طی آن از من خواستند نیروی مخرب در نظر گرفتهشده برای امشب علیه ایران را متوقف کنم، و مشروط به اینکه جمهوری اسلامی ایران با بازگشایی کامل، فوری و امن تنگه هرمز موافقت کند، من موافقت میکنم بمباران و حمله به ایران را به مدت دو هفته به حالت تعلیق درآورم. این یک آتشبس دوطرفه خواهد بود.»
به گزارش اقتصادسرآمداز این روزنامه محافظه کار آمریکایی، ایران در حالیکه محدودیتهای قدرت آمریکا را در طول جنگ اخیر سنجیده و با دستاورد کنترل تنگه هرمز از این نبرد بیرون آمده، با روحیهای پیروزمندانه وارد مذاکرات با آمریکا در پاکستان میشود.
تحلیلگر این روزنامه این سوال را مطرح کرده است که «آیا رهبران ایران با اصرار بر خواستههای خود در مذاکرات اسلام آباد با جی. دی. ونس معاون رئیسجمهوری آمریکا از این اهرم مهمی که اکنون در دست دارند، بیش از اندازه استفاده خواهد کرد یا خیر؟
بنابر گزارش ایرنا ،نویسنده در پاسخ می افزاید: این چیزی است که دونالد ترامپ با وجود تمام اشتیاق ظاهری برای کاهش درگیری، پذیرش بسته ماندن تنگه هرمز را غیرممکن میداند.
ویلیام وکسلر از اعضای ارشد شورای آتلانتیک و جز مقامات سابق پنتاگون در این خصوص تشریح کرد: «هر آنچه آمریکا میتوانست به سمت ایران پرتاب کند را بکار گرفت و آنها (ایرانیان) سربلند بیرون آمدهاند. اکنون ایرانیها هیچ توافقی را نمیپذیرند مگر آنکه چیزی باشد که در آن ترامپ و ونس منافع امنیت ملی ایالات متحده در خاورمیانه را کاملا رها کنند.»به عقیده تحلیلگر وال استریت ژورنال، پس از ۴۰ روز جنگ که شامل ۱۲ کشور در منطقه بود، زمین بازی به وضوح به نفع ایران است؛ دلیل این امر مولفه حیاتی هر مذاکرهای یعنی زمان به نفع ایران است.
مطابق این گزارش، مقامات ایران برخلاف ایالات متحده و بقیه جهان، میتوانند با تاکید بر خواستههای خود، مذاکرات را به تعویق بیندازند. همانگونه که شاهد بودیم، مشارکت ایران در نشست اسلامآباد تا آخرین لحظه در هالهای از ابهام باقی ماند، زیرا تهران خواستار آن بود که واشنگتن ابتدا اسرائیل را برای توقف حملات علیه لبنان تحت فشار قرار دهد. همچنین تا زمانی که تنگه هرمز بازگشایی نشود، رشد بهای بنزین در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده ادامه خواهد داشت. در حال حاضر هم بهای بنزین در آمریکا حدود ۴۰ درصد بیشتر از ماه فوریه (ماهی که حملات آمریکا و اسرائیل علیه ایران آغاز شد.
رابین میلز مدیر اجرایی شرکت مشاوره انرژی «قمر» مستقر در دبی، گفت: «ایران اکنون تحت چه فشاری است؟ هیچ فشاری. فشار واقعی اکنون بر تنگه هرمز است. ما شاهد کاهش ذخایر نفت در آسیا، سپس در اروپا و اکنون در ایالات متحده هستیم. اگر این روند ادامه یابد، افزایش قیمتها طی چند هفته آینده به شدت به ایالات متحده خواهد رسید.»
از سوی دیگر، برخی دیپلماتها میگویند اگر نمایندگان ایران و آمریکا انعطافپذیری نشان دهند، این امر در نهایت میتواند منجر به یک توافق چارچوبی شود که تحت آن ایالات متحده تحریمها علیه ایران را لغو کند یا کاهش دهد، تنگه هرمز بازگشایی شود و در مورد موضوع غنیسازی هستهای نیز به سازشی دست پیدا کنند که تفاوت چندانی با برجام در سال ۲۰۱۵ نخواهد داشت. هرچند ایران در مقایسه با سال ۲۰۱۵ کارتهای بسیار قویتری در دست دارد.
حسین حقانی سفیر سابق پاکستان در واشنگتن که اکنون عضو ارشد «آکادمی دیپلماتیک انور قرقاش» در ابوظبی است، گفت: «محاسبه اشتباه از سوی نتانیاهو و ترامپ، تنگه هرمز را به عنوان یک عامل مذاکره روی میز قرار داده است. درحالیکه قبل از این جنگ روی میز نبود.»
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته از برگزاری مذاکرات میان تهران و واشنگتن در پاکستان خبر داد و مدعی شد که به تیم مذاکره کننده خود تاکید کرده است تا با حسن نیت کار کنند و به یک توافق برسند.
وی افزود: «بر اساس گفتوگوها با شهباز شریف نخستوزیر پاکستان و فرمانده کل ارتش پاکستان، که طی آن از من خواستند نیروی مخرب در نظر گرفتهشده برای امشب علیه ایران را متوقف کنم، و مشروط به اینکه جمهوری اسلامی ایران با بازگشایی کامل، فوری و امن تنگه هرمز موافقت کند، من موافقت میکنم بمباران و حمله به ایران را به مدت دو هفته به حالت تعلیق درآورم. این یک آتشبس دوطرفه خواهد بود.»
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
-
ترجمه اجرایی کلیدواژههای بیانیه مشترک ایران و عمان درباره تنگه هرمز
-
کشف ۷۳ هزار تن نهاده دامی قاچاق و احتکاری در سراسر کشور
-
ورود یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر به گیلان در تعطیلات اخیر
-
رونق گردشگری کیش نیازمند راه اندازی پروازهای متعدد است
-
پیام سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به مناسب روز جهانی دریانورد
-
حمایت همه جانبه دستگاه قضایی از پروژه های راهبردی پالایشگاه نفت تهران
-
نصب بزرگترین سکوی نفتی خلیج فارس با تکیه بر دانش بومی
-
یک پورتال خدمات محور بر بستر سامان سوئیت
-
از خودرو تا کشتی؛ خودرانها قانونمند میشوند
-
از تربیت مدیران حرفهای تا ارتقای ظرفیت عملیاتی مهرآباد
-
با وجود آسیب به بیش از ۲ هزار منطقه، میانگین خاموشیها در دوران جنگ کمتر از ۵۰ دقیقه بود
-
ازسرگیری پروازهای ایران و امارات در هفته جاری
-
وقتی رقابت از تولید بیشتر به بهرهوری بیشتر تغییر میکند؛ درس مهم پروژه FRW نفت سپاهان
-
تبدیل مواد و انرژی که هدر میرفت به محصول قابل استفاده و ارزشمند
-
تفتان به ایستگاه گمرکی ریلی تجارت ایران و پاکستان تبدیل شد
-
بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندر بوشهر
-
ما بر تضمین ایمنی دریانوردان تمرکز داریم
-
«نبود تشکلهای صنفی قدرتمند» پیگیری مطالبات دریانوردان را دشوار کرده است
-
آیا ایران برای آینده دریانوردی خود برنامه دارد؟
-
دریانوردان در خط مقدم آتش



