بررسی « اقتصادسرآمد» از شامخ ساختمان در نظرسنجی اتاق تعاون ایران

بازگشت بدبینی به حوزه مسکـن

گروه راه و ساختمان - با شناسایی سه تفاوت عمده بازار تابستانی املاک در مقایسه با بهار امسال، سیگنال‌های دریافت شده از سوی سازنده‌ها، از بازگشت بدبینی به فضای بازار مسکن خبر می‌دهد. فعالان ساختمانی در تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده از سوی اتاق تعاون ایران که نتایج آن در قالب گزارشی با عنوان شامخ ساختمان منتشر می‌شود ضمن تشریح شرایط بازار ساخت و‌ساز در چند پارامتر مهم، وضعیت بازار ساخت وساز در تیرماه و همچنین انتظارات خود از آینده کوتاه‌مدت این بازار را در هفته‌های پیش‌رو اعلام کردند. تغییرات اعلام شده در پارامترهای مورد ارزیابی در این گزارش که هر ماه منتشر می‌شود سمت وسوی کوتاه‌مدت بازار مسکن را ترسیم می‌کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، شرایط کوتاه‌مدت بازار مسکن به لحاظ فروش واحدهای مسکونی، تامین مصالح و تجهیزات ساختمانی، قیمت تمام‌شده و عرضه زمین از سوی سازنده‌ها شرح داده می‌شود و تغییرات ایجاد شده در هر کدام از این پارامترها در نهایت منجر به اعلام نظر سازنده‌ها از بابت انتظارات آنها درباره آینده کوتاه‌مدت بازار مسکن و ساخت وساز می‌شود. در تازه‌ترین بررسی ها ی مطابق با روال ماه‌های قبل، وضعیت بازار ساخت و ساز و معاملات مسکن در ماه اول تابستان از دیدگاه فعالان ساختمانی تشریح شده و نگاه سازنده‌ها به شرایط این بازار در هفته‌های پیش‌رو اعلام شده است. 
بررسی‌ها بر پایه اطلاعات نگاه سازنده‌ها نسبت به تحولات بازار ساخت‌وساز و مسکن در تیرماه و انتظار آنها از شرایط این بازار در مردادماه نوشته شده است که نشان می‌دهد شرایط در بازار ساخت‌وساز و معاملات مسکن از دیدگاه فعالان ساختمانی به گونه‌ای است که می‌توان بازگشت دوباره بدبینی به این بخش را از آن استنباط کرد. فعالان ساختمانی با اعلام سه تفاوت بازار تابستانی املاک مسکونی با این بازار در بهار سال جاری، شرایط بازار ملک را در میانه تابستان در مرز بدبینی و خوش‌بینی پیش‌بینی می‌کنند. برآیندها نشان‌دهنده قرار گرفتن بازار مسکن در ماه ابتدایی تابستان 1400در فاز بدبینی نسبت به ماه‌های سپری شده است.
بدبینی حاکم بر حوزه مسکن 
مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد در این رابطه، گفت: اگر دچار تورم افسارگسیخته نشویم و کسری بودجه افزایش پیدا نکند و چشم اندازهای امید بخش روبه افول نرود انتظار نداریم که افزایش قیمتی که در طول ادامه سال رخ دهد هر چند که بدبینی حاکم بر این حوزه امید چندانی برای فعالان و خریداران به جای نگذاشته است.
وی در ادامه در این خصوص که در حال حاضر از چه طریق می‌توان رشد افسارگسیخته تورم عمومی را کنترل کرد گفت: برای اینکه تورم عمومی را کنترل کنیم باید کسری بودجه دولت را کنترل کنیم و برای اینکه کسری بودجه دولت را کنترل کنیم باید یا هزینه های دولت را کاهش دهیم و یا درآمد دولت را افزایش دهیم؛ بنابراین اگر بخواهیم از این زاویه به بخش مسکن نگاه کنیم برای اینکه قیمت مسکن را کنترل کنیم باید انظباط پولی بیشتری در اداره مملکت ایجاد کنیم و کسری بودجه دولت را باید از بین ببریم.
این کارشناس بازار مسکن در ادامه افزود: درطول چند سال گذشته رشد قیمت مسکن فاصله بیشتری از تورم گرفته است و اختلاف رشد یک تا دو درصدی بین نرخ تورم عمومی و نرخ تورم بازار مسکن که در چند دهه گذشته حاکم بوده است، افزایش پیدا کرده است.
به اعتقاد سلطان محمدی، در شرایطی که بازار با افت میزان عرضه یا کاهش تمایل برای فروش مسکن مواجه می‌شود این سیگنال از بازار دریافت می‌شود که سمت عرضه زمین دچار انتظارات تورمی شده است. هم‌اکنون نیز رگه‌هایی از بروز انتظارات تورمی در میان مالکان زمین مشاهده می‌شود که منجر به کاهش تمایل آنها برای عرضه زمین به بازار شده است.
وی تاکید کرد: اگر چه هم‌اکنون این بازاردر مرز بدبینی و خوش‌بینی قرار گرفته است، تغییرات آن را می‌توان معنادار عنوان کرد. این تغییرات به ویژه با در نظر گرفتن افت محسوس عدد کل شامخ ساختمان، نشان‌دهنده قرار گرفتن بازار مسکن در آستانه فاز بدبینی است یا حتی می‌توان ادعا کرد بازار مسکن مجددا به فاز بدبینی برگشته است.
در واقع شرایط بازار معاملات مسکن شهر تهران در بهار 1400 را می‌توان وضعیت سفید توصیف کرد. با این حال، تورم ماهانه مسکن در تیر ماه به یک درصد رسید که به دلیل ثبت تورم عمومی 2 درصدی می‌توان از آن با عنوان کاهش قیمت واقعی مسکن در ماه ابتدای تابستان یاد کرد. ما در گزارشی پیش از این در تشریح تحولات بازار معاملات مسکن در تیرماه فضای تابستانی بازار ملک را فضایی خاکستری توصیف کردیم. فضایی که در آن نه خبری از بدبینی‌های سال گذشته است و نه خوش‌بینی‌های بهار را می‌توان در آن مشاهده کرد.
در واقع فضای بازار مسکن در تابستان امسال را می‌توان نوعی فضای بینابینی یا فضای خاکستری توصیف کرد. هم‌اکنون نیز ردپای این فضای خاکستری را که پیش‌تر در تحلیل آمارهای مربوط به تحولات بازارمعاملات مسکن شهر تهران در تیرماه به آن اشاره شد می‌توان در سمت عرضه مسکن مشاهده کرد. به این معنا که اگر چه هنوز عدد شاخص مربوط به انتظارات سازنده‌ها از آینده کوتاه‌مدت بازار مسکن بالای 50 قرار دارد اما این میزان پایین‌ترین عدد از ابتدای سال تاکنون است. در فروردین عدد مربوط به این شاخص 5/ 61، در اردیبهشت 58 و در خرداد 60 بود اما هم‌اکنون به 65/ 53 رسیده است.
بازگشت  بدبینی  به حوزه مسکـن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه