دبیرکل انجمن کشتیرانی :
هند در حال مذاکره با امریکاست تا معافیت تحریمی بندر شهید بهشتی چابهار را تمدید کند
دبیر انجمن شرکتهای کشتیرانی گفت: تا به این لحظه اطلاعات نسبتا موثقی داریم مبنی بر اینکه هند در حال مذاکره مستقیم با امریکا است تا معافیت تحریمی بندر شهید بهشتی چابهار را تمدید کند و این موضوع دقیقا عکس اخبار منتشر شده است که گفته شده هندی ها به دنبال فروش سهام خود به شرکت دیگر هستند.
به گزارش اقتصادسرآمد، مسعود پل مه درباره خبر منتشر شده مبنی بر اینکه اپراتور هندی قصد واگذاری سهام خود در پروژه چابهار را به یک شرکت ایرانی، به ایلنا گفت: در ابتدا باید تعاملات بین دو کشور و تاثیرات اقتصادی که سرمایهگذار هندی با عنوان IPGL در ایران داشته، مورد بررسی قرار بگیرد و پس آن ببینیم که اساسا حضور یا عدم حضور این اپراتور میتواند خللی در سازوکار بندر شهید بهشتی چابهار ایجاد کند یا خیر.
وی تاکید کرد: تا به این لحظه اطلاعات نسبتا موثقی داریم مبنی بر اینکه هند در حال مذاکره مستقیم با امریکا است تا معافیت تحریمی بندر شهید بهشتی چابهار را تمدید کند و این موضوع دقیقا عکس اخبار منتشر شده است که گفته شده هندی ها به دنبال فروش سهام خود به شرکت دیگر هستند.
دبیر انجمن شرکتهای کشتیرانی ادامه داد: اساسا مگر کل سرمایه گذاری اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی چابهار چقدر بودهاست. از زمانی که این اپراتور مستقر شده چه میزان Throughput بازرگانی و توان عملیاتی بندر چابهار را افزایش دادهاند؟ سود چقدر بوده است؟ در واقع در این مدت خود شرکتهای ایرانی توانمندی بندر چابهار را برای افزایش بار افزایش دادند.
پلمه با بیان اینکه از حضور شرکت هندی به عنوان یک سرمایه گذار بین المللی استقبال میکنیم، افزود: از اینکه با حضور اپراتور هندی شراکت اقتصادی و پیوند خوب با کشور هند ایجاد شود استقبال میکنیم اما واقعا از حضور هندیها در بندر چابهار سودی نبردیم.
وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم؛ هند سالیانه چند میلیون تن مبادله تجاری با کشور روسیه دارد اما چند درصد یا چند هزارم از این تراز تجاری را به مسیر کریدور شمال جنوب و از مسیر ایران منتقل کرده است؟ تقریبا صفر ! پس حضور یا عدم حضور این سرمایه گذار عملا مانع بر اقدامات اجرایی و لجستیکی کشورمان نیست.
وی در پاسخ به این سوال که در صورت فسخ قرارداد با اپراتور هندی آیا تجهیزاتی از جمله چند جرثقیل که توسط هندیها وارد شده از بندر خارج خواهد شد؟ گفت: هندیها اگر بخواهند قرارداد را ملغی کنند خودشان زیان خواهند دید و این قرارداد منعقد شده به این معنا نیست که این شرکت هندی بخواهد در بندر چابهار سرمایه گذاری داشته باشد و هر وقت دلش خواست سرمایهگذاری را از بندر خارج کند.
وی ادامه داد: تاکید میکنم حتی سرمایه گذاری هندیها در حد تعهداتشان در قرارداد هم نیست، ۲۴ سال به اصطلاح عمومی از شروع سرمایه گذاری مشترک بندر چابهار و این شرکت هندی میگذرد، این اپراتور چه میزان پیشرفتی در کار و تعهدات خود داشته؟ باید توجه داشت که اپراتور هندی هیچ شریک سهامی هم ندارد و به هیچ عنوان نمیتوانند تجهیزات بندر را خارج کنند. اساسا این تجهیزات متعلق به شرکت هندی نیست، در واقع اپراتور هندی در تامین این تجهیزات سرمایهگذاری کردند.
به گزارش اقتصادسرآمد، مسعود پل مه درباره خبر منتشر شده مبنی بر اینکه اپراتور هندی قصد واگذاری سهام خود در پروژه چابهار را به یک شرکت ایرانی، به ایلنا گفت: در ابتدا باید تعاملات بین دو کشور و تاثیرات اقتصادی که سرمایهگذار هندی با عنوان IPGL در ایران داشته، مورد بررسی قرار بگیرد و پس آن ببینیم که اساسا حضور یا عدم حضور این اپراتور میتواند خللی در سازوکار بندر شهید بهشتی چابهار ایجاد کند یا خیر.
وی تاکید کرد: تا به این لحظه اطلاعات نسبتا موثقی داریم مبنی بر اینکه هند در حال مذاکره مستقیم با امریکا است تا معافیت تحریمی بندر شهید بهشتی چابهار را تمدید کند و این موضوع دقیقا عکس اخبار منتشر شده است که گفته شده هندی ها به دنبال فروش سهام خود به شرکت دیگر هستند.
دبیر انجمن شرکتهای کشتیرانی ادامه داد: اساسا مگر کل سرمایه گذاری اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی چابهار چقدر بودهاست. از زمانی که این اپراتور مستقر شده چه میزان Throughput بازرگانی و توان عملیاتی بندر چابهار را افزایش دادهاند؟ سود چقدر بوده است؟ در واقع در این مدت خود شرکتهای ایرانی توانمندی بندر چابهار را برای افزایش بار افزایش دادند.
پلمه با بیان اینکه از حضور شرکت هندی به عنوان یک سرمایه گذار بین المللی استقبال میکنیم، افزود: از اینکه با حضور اپراتور هندی شراکت اقتصادی و پیوند خوب با کشور هند ایجاد شود استقبال میکنیم اما واقعا از حضور هندیها در بندر چابهار سودی نبردیم.
وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم؛ هند سالیانه چند میلیون تن مبادله تجاری با کشور روسیه دارد اما چند درصد یا چند هزارم از این تراز تجاری را به مسیر کریدور شمال جنوب و از مسیر ایران منتقل کرده است؟ تقریبا صفر ! پس حضور یا عدم حضور این سرمایه گذار عملا مانع بر اقدامات اجرایی و لجستیکی کشورمان نیست.
وی در پاسخ به این سوال که در صورت فسخ قرارداد با اپراتور هندی آیا تجهیزاتی از جمله چند جرثقیل که توسط هندیها وارد شده از بندر خارج خواهد شد؟ گفت: هندیها اگر بخواهند قرارداد را ملغی کنند خودشان زیان خواهند دید و این قرارداد منعقد شده به این معنا نیست که این شرکت هندی بخواهد در بندر چابهار سرمایه گذاری داشته باشد و هر وقت دلش خواست سرمایهگذاری را از بندر خارج کند.
وی ادامه داد: تاکید میکنم حتی سرمایه گذاری هندیها در حد تعهداتشان در قرارداد هم نیست، ۲۴ سال به اصطلاح عمومی از شروع سرمایه گذاری مشترک بندر چابهار و این شرکت هندی میگذرد، این اپراتور چه میزان پیشرفتی در کار و تعهدات خود داشته؟ باید توجه داشت که اپراتور هندی هیچ شریک سهامی هم ندارد و به هیچ عنوان نمیتوانند تجهیزات بندر را خارج کنند. اساسا این تجهیزات متعلق به شرکت هندی نیست، در واقع اپراتور هندی در تامین این تجهیزات سرمایهگذاری کردند.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
-
ترجمه اجرایی کلیدواژههای بیانیه مشترک ایران و عمان درباره تنگه هرمز
-
کشف ۷۳ هزار تن نهاده دامی قاچاق و احتکاری در سراسر کشور
-
ورود یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر به گیلان در تعطیلات اخیر
-
رونق گردشگری کیش نیازمند راه اندازی پروازهای متعدد است
-
پیام سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به مناسب روز جهانی دریانورد
-
حمایت همه جانبه دستگاه قضایی از پروژه های راهبردی پالایشگاه نفت تهران
-
نصب بزرگترین سکوی نفتی خلیج فارس با تکیه بر دانش بومی
-
یک پورتال خدمات محور بر بستر سامان سوئیت
-
از خودرو تا کشتی؛ خودرانها قانونمند میشوند
-
از تربیت مدیران حرفهای تا ارتقای ظرفیت عملیاتی مهرآباد
-
با وجود آسیب به بیش از ۲ هزار منطقه، میانگین خاموشیها در دوران جنگ کمتر از ۵۰ دقیقه بود
-
ازسرگیری پروازهای ایران و امارات در هفته جاری
-
وقتی رقابت از تولید بیشتر به بهرهوری بیشتر تغییر میکند؛ درس مهم پروژه FRW نفت سپاهان
-
تبدیل مواد و انرژی که هدر میرفت به محصول قابل استفاده و ارزشمند
-
تفتان به ایستگاه گمرکی ریلی تجارت ایران و پاکستان تبدیل شد
-
بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندر بوشهر
-
ما بر تضمین ایمنی دریانوردان تمرکز داریم
-
«نبود تشکلهای صنفی قدرتمند» پیگیری مطالبات دریانوردان را دشوار کرده است
-
آیا ایران برای آینده دریانوردی خود برنامه دارد؟
-
دریانوردان در خط مقدم آتش



