انحصار، بهانه دخل وتصرف در بازار خودرو، « اقتصادسرآمد»گزارش می دهد

تورم خودرو همچنان پیشتاز

گروه خودرو- اعظم زندیه - پاییز امسال را می‌توان نقطه عطفی در معاملات خودرویی خواند؛ به‌طوری‌که با کاهش ریسک‌های غیراقتصادی، تورم انتظاری و همچنین افزایش تولید، قیمت‌ها در بازار روند نزولی به خود گرفت. طبق بررسی قیمت‌ها در پایان تابستان در مقایسه با مهر افتی حدود ۲۵ درصد به خود دیده است. ماه گذشته دومین افت ماهانه در این بازار رقم خورد. پاییز هزارو چهارصد را می‌توان متفاوت‌ترین فصل خودرویی از زمان بازگشت تحریم‌ها دانست.  استارت روزهای پرنوسان بازار خودرو با تکمیل حلقه تحریم‌ها در مهر سال جاری زده شد. صعودی شدن نمودار قیمت‌ها تا شهریور ادامه داشت اما در فصل پاییز؛ گویی ورق برگشت و نه تنها از نوسانات قیمتی در بازار کاسته شد بلکه همزمان با ریزش برگ‌ها، قیمت‌ها نیز در بازار فروریخت. 
به گزارش اقصادسرآمد، این روزها برخی رویکردهای اقتصادی و سیاست گذاری کشور سبب شده تا جو حاکم بر بازار خودرو دوباره با رفتارهای هیجانی همراه شود. طرح ورود دوباره خودروهای خارجی به بازار ایران، تصمیم گیری جدید شورای رقابت، مصوبه جدید اخذ عوارض گمرکی برای قطعات منفصله خودرو از دلایلی است که آینده بازار خودرو کشور را مبهم جلوه داده است. این روزها بسیاری منتظر هستند که حداقل تکلیف این بازار برای پاییز ۱۴۰۰ مشخص شود.
درحالی‌که از ابتدای سال جاری بازار خودرو چندان جنب‌وجوش خاصی ندارد و در اکثر روزها در رکود به سر برده است، اما این موضوع باعث نشد جلوی رشد قیمت‌ها گرفته شود به‌طوری‌که روند تغییر قیمت‌ها بیشتر صعودی بوده است. حتی در روزهایی که بازارهای رسمی به سبب محدودیت‌های کرونایی تعطیل بودند، دلالان و دارندگان خودرو دست از فعالیت‌های خود نکشیدند و قیمت‌ها بالا رفته است.
بهرام شهریاری، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: شورای رقابت باید با عوامل موثر بر قیمت تمام شده خودرو برخورد کند. فولاد، مس، آلومینیوم، پتروشیمی مصرفی گران‌تر شده‌اند.
وی درباره مشکلات قطعه‌سازان در سال ۱۴۰۰، گفت:  نقدینگی، تامین قطعات یدکی، تامین مواد اولیه و تیراژ تولید و عدم امکان صادرات و نداشتن ارتباط با کشورها از جمله مشکلاتی است که تابه حال بارها از سوی فعالان اقتصادی بخش خودرو مطرح شده است. هرساله نیز بر حجم این مشکلات افزوده می‌شود. 
انحصار بهانه دخل وتصرف در بازار خودرو
او درباره انحصاری بودن بازار خودرو تصریح کرد: من معتقد به انحصار نیستم اما به هر حال نباید انکار کرد که با بهانه واردات قیمت خودرو تغییر نمی‌کند. چون به هرحال با عوامل گرانی برخورد نمی‌شود. با افزایش واردات فقط جیب عده‌ای خاص پر پول‌تر می‌شود که آنها نیز فقط برای قشر مرفه جامعه خودرو وارد می‌کنند.
معضل قیمت خودرو با واردات حل نمی‌شود
او ادامه داد: بنابراین باید توجه کرد که معضل قیمت با واردات حل نمی‌کند و اگر ما شرایطی فراهم کنیم که خودروساز خارجی در کشور ما سرمایه‌گذاری کرده و رقابت ایجاد کند، بر کاهش مشکلات صنعت خودرو تاثیر دارد اما با واردات صرف نمی‌توان به معضلات فعلی صنعت خودرو پاسخ درخوری داد.
انحصار در بازار خودرو
کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر تاثیر سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودروافزود: با ورود خودروساز خارجی هم اشتغال ایجاد می‌شود؛ هم تولید ناخالص ملی افزایش یافته و هم قطعه سازان برای این خودروسازان در داخل و خارج قطعه می‌سازند و انحصار از بین می‌رود. 
با واردات خودرو اشتغالی ایجاد نمی شود
شهریاری با اشاره به این‌که با واردات خودرو اشتغالی ایجاد نمی شود، تصریح کرد: در این حالت تولیدات ملی کشور دیگری تقویت شده و رفاه برای کشور دیگری ایجاد می‌شود. برای ما فقط خروج ارز از کشور را به همراه خواهد داشت. با واردات، انحصار شکسته نمی‌شود؛ کیفیت تغییری نمی‌کند و بر قیمت‌ها نیز اثری نخواهد داشت. 
او با تاکید بر مشکلات واردات خودرو در کشور ابراز داشت: واردات خودرو نمی‌تواند در چشم‌انداز کوتاه کشور قرار بگیرد چرا که از یک‌سو دولت میزان ارز قابل توجه برای واردات آن را ندارد. از سوی دیگر خدمات پس از فروش این خودروها دچار ابهام است. این مسئله را الان در مورد برخی از خودروهای وارداتی نیز شاهد هستیم. چندی پیش اعلام شد که واردات لوازم خانگی کره‌ای ممنوع است. در چنین شرایطی مشخص است که کره لوازم یدکی خودرو کره‌ای را هم نمی‌دهد.
کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این‌که حل مشکلات خودرو نیاز به نگاه کلان به موضوع دارد، بیان کرد: برای ایجاد رقابت نیز بارها سرمایه‌گذاران درخواست کردند که باید این صنعت به بخش خصوصی واقعی واگذار شود. همچنین رقبای خارجی باید اجازه سرمایه‌گذاری داشته باشند. آنهم زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذار احساس امنیت کند. 
شهریاری در پاسخ به این پرسش که چرا تورم خودرو بیش از تورم میانگین کشور است، گفت: الان خیلی از کالاها دچار افزایش قیمت شده‌اند؛ از تخم مرغ گرفته تا مسکن و خودرو. نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند هم چندان واقعی نیست. حتی تورم خوراکیها نیز بالای ۶۰ درصد بوده است. البته چند سال قیمت خودرو به صورت مصنوعی ثابت نگهداشته شد و فشار آن بیشتر بر قطعه‌سازها وارد شد. 
درحالی‌که از ابتدای سال جاری بازار خودرو چندان جنب‌وجوش خاصی ندارد و در اکثر روزها در رکود به سر برده است، اما این موضوع باعث نشد جلوی رشد قیمت‌ها گرفته شود به‌طوری‌که روند تغییر قیمت‌ها بیشتر صعودی بوده است. حتی در روزهایی که بازارهای رسمی به سبب محدودیت‌های کرونایی تعطیل بودند، دلالان و دارندگان خودرو دست از فعالیت‌های خود نکشیدند و قیمت‌ها بالا رفته است. 
اگرچه بازار خرید و فروش در رکود به سر می‌برد، اما همچنان بحث سوداگری در آن مطرح است و باعث ایجاد اختلاف قیمت بین حاشیه بازار و کارخانه شده و این باگ قیمتی سبب شده عطش زیادی برای خرید خودرو به‌قصد سرمایه‌گذاری و فروش باقیمت بالاتر در میان بسیاری از خریداران ایجاد شود.
 تورم خودرو همچنان پیشتاز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه