تشریح سیاست های رونق تولید در سال جدید؛

واردات غذای حیوانات در سال رونق تولید! 

گروه تولید و اشتغال- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عملکرد دولت درخصوص اجرای سیاست های رونق تولید را در شش ماهه نخست امسال تشریح کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به ارزیابی خود از سیاست های رونق تولید اظهار کرد: ما اسناد بالادستی سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سیاست های برنامه ششم، سیاست های اقتصاد مقاومتی و شعارهای سالانه را داریم.وی افزود: مقام معظم رهبری بیش از 10 سال است که شعارهای اقتصادی مطرح می کنند و به دلیل احاطه، آگاهی و تجربه طولانی مدت رهبری و قبل از آن ریاست جمهوری کاملا از چالش ها و مشکلات جامعه اطلاع دارند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: دولت طبق این سیاست ها باید شرایط تولید و صادرات را تسهیل و امکانات مورد نیاز تولیدکنندگان را فراهم کند و موانع مختلف را از سر راه تولیدکنندگان برای راه اندازی یک بنگاه تولیدی و یا توسعه فعالیت های بنگاه تولیدی بردارد.استاد دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: ثبت شرکت ها کار دشواری نیست اما وقتی شرکت راه اندازی می شود دریافت موافقت اصولی با آن ماه ها به طول می انجامد و این موجب هزینه فرصت های از دست رفته برای تولیدکنندگان می شود. دولت قدم هایی در این راستا برداشته و تلاش هایی کرده اما هنوز مشکلات بسیار زیاد است.
وی همچنین متذکر شد: فعالیتها و راهکارهایی برای تحقق رونق تولید در سیاست های ابلاغی رهبری برای برنامه ششم و در قانون برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است.حجت الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به شاهد مثالی در این باره اظهار کرد: " جلوگیری از واردات کالاهای مشابه داخلی" توسط دولت یک سیاست گذاری در راستای حمایت از تولیدکننده داخلی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به عنوان مثال کشور ایران یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ پا در جهان است و یا خوراک حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در داخل کشورمان تولید می شود و واردات این کالاها به کشور معنایی ندارد اما ثبت سفارش انجام و این کالاها وارد کشور می شوند.
 مصباحی مقدم همچنین به واردات کالاهایی عجیب به کشور خبر داد و گفت: حتی خاک زیر پای گربه به کشور ما وارد می شود که اینها نشانه عدم رعایت چارچوب های تعیین شده در سیاست های ابلاغی و قانون برنامه ششم توسعه در این خصوص است.
وی با اشاره به رشد شش درصدی تولیدات در بخش کشاورزی و کاهش رشد منفی در صنعت از رشد منفی 0.8 دهم درصد به منفی 0.4 دهم درصد متذکر شد: البته نمی توان همه این اقدامات را به دولت نسبت داد چراکه بیشتر خود تولیدکنندگان اقدام کرده اند.
مصباحی مقدم گفت: متاسفانه ما در ساختار شکل گیری مدیریت اجرایی و مجلس ها، از مبانی اساسی که بتواند برنامه های اجرایی را به هم پیوسته کند برخوردار نیستیم. به بیانی دیگر نمایندگان مجلس و دولت ها خود را حداکثر برای چهار سال یا هشت سال مسئول می دانند و ناراحت کننده تر از این موضوع، رویکرد مسئولان به حل مشکلات به صورت مقطعی است.
مصباحی مقدم با تأکید بر اینکه تولید خودرو نباید به واردات قطعات وابسته باشد افزود: حرکت نسبتا خوبی در سال گذشته و امسال صورت گرفته اما حجم تولید قطعات خودرو هنوز به نقطه ماقبل تحریمها نرسیده است. حمایت هایی هم از قطعه سازان در شش ماه نخست سال انجام گرفته اما این پروسه هنوز تکمیل نیست.وی با اظهار اینکه گام های بلندی در بهبود وضعیت تولید نفت و گاز برداشته شده گفت: مناطق نفتی مشترک بین ایران و عراق و ایران و امارات در اولویت قرار گرفته و با وجود تحریم ها اما فعالیت های مربوط به تولید نفت و گاز در حال افزایش است.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه دولت و وزارت صنعت و معدن و تجارت حداقل  20 درصد از نقدینگی بانکها را به سمت تولید جهت دهند یادآور شد: اخیرا اقداماتی برای تزریق منابع به بخش تولید آغاز شده است.مصباحی مقدم در پایان، تامین نقدینگی و تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان را از مولفه های اساسی در تحقق رونق تولید برشمرد و در عین حال تأکید کرد: همه این مسائل نیازمند روحیه و عملکرد جهادی است.
واردات غذای حیوانات در سال رونق تولید! 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه