۶ نفر شناسایی و ۴ نفر به دادسرای نظامی معرفی شدند

صحنه‌های منتشر شده از اوین قابل توجیه نیستند

گروه جامعه - سخنگوی قوه قضاییه اولویت‌های سخنگوی جدید دستگاه قضا تشریح کرد و افزود: اولویت‌هایی که انشاءالله ما در مقام سخنگویی کار خود قرار خواهیم داد. در مقام سخنگویی سعی می‌کنیم که مُرِّ قانون را رعایت کنیم قوه قضاییه حافظ جان، مال و آبروی مردم است؛ قوه‌ای است که نظارت بر حسن اجرای قانون را بر عهده دارد؛ لذا انتظار همگان از قوه قضاییه این است که بیش از سایر قوا ملتزم به اجرای قانون باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد، ذبیح‌الله خداییان در نشست خبری با بیان اینکه ما در بیان مطالب و اطلاعات سعی بر این داریم که از چارچوب قانون خارج نشویم، گفت: گاهی ممکن است سئوالاتی در مورد افرادی که پرونده‌های آن‌ها در مرحله تحقیقات مقدماتی است، پرسیده شود و طبق قانون تحقیقات در مرحله مقدماتی محرمانه است و افشای اطلاعات افراد جز در مواردی که قانون اجازه داده ممنوع است.
سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: بنابراین این موازین رعایت می‌شود؛ چراکه اجرای قانون ایجاد امنیت می‌کند.
خداییان تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که اگر در جامعه، قانونی وجود دارد که همگان آن را قانون مناسبی نمی‌دانند، تا زمانی که آن قانون اعتبار دارد، نقض آن به صلاح نیست؛ چراکه نقض قانون ایجاد فرهنگ بی قانونی خواهد کرد.
خداییان با اشاره به صداقت در ارائه اخبار و اطلاعات، افزود: ما سعی می‌کنیم مطالبی که به استحضار مردم می‌رسد منطبق با واقعیت باشد و به همان شکلی که اتفاق افتاده به عرض مردم برسد.
روند رسیدگی به ماجرای فیلم‌های
 ندامتگاه اوین
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون روند رسیدگی به ماجرای فیلم‌های ندامتگاه اوین گفت: صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود، مغایر قانون بوده و به هیچ وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست. بر این اساس قوه قضاییه اصرار بر برخورد با متخلفین دارد و از سوی ریاست قوه نیز در ابتدای امر دادستان کل کشور مسئول و مأمور پیگیری این موضوع شد تا نسبت به شناسایی مسببین این قضیه اقدام کند. وی نیز اکیپی را مأمور کرد و حدود سه روز در زندان اوین بودند و موضوع را بررسی کردند که بر این اساس شش نفر شناسایی شدند. چهار نفر به دادسرای نظامی و دو نفر به دادسرای عمومی و انقلاب تهران معرفی شدند که برخی از آن‌ها با قرار تأمین در بازداشت هستند. دستور احضار دو نفر دیگر صادر شده است و با برخی از متخلفین هم در زمان خودش برخورد شده است.
وی با اشاره به نکاتی در خصوص موضوع فوق‌الذکر تصریح کرد: نکته اول اینکه ما نباید تخلف چند سرباز وظیفه و یا کارمند متخلف سازمان زندان‌ها را به پای همه کارکنان زحمتکش این سازمان بنویسیم. شغل زندانبانی یکی از سخت‌ترین مشاغل در جهان است و انصافاً همکاران ما در سازمان زندان‌ها بطور شبانه‌روزی در خدمت زندانیان هستند. در هر حال در هر قشری افرادی متخلف پیدا می‌شوند و در سازمان زندان‌ها نیز افرادی مرتکب تخلف شدند. ممکن است در آینده هم افرادی پیدا شوند که مرتکب تخلف شوند که قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد شد. نکته دیگر اینکه صحنه‌هایی که در این فیلم‌ها مشاهده می‌شود برخی مربوط به تخلف کارکنان و مأمورین زندانهاست که جرم است و قابل تعقیب می‌باشد و برخی هم مربوط به درگیری زندانیان و یا خودزنی آنهاست. در چنین مواردی نمی‌توان گفت همیشه مأمورین مقصر هستند. در هر حال خود زندان، افراد را به لحاظ روانی تحت تأثیر قرار می‌دهد و عصبانی می‌کند و همین امر موجب برخی درگیری‌ها در زندان‌ها می‌شود.
خداییان ادامه داد: برخی از افراد که در زندان به سر می‌برند شاید یک نفرشان را یک شهر هم نتواند تحمل کند. یکی چاقوکش و عربده‌کش و اخلالگر در نظم است؛ یکی قاچاقچی کالا و مواد مخدر است؛ البته اکثر افرادی که در زندان هستند افراد شرافتمندی می‌باشند؛ اما به هر حال چنین افرادی هم بین آن‌ها وجود دارد که ممکن است درگیر شوند. در تمام زندان‌های جهان هم چنین صحنه‌هایی اتفاق می‌افتد.
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: نکته بعدی این است که این فیلم‌ها را که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم تخلفاتی پشت سر هم رخ می‌دهد؛ کارمندی مرتکب تخلف می‌شود و یا زندانیان درگیر می‌شوند و یا خودزنی می‌کنند. ممکن است کسی تصور کند هر روز ما در زندان‌ها درگیری و نقض حقوق زندانیان را داریم؛ خیر؛ کسانی که این فیلم‌ها را منتشر می‌کنند، این‌ها را مونتاژ کرده‌اند. این فیلم‌ها ممکن است مربوط به ماه‌ها و سال‌های قبل باشد. این‌ها را کنار هم گذاشته‌اند و بر این اساس نباید تصور شود که هر روز ما چنین صحنه‌هایی را در زندان‌ها داریم.
همکاری‌های ایران و عراق در پی گیری پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده پیگیری ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و همکاری‌های انجام شده فیمابین ایران و عراق در این زمینه، اظهار کرد: در سفری که سال گذشته ریاست وقت قوه قضاییه به عراق داشت تفاهم نامه‌ای بین دستگاه قضایی ایران و عراق به امضا رسید که در بند اول آن تفاهم نامه، مقرر شد که هر دو دستگاه قضایی این کشور‌ها صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارند و جهت تکمیل تحقیقات و جمع آوری دلایل و مدارک با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند.
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه افزود: در این ارتباط، پرونده از قبل در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده بود که حدود ۴۵ نفر از مسئولان آمریکایی تحت تعقیب هستند، تعدادی از اتباع عراقی با این افراد همکاری داشته اند که به اطلاع کشور عراق رسیده و تقاضای معاضدات قضایی شده است.
وی عنوان کرد: برای متهمان این پرونده که در واقع آمریکایی هستند، با رعایت موازین بین المللی، ابلاغیه‌هایی از طریق اداره کل امور بین الملل و از مبادی دیپلماتیک به آدرس‌های آن‌ها ارسال شده که ظرف مدت ۶۰ روز بتوانند از خودشان دفاع کنند.
خداییان در ادامه تصریح کرد: نیابت قضایی در راستای معاضدت قضایی برای تعدادی از کشور‌ها منطقه ارسال شده و منتظر اعلام نتیجه هستند و دلایل و مدارک بسیار زیادی جمع آوری شده، با دستگاه‌های اطلاعاتی، انتظامی، امنیتی بیش از ۵۰۰ مورد مکاتبه صورت گرفته که در زمینه جمع آوری دلایل و مدارک همکاری کنند و در آینده نزدیک قرار جلب به دادرسی این افراد صادر و به دادگاه ارسال خواهد شد، در این خصوص کشور عراق هم با مکاتباتی که صورت گرفته همکاری لازم را داشته است و منتظر نتیجه نهایی پرونده هستیم.
صحنه‌های منتشر شده از اوین قابل توجیه نیستند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه