بیش از 5 میلیون حلقه تایر دپویی در انبار تولیدکنندگان،« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

بازار ۵۸ میلیون دلاری صادرات تایر، نیست شد

گروه صمت - سال ۹۷ بود که یک باره به تولیدکنندگان لاستیک سواری و سنگین از سوی وزارت صمت اعلام شد دیگر امکان صادرات محصولات خود را ندارند. ممنوعیتی که طی سه سال اخیر تولیدکنندگان را ناچار به کاهش تولید تا انباشت ۵ میلیونی تایر در انبارها کرد. سرمایه‌هایی که می‌توانستند با ارزش افزوده ایجاد شده به کشور برگردند و صنعت تایر و دیگر بخش‌های کشور را رونق دهند یکباره چرخ آن ها را متوقف کردند.
به گزارش اقتصادسرآمد، البته تصمیم‌های غیرکارشناسی به همین‌جا محدود نشد و بعد از مدتی واردات لاستیک‌های سایز ۱۳، ۱۴ و ۱۵ را هم ممنوع کردند. تصمیماتی که به گفته برخی از کارشناسان بدون در نظر گرفتن بازار تایر و در نظر گرفتن تولیدکنندگان و صادرکنندگان گرفته شد. حالا برخی از تایر سازان نتوانستند بر اساس تغییرات بین‌المللی این صنعت خود را به روز کنند و استانداردهای صادراتی را ندارند. در حال حاضر بر اساس برنامه ریزی اولیه قرار است ۳۰ درصد تایرهای بایاس، ۱۰ درصد رادیال و ۲۰ درصد سایر محصولات تولیدی باشند که در سبد صادراتی قرار بگیرد. این مقدار توافق شده است که با ستاد تنظیم بازار نهایی شد و امید می‌رود ستاد تنظیم مقرارت صادرات وزارت صمت مجوز را صادر کند.
البته حجم در نظر گرفته برای صادرات زیاد نیست، به ویژه در بحث صادرات لاستیک رادیال باید بگویم پیش از ممنوعیت‌ اعمال شده حدود ۵۸ میلیون دلار صادرات تایر در سال ۹۷ انجام شده بود. سال ۹۷ اوج صادرات را داشتیم و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن توانسته بودیم صادرات را به دو برابر افزایش دهیم به ۲۶ کشور تایر ارسال کنیم. از طرفی با ممنوعیت واردات نیز برخی از تایرها در بازار موجود نیست و مصرف کنندگان نه امکان تامین تایر داخلی و نه خارجی را دارند. با این حال در ابتدای دولت سیزدهم تصمیمات امیدوار کننده‌ای در خصوص رفع ممنوعیت صادرات تایر گرفته شده که می‌تواند نوید بخش رونق دوباره این صنعت باشد. 
بازار صادرات صنعت تایر از دست رفت
در خصوص موانع و مشکلاتی که برای تولیدکنندگان در این سال‌ها ایجاد شده را با عبدالله شهریوری، دبیر انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت تایر مطرح کرده و او به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: با ممنوعیت صادرات، در مرتبه نخست بازار صادراتی قبل را از دست رفت و خیلی زود رقبا توانستند جای ایران را بگیرند. ممکن است برخی از تولیدکنندگان از استانداردهای بین‌المللی فاصله گرفته باشند؛ چرا که صادرات بسته و فقط نیاز به رعایت الزامات داخلی بوده است.
وی با اشاره به این مهم که، حالا بعد از مدت‌ها ممنوعیت صادرات تایر و برداشته شدن آن می توان دوباره به همان حجم از صادرات دست یافت، افزود: طی سال‌های ممنوعیت صادرات برخی از محصولات به غیر از تایر خودرو سبک و سنگین را داشته ایم و در چهار ماهه نخست سال نیز توانستیم ۴ میلیون دلار صادرات محصولات مختلف تایری غیر از محصولات ممنوع شامل تیوپ دوچرخه و موتور و لاستیک فرغون به افغانستان و عراق صادر کنیم. که قطعا پذیرفته نیست.
کار سختی پیش روی صنعت تایر است
شهریوری تصریح کرد: به طور کلی کار سختی پیش روی صنعت تایر است زیرا بحث استانداردها وجود دارد و نسخه ۲۰۱۶ ایمارکی (استاندارد ایمارک ثابت می‌کند محصول از نظر الزامات اساسی ایمنی ترافیک و حفاظت از محیط زیست را دارا است یا نه) که در دنیا رعایت می‌شود و اروپا سختگیرانه به این موضوع توجه دارد. همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز آن را به شدت رعایت می‌کنند. در حال حاضر ویرایش ۲۰۲۱ این استاندارد نیز در حال تهیه است و اگر این موضوع ملاک تولید جهانی شود، کار برای تولید کنندگان داخلی بسیار سخت خواهد شد.
حدود ۳.۵ میلیون حلقه تایر دپویی وجود دارد
به اعتقاد دبیر انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت تایر، بر اساس آخرین آمار سامانه تجارت وزارت صمت، حدود ۳.۵ میلیون حلقه تایر دپویی وجود دارد که به این عدد میزان انباشت نمایندگی‌ها را هم می‌توان اضافه کرد. یعنی نمایندگی‌ها هم تعدادی حلقه تایر خریداری کردند و در انبارهای آن‌ها مانده است. با احتساب این موضوع مجموعا بیش از ۵ میلیون انباشت تایر وجود دارد. به طور حتم صادرات بخشی از این معضل را حل می کند و سبب رونق این صنعت می شود. بر اساس آخرین آمار سامانه تجارت وزارت صمت، حدود ۳.۵ میلیون حلقه تایر دپویی وجود دارد که به این عدد میزان انباشت نمایندگی‌ها را هم می‌توان اضافه کرد.
ممنوعیت تایرهای سایز ۱۳ تا ۱۵ که چند ماه پیش ابلاغ شد ارتباط چندانی با صادرات ندارد. ولی به اعتقاد شخصی، اگر واردات قرار هست ممنوع یا صادرات آزاد شود بهتر هست که کار کارشناسی دقیقی روی آن انجام شود. برای انتخاب هر یک از مسائل بهتر هست که تولیدکننده و واردکننده به وزارت صمت دعوت شوند تا براساس بررسی بازار و تولید بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند چه سایزهای ممنوع یا صادر شود.
اگر بخواهیم یک‌باره اعلام کنیم تمام لاستیک‌های ۱۳ تا ۱۵ ممنوع باشد ممکن است تصمیم کارشناسی دقیقی نباشد. اتفاقی که در سال‌های گذشته رخ داد این بود که وزارت صمت به صنعت تایر استراتژیک نگاه نکرد درحالی که این صنعت به عنوان صنعت استراتژیک در دنیا شناخته می‌شود. بنابراین اگر قرار بر گرفتن تصمیمی است باید کارشناسان تولیدکننده و واردکننده نظرخواهی دقیقی شود. در حال حاضر در بحث تایرهای لوکس نیاز به واردات داریم زیرا در کشور تولید نمی‌شود و نیاز ۲۰ درصدی در بازار به آن وجود دارد. دربحث تایرهای کشاورزی نیز به طور تقریبی تولید و مصرف در کشور برابر است. این محصولات صرفه اقتصادی و بازار صادراتی خوبی دارند و نیاز به استانداردهای جدی ندارد. اگر بتوانیم تولیدات محصولات کشاورزی را بهتر کنیم در صادرات آن‌ها ارزآوری خوبی را نصیب کشور خواهیم کرد.
بازار ۵۸ میلیون دلاری صادرات تایر،  نیست شد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه