بررسی اجمالی « اقتصادسرآمد» از بازگشت ترافیک به خیابان‌های پایتخت

عامل ترافیکی جدید در ایام کرونا!

گروه شهری -اعظم زندیه- با وجود این‌که دانش‌آموزان تهرانی سال تحصیلی 1400 را در خانه آغاز کردند، اما شاهدیم که حجم ترافیک در روزهای نخست مهرماه در پایتخت افزایش چشمگیری داشته است. نیمه دوم سال خیابان‌های تهران پر ترافیک‌تر از همیشه است. آغاز سال تحصیلی و افزوده شدن سفرهای آموزشی سبب افزایش ۳۰ درصدی بار ترافیکی در شهر تهران می شد. با توجه  بحران کرونا و تعطیلی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین دورکاری بسیاری ازکارکنان ادارات پیش‌بینی می‌شد که امسال شاهد ترافیک نیمه دوم سال نباشیم، با این حال در هفته نخست مهرماه 1400 به صورت محسوسی حجم ترافیک در پایتخت افزایش یافته و مدت زمان سفرهای درون‌شهری نسبت به نیمه نخست سال افزایش چشمگیری یافته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، در ارتباط با میزان افزایش ترافیک این روزهای تهران باید چشمی راجع به آمار نظر داد؛ چراکه منابع موثقی که باید نسبت به انتشار آمار ترافیک و افزایش آن در این روزها اقدام کنند، متاسفانه نسبت به انتشار این آمار اقدام نکرده، گویی که آمارهای ترافیک هم آمارهای محرمانه‌ای شده که نباید به سمع و نظر مردم برسد. اما به صورت چشمی  وضعیت ترافیک تهران از هفته‌ آخر شهریور به این طرف و هفته‌ اول مهر وخیم‌تر شده و شاهد تشدید ترافیک در محدوده‌ی مرکزی تهران هستیم.
هفته‌ آخر شهریور شلوغ‌ترین هفته‌ سال 1400 در تهران از نظر ترافیک بوده و مشخصا روز 31 شهریور شلوغ‌ترین روز از نظر ترافیک در سال 1400 در تهران بوده است. معمولا نیمه‌ دوم سال و پاییز و زمستان فصول پرترافیک سال است. این موضوع به دلایل و عوامل مختلفی برمی‌گردد که یکی از آنها پایان سفرهای تابستانی و حضور حداکثری شهروندان در تهران است و اساسا با تغییر فصل ما شاهد تغییر رفتار ترافیکی هم می‌شویم و این تغییر رفتار به‌ویژه در پایان تابستان و اول پاییز بیشتر از همیشه به چشم می‌خورد.
رونمایی از یک عامل ترافیکی جدید!
شهرام جباری‌زادگان کارشناس حوزه ترافیک در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد، دلایلی را برای افزایش بار ترافیکی مهرماه مطرح می کند و دراینباره به خبرنگار ما، می‌گوید: امسال شاهد بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی نبودیم. هر سال به‌طور متوسط 4 میلیون سفر با بازگشایی و دانشگاه‌ها به سفرهای شهر تهران اضافه می‌شود، اما امسال این آمار به آمار سفرهای تهران اضافه نشده است؛ بنابراین چرا ترافیک این روزها انقدر سنگین شده؟ به نظر می‌رسد که یکی از عمده‌ترین دلایل، کمبود محسوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی است چه به دلایل فنی و چه به دلایل مالی.
بازگشت ترافیک پاییزه به خیابان‌های پایتخت
او  حذف تدریجی دورکاری در ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌های عمومی و خصوصی را یکی دیگر از عوامل ترافیک شهر تهران عنوان کرد و گفت :‌ حذف دورکاری باعث حضورحداکثری کارمندان ادارات و کارکنان این مراکز به سر کار شده که همین موضوع می‌تواند به ترافیک دامن بزند.
کوتاه شدن ساعات روز علت دیگر ترافیک
به گفته وی، موضوع دیگری که خیلی موثر است و می‌تواند ازجمله عوامل افزایش ترافیک باشد، شاید کوتاه شدن ساعات روز است. معمولا در نیمه‌ی دوم سال که ساعات روز کوتاه می‌شود، لاجرم شهروندان فعالیت‌های روزانه خودشان را در ساعت‌های محدودتری تجمیع می‌کنند و همین موضوع باعث تشدید ترافیک روز می شود  ، ضمن اینکه شاید اعمال محدودیت‌های شبانه  بخشی از ساعات تفریحی شهروندان در ساعات شب به طول ساعات روز منتقل  شده که همین امر می‌تواند مزید بر علت باشد.
جباری‌زادگان با اشاره به این‌که  بازگشایی جسته‌وگریخته‌ برخی مراکز آموزشی مثل آموزشگاه‌ها، آموزشگاه‌های کنکور، مهدهای کودک و بعضی از مراکز آموزش عالی و هم‌چنین برخی مراکز ورزشی که معمولا مورد استقبال جوانان و نوجوانان هست و بعضی مراکز فرهنگی و هنری مثل سالن‌های سینما، تئاتر و موزه‌ها ازجمله دلایلی است که به تشدید ترافیک کمک کرده است گفت: ‌نکته‌ دیگر که باید به آن توجه کنیم، انبوه مراجعات مردم به مراکز درمانی است و یا فرد بیمار یا خانواده و یا همراهان  که به مراکز مختلف بهداشتی و درمانی ازجمله بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مطب پزشکان، داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و بسیاری ازاین مراکز آموزشی، مراکز ورزشی، مراکز فرهنگی و هنری و به‌ویژه مراکز درمانی در محدوده‌ی مرکزی تهران واقع شدند، طبیعتا این محدوده عارضه‌ی ترافیکی را بیشتر باید تحمل کند و شاهد تشدید بیشتر ترافیک در این محدوده هستیم.
موتورسیکلت با وجود این‌که به ظاهر ممکن است از نظر حجم وسیله فضای گسترده‌ای برای توقف نیاز نداشته باشد، اما حقیقت این است که با توجه به مانورهای غیرقابل‌پیش‌بینی، حرکات مارپیچ و تخلفات عدیده مثل عبور از مسیری که ممنوع است و تردد در محورهایی که نباید موتورسیکلت حرکت کند در عمل باعث آشفتگی و اعجاج بیشتری نسبت به وسایل نقلیه‌ی شخصی می‌شود.
دلایل فنی مانند فرسودگی ناوگان هم اتوبوسرانی و هم ناوگان ریلی از رده‌خارج‌شده مثل بسیاری از اتوبوس‌های تک‌کابین و دوکابین است به طور مثال 800 دستگاه اتوبوس دوکابین شهرداری به علت مشکلاتی که در مخازن شان دارند، فعالیت نمی‌کنند و نیاز به تعمیر دارند. خیلی از واگن‌های مترو و قطارهای ملی از رده خارج شدند و نیاز به اورهال دارند و باید بازسازی کلی شوند. بسیاری از اتوبوس‌های بخش خصوصی که عموما اتوبوس‌های تک‌کابین هستند به دلیل کاهش مسافرهای ناوگان اتوبوسرانی دیگر برای ان‌ها مقرون به صرفه نیست که در خطوط کار کنند و به همین علت فعالیت نمی‌کنند.
عامل ترافیکی جدید در ایام کرونا!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه