بررسی ساماندهی معافیت ته لنجی کالای همراه ملوان

گره زندگی ساحل نشینان به دریانوردی


گروه اقتصاد دریا - عصمت اسماعیلی - ساماندهی معافیت کالای همراه ملوان ( ته لنجی) و رفع مشکلات دریانوردی در بنادر که امرار معاش بیشتر مردم این دیار از این طریق می‌گذرد بسیار حائز اهمیت است و از خواسته‌های اساسی آن ها است.دریا و دریانوردی و تجارت دریایی با زندگی مردم ساحل نشین گره خورده است و معیشت اکثر مردم این دیار به طور مستقیم یا غیر مستقیم به دریا و سفرهای دریایی وابسته است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، قرار گرفتن در کنار دریا و داشتن مرز آبی گسترده با ویژگی‌های منحصر به فرد، و دارا بودن دو بندر مهم گناوه و بندر ریگ، شهرستان گناوه را در موقعیت خاص قرار داده است که می‌طلبد تا از این موقعیت بهترین بهره برده شود.
بندر گناوه یکی از مهمترین و زیباترین بنادر در جنوب کشور است که در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، داد و ستد و گردشگری دارای ظرفیت‌های فراوانی است. این بندر همواره و به خصوص در سال‌های اخیر نقش کلیدی در واردات و صادرات کالا و رونق تجارت در کشور داشته است.
زندگی آبا و اجدادی مردم در این منطقه از طریق دریا و سفر بر روی شناورها صیادی و تجاری گذشته است و مردم دریادل با این نوع زندگی خو گرفته‌اند.
دریا و دریانوردی، تجارت و صیادی منبع درآمد مردم این دیار است و در شرایطی که در این منطقه سرشار از ظرفیت‌ها و نعمت‌های خدادادی زیرساخت شغلی‌های دیگری فراهم نیست جوانان نیز به ناچار در همین مشاغل مشغول می‌شوند تا بتوانند لقمه نانی برای خانواده خود فراهم کنند.
سفرهای تجاری و دریایی و داد و ستد کالا برای ساحل نشینان و کسانی که زندگی خود را از این طریق می‌گذرانند بسیار با اهمیت است و معیشت خانواده‌های بسیاری وابسته به این نوع سفرها است تا کالایی داد و ستد شود و لقمه نانی با مشقت بسیار به دست آورند.
زندگی بندر نشینان همواره در پیچ و خم مصوبات دولتی دست خوش تغییرات متعدد می‌شود و هر بار به نوعی با مصوبه‌ای جدید تغییراتی می‌یابد و تا کنون قانون کامل و جامعی برای این رنج و زحمت‌ها به تصویب نرسیده و چشمان خسته این دریادلان به مرکز نشینان است تا باز با مصوبه‌ای چه بر سرنوشتشان خواهد آمد.
ساماندهی اساسی و قانونمند کردن کالای همراه ملوان همراه یکی ا دغدغه‌های مردم در سواحل به خصوص برای مردم گناوه است که بیشتر معاش و زندگی آنها به آن وابسته است.
کالای همراه ملوان (ته لنجی) به عنوان نوعی واردات کالا از دیرباز و از سال‌های دور رواج داشته و برای گذران زندگی ساحل نشینان بسیار حائز اهمیت است که لنج داران و خدمه و ملوانان مجاز به واردات این کالاها با معافیت از پرداخت عوارض گمرکی بوده‌اند اما این نوع واردات کالا با مصوبه‌های گوناگون هر بار به نوعی تغییر می‌کند و ساماندهی و قانونمند شدن اساسی آن نیاز است تا مردم این خطه بدون دغدغه و خاطری آسوده بتوانند امرار معاش کنند و زندگی خود را بگذرانند.
تأثیر معافیت کالای همراه ملوان در اشتغال‌
در همین راستا و به منظور بررسی مشکلات دریانوردی به مناسبت هفته نیروی انتظامی، نشستی با حضور فرمانده مرزبانی استان بوشهر، نماینده ولی فقیه در فرماندهی مرزبانی استان و مدیر عاملین اتحادیه‌های لنج‌داران بنادر استان برگزار شد که مدیرعامل تعاونی لنج داران گناوه مشکلات این قشر را در این بندر مهم و تجاری بیان کرد.
مدیرعامل تعاونی لنج‌داران بندر گناوه در این نشست، ضمن ارائه گزارشی در خصوص تأثیر سازنده معافیت کالای همراه ملوان (ته لنجی) در زمینه اشتغال‌زایی و رونق‌بخشی به بازارهای بنادر استان گفت: درآمد و امرار معاش مردم بنادر استان به ویژه بندر گناوه از طریق کالای همراه ملوان و سفرهای دریایی است که باید به طور اساسی ساماندهی و قانونمند شود تا مردم این بنادر بدون دغدغه به کسب و کار و امرار معاش خود بپردازند.
سید علی موسوی گمارانی افزود: ساماندهی معافیت کالای همراه ملوان (ته لنجی) در زمینه اشتغال‌زایی و رونق‌بخشی به بازارهای بنادر استان به ویژه بازار بندر گناوه به عنوان بزرگترین بندر تجاری مردم‌محور استان، نقش اساسی و سازنده‌ای دارد.
وی با ارائه طرحی کارشناسی پیرامون این موضوع خواستار ایجاد هماهنگی با ستاد فرماندهی مرزبانی کشور و گسترش تعامل و همکاری پایگاه‌های دریابانی هرمزگان و جزیره کیش با شناورهای باری استان بوشهر شد.
وی گفت: در هنگام برگشت شناورها از کشورهای حاشیه خلیج فارس به بنادر استان بوشهر، مقدار اندکی سوخت در مخازن شناورها باقی می‌ماند که منطقی و شایسته نیست به عنوان قاچاق سوخت تلقی شود، از این رو، خواستار حسن توجه و تعامل سازنده مرزبانی استان بوشهر هستیم.
آمادگی تعاونی لنج‌داران بندر گناوه در حل نارسایی‌ها پوشش بیمه ملوانان
مدیرعامل تعاونی لنج‌داران بندر گناوه گفت: تعاونی لنج‌داران بندر گناوه آمادگی کامل دارد در جهت حل و فصل اساسی نارسایی‌ها و خلأ های قانونی پوشش بیمه کامل و مستمر ملوانان و قرار گرفتن ملوانان شناورهای سنتی در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور گام بردارد.
همراهی با ساحل‌نشینان
فرمانده مرزبانی استان بوشهر نیز پس از توجه کامل به پیشنهادهای مطرح شده گفت: ضریب امنیت عمومی به ویژه در کرانه‌های دریایی استان بوشهر در مقایسه با تمام کشور، نمونه‌ای مثال‌زدنی و شایسته افتخار است.
سرهنگ یدالله شرفی ابراز داشت: دیدگاه کلی ناجا و مرزبانی این است که مرزبانان حقیقیِ مرزهای دریایی کشور، خود مردمان فهمیم و دلیر این مرز و بوم هستند.
وی در پایان بر ضرورت برقراری هماهنگی و پیگیری پیشنهادهای مطرح شده در این نشست تاکید کرد و خواستار برگزاری مستمر و منظم این جلسات جهت رفع مشکلات موجود شد.
گره زندگی ساحل نشینان به دریانوردی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه