بررسی« اقتصادسرآمد» از عامل اصلی تجرد گرایی مطلق ۵ میلیون جوان ایرانی

رشد تجردگرایی جوانان در سایه گرانی مسکن

گروه راه و مسکن - با نگاهی کوتاه به جامعه متوجه می‌شوید که سبک زندگی جوانان دست خوش تغیرات اساسی شده است، جوانان دهه ۸۰ و ۷۰ سبک زندگی بسیار متفاوتی با دیگر نسل‌ها قبل از خود دارند و روزگار جوانی خود را به سبک دیگری می‌گذرانند؛ اما مهمترین تغییرسبک زندگی درمیان جوانان این است سن ازدواج در میان جوانان افزایش چشمگیری داشته است به طوری که در کنار بالا رفتن سن ازدواج، تعداد زیادی از دختران و پسران به فکر تجرد قطعی در زندگیشان هستند و تنهایی را به زندگی مشترک ترجیح می‌دهند موضوعی که می‌تواند برای جامعه زنگ خطری باشد و وضعیت افزایش جمعیت را زیر سوال ببرد.
موضوع تجرد در میان جوانان یکی از بحث‌های مهم جامعه شناسان است، با گفت‌وگویی کوتاه در سطح  جوانان جامعه انجام دهید متوجه تمایل جوانان به تجرد گرایی می شوید، هر یک از این دختران و پسران برای مجرد ماندن خود دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند که از بیکاری و وضعیت اقتصادی گرفته تا تحصیلات عالی را شامل می‌شود، برخی از جوانان دم‌بخت مشکل اصلی خود را مشکلات اقتصادی و برخی هم انتظارات و شرایط طرف مقابل مانند داشتن مهریه‌های سنگین، شغل دائم، خانه و خودروهای لوکس می‌دانند.
موضوع بعدی بالا بودن قیمت مسکن است و در حال حاضر افرادی هم که کار دارند برای اجاره خانه یا خرید آن با مشکل مواجه هستند، که این مورد نیز زمینه را برای بالا رفتن سن ازدواج فراهم می‌کند،  نقطه قابل تامل این است که ما در جامعه نزدیک ۵ میلیون مجرد داریم که بالای ۴۰ سال هستند، درصد بالایی از این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند. یکی دیگر از دلایل تمایل تجردگرایی در میان جوانان طلاق در خانواده است؛  یعنی این‌که در یک خانواده خواهر یا برادر که طلاق می‌گیرد و در زندگی با مشکل رو به رو می‌شود فرزند دیگر که شاهد اختلافات خواهر یا برادر خود است تمایل خود را به ازدواج از دست می‌دهد.
۵ میلیون جوان دهه شصتی به سن تجرد گرایی مطلق رسیده‌اند
مجتبی یوسفی نماینده مردم در مجلس یازدهم در این باره به روزنامه اقتصاد در این رابطه به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: حدود ۵ میلیون جوان دهه شصتی به دلایل و مشکلات متعدد اجتماعی و اقتصادی که یکی از آن ها «مسکن» است به سن تجرد گرایی مطلق رسیده‌اند.
رشد تجردگرایی جوانان در سایه گرانی مسکن
وی در مورد چگونگی رشد تجردگرایی جوانان در سایه گرانی مسکن نیز، یادآورشد: براساس طرح جامع مسکن سالانه نیازمند ساخت یک میلیون واحد مسکونی هستیم. در بهترین حالت یعنی مسکن مهر دولت با ساخت و ساز ۸۰۰ هزار واحد مسکونی نتوانست نیاز حداقلی جامعه در حوزه مسکن را برطرف کند.
نماینده مردم اهواز در خانه ملت، افزود: در سال ۹۸ و ۹۹ با مشکلات عدیده‌ای در حوزه مسکن روبرو بودیم و تنها با ساخته شدن حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی که شامل ۳۰۰ هزار واحد در حوزه شهری و ۲۰۰ هزار واحد در حوزه روستایی که همگی با کمک مردم ساخته شده‌اند ولی باز با مقدار و عدد استاندارد فاصله داشتیم و متاسفانه دولت در چند سال اخیر با چنین شرایطی نقش پررنگی در ساخت و سازها نداشته است.
رشد ۷۷۰ درصدی رشد مسکن در دولت دوازدهم
نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم با رشد ۷۷۰ درصدی مسکن مواجه بودیم که این تورم عملاً نشان می‌دهد دولت در ساخت مسکن٬ اعتقادی به ساخت و ساز و حل این مشکل ندارد. در حال حاضر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مستاجر در کشور بدون خانه وجود دارد و حدود ۱۲ میلیون جوان مجرد در کشور هستند که مسکن یکی از نیازهای ابتدایی شروع زندگی آنها است. با تمام آمار منتشر شده حدود 5 میلیون جوان دهه شصتی به دلایل و مشکلات متعدد اجتماعی و اقتصادی که یکی از آنها مسکن است به سن تجرد گرایی مطلق رسیده‌اند.(طبق آخرین امار منتشر شده در سال 99  حدود ۸.۵ میلیون پسر و ۸.۵ میلیون دختر دهه شصتی، ۲.۱ میلیون پسر و ۲.۱ میلیون دختر هنوز مجردند؛ مجردهایی که در بازه‌های سنی ۳۰ تا ۳۹ سال قرار می‌گیرند.
 طرح دو فوریتی مسکن از جمله اقدامات
 موثر مجلس 
عضو فراکسیون محرومیت زدایی و جهادی در مجلس یازدهم یادآور شد: طرح دو فوریتی مسکن از جمله اقدامات موثر مجلس بود که به زودی این طرح به اتمام می‌رسد و سه شاخص اصلی دارد: اول تامین منابع مالی مسکن؛ به فرض مثال طرح مسکن اجتماعی و  مهر از جمله طرح‌های دولتی بودند که به دلیل منابع مالی به سرانجام خوشایندی نرسیده‌اند. در مرحله بعد حمایت از انبوه سازان و حرکت به سمت صنعتی سازی و اجاره‌داری هدفمند است که متاسفانه در این مورد هم تاکنون برنامه‌های درستی صورت نگرفته و در نهایت ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس، زمین‌های بایر از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.
وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر دو میلیون واحد مسکن خالی در کشور وجود دارد که اگر بتوانیم همین تعداد واحد را به بازار تقاضا وارد کنیم تا حدود بسیاری بازار مسکن به تعادل می‌رسد.
به نظر می‌رسد شاید یکی از راه‌کارهای مقابله با تجرد گرایی میان جوانان و تشویق جوانان به ازدواج  این است که باید خانواده‌ها نیز با شرایط امروزی همراه باشند،  بحث تجملات در یک ازدواج می‌تواند مانع بزرگی بر سر راه یک جوان مجرد باشد، برخی از آداب و رسوم دست و پاگیر برای برگزاری مراسم ازدواج و برخی مسائل قضایی مثل زندان رفتن در صورت عدم تامین مهریه نیز مانع ازدواج جوانان می‌شوند.البته خانواده ها نیز نباید در امر مهریه سختگیری بیش از حد داشته باشند و مهری های نجومی تعیین کنند. بنابر این بهتر است در مرحله‌ اول مشکلات اقتصادی و اشتغال حل شوند و دوم برای افزایش امید به زندگی جوانان برنامه ریزی شود.   
رشد تجردگرایی جوانان در سایه گرانی مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه