بازار هدف صادرات نفت ایران از بین رفت ،خام فروشی رامتوقف کنید« اقتصادسرآمد»گزارش می دهد

توسعه پلیمری ها راه برون رفت از وضعیت کنونی

گروه نفت و انرژی -فاطمه کریمی- ارتباط قابل توجهی میان انرژی و حامل‌های آن و پارامترهای اقتصاد کلان وجود دارد. قیمت نفت در میان همه حامل‌های انرژی محوریت دارد و تعیین کننده است. علت آن سهم قابل توجه نفت در سبد انرژی جهان و نیز انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های نفت برای تامین همه نیازهای بشری و سهولت حمل و نقل و ذخیره‌سازی آن در مقایسه با سایر ‌حامل‌های انرژی است. بنابراین قیمت حامل‌های انرژی تابعی از قیمت نفت هستند و تعیین قیمت نفت نیز از عهده هر کشور خاص خارج است و در اغلب اقتصادها بعنوان یک عامل اقتصادی برونزا شناخته می‌شود. نوسانات قیمت نفت بر کشورهای تولید کننده آن به گونه‌ای و بر مصرف‌کنندگان بگونه‌ای دیگر تاثیر می‌گذارد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، بنابراین شناخت اثرات متقابل نفت و پارامترهای اقتصاد کلان در حوزه اقتصاد انرژی است. موضوع نحوه کنترل نوسانات قیمت‌های حامل‌های انرژی بر اقتصاد کلان کشورهای جهان نیز از دیگر موضوعات و مباحث این حوزه دانشی است. دراین میان قیمت نفت از همه تعیین کننده‌تر است و نوسانات قیمت جهانی نفت و وابستگی به قیمت نفت می‌تواند آثار و تبعات زیانباری را بر اقتصادهای وابسته به آن برجای گذارد که بررسی این موضوع نیز یکی از سر فصل‌های مهم و دارای ادبیاتی گسترده است. از سوی دیگر متقابلا میزان مصرف و تقاضای انرژی چه در سطح جهان و چه در سطح هر کشور تابعی از متغیرهای اقتصاد کلان است.هیچ فعالیتی بدون انرژی امکان‌پذیر نیست و بنابراین پیش‌بینی تقاضای جهانی انرژی که خود وابسته به پیش‌بینی از آینده اقتصاد است امری مهم تلقی می‌شود چراکه اگر سرمایه‌گذاری به موقع و کافی در زمینه انرژی صورت نپذیرد اقتصاد جهان با مشکل مواجه خواهد شد. اهمیت این موضوع زمانی آشکارتر می‌گردد که بدانیم بیش از ۸۰ درصد انرژی مورد مصرف در جهان به منابع فناپذیر انرژی وابسته است. صنایع تولید انرژی، اغلب صنایعی سرمایه‌بر هستند و تامین سرمایه کافی برای تامین به موقع حامل‌های انرزی و نحوه تامین سرمایه نیز از مباحث گسترده این حوزه به شمار می‌رود. از سوی دیگر در بخش تولید‌، انرژی بعنوان یکی از نهاده‌های تولید است که با سایر نهاده‌ها قابل جایگزینی است بنابراین تغییرات قیمت انرژی موجب جایگزینی نهاده‌ها می‌شود و از این طریق نیز هم بر اقتصاد کلان و هم بهره‌وری و تولید اثر گذار است.
ابهام در رونق دیپلماسی صادرات نفت ایران
علی حتمی کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد با اشاره به ارکان اقتصاد در صنعت نفت به خبرنگار ما گفت: نکته مهم این است که آیا توانسته‌ایم رونق دیپلماسی اقتصادی را با صادرات نفت و مشتقات آن به کشورهای همسایه به عنوان جامعه هدف ایجاد کنیم یا خیر؟.او با بیان این‌که نبود دیپلماسی و ارتباط موثر با کشورهای همسایه و از بین رفتن بازار هدف و عدم بالانس انرژی در شبکه فروش نفت در فصل سرما وافق‌های آینده کشور نیز از جمله چالش‌های «اقتصاد کلان» و «اقتصاد خرد» در صنعتنفت و گاز بوده که برای عبور از این چالش‌ها راهکارهایی وجود دارد که با خرد جمعی باید به آن رسید.
این کارشناس نفت و انرژی گفت: با رهایی از خام‌فروشی و توسعه بنگاه‌های پلیمری برای مردم اشتغالزایی پایدار ایجاد می‌شود و مردم از ثمرات وجود منابع هیدرکربوری بهره‌مند می‌شود، گویا نفت سر سفره آنها آمده است.
به اعتقاد حتمی، از نگاه‌ و سیاست‌های توزیعی که در موضوع «نفت سر سفره مردم» ترویج شده است که از توجیه اقتصادی فاصله زیاد دارد و ما باید یک تغییر نگرش اساسی در افکار عمومی در این باره داشته باشیم، اینکه ما نفت و سایر منابع هیدروکربوری را به صورت خام فروشیم و درآمدهای حاصل از آن را بین مردم توزیع کنیم هم یک شعار پوپولیستی است و هم قطار توسعه در صنعت نفت را متوقف می‌کند.
وی تاکید کرد: با رهایی از خام‌فروشی و توسعه بنگاه‌های پلیمری برای مردم اشتغالزایی پایدار ایجاد می‌شود و مردم از ثمرات وجود منابع هیدرکربوری بهره‌مند می‌شود، گویا نفت سر سفره آنها آمده است. لذا تا زمانی که وزارت نفت فعلی بر طبل خام‌فروشی می‌کوبد و زنجیره ارزش در صنعت نفت شکل نمی‌گیرد، قطعا اشتغالزایی نیز در کار نخواهد بود.
حاکم شدن دید و تفکر اقتصادی در بنگاه‌های بخش انرژی و خصوصا صنعت‌نفت می‌تواند موجب گسترش مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی شود، این مطالعات فعالان صنعت نفت را درگیر خواهد کرد و دانش و آشنائی آنها با انرژی را توسعه خواهد داد و بر روی تفکر مردم تاثیر خواهد داشت. اغلب حامل‌های انرژی، بعد از دهه ۱۹۷۰ میلادی وارد بورس ها شده‌اند و این بازارها را نیز باید شناخت. یکی از تبعات این ورود این است که بورس ها، اثر دیگر بازارها را بر بازار حامل‌های انرژی منعکس می‌کنند و این بر پیچیدگی بازارهای انرژی افزوده است. بعنوان مثال رکود در بازار سهام ممکن است موجب انتقال سرمایه‌ها به بورس یا آتی‌های نفت شود. نفت و گاز از دیرباز در چارچوب همکاری شرکت‌های بین‌المللی و شرکت‌های ملی استخراج و تولید شده‌اند و انواع قراردادهای میان این دو و ویژگی‌های آنها نیازمند دانش اقتصادی در کنار دانش فنی است. بازارهای جهانی، بازارهای منطقه‌ای و بازارهای داخلی(کشوری) انرژی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردارند . تجارت حامل‌های انرژی و خصوصا نفت و گاز، جایگاه ویژه‌ای در تجارت جهانی و گردش منابع‌مالی در سطح جهان دارند. این موارد و دانش بازاریابی حامل‌های انرژی، انعقاد قراردادهای تبادل انرژی و قیمت‌گذاری در این قراردادها نیازمند دانش اقتصادی است و با دروس خاصی مانند تجارت بین‌الملل و مالیه‌بین‌الملل در اقتصاد ارتباط برقرار می‌کند.
 توسعه پلیمری ها  راه برون رفت  از وضعیت کنونی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه