احاطه صنعت بلور با چالش‌های عدیده در سال مانع زدایی‌ها، اقتصاد سرآمد بررسی می کند

مانع‌زدایی در عمل به مانع‌زایی بدل شده است

گروه صمت - مانع زدایی از تولید - در حالی که واحدهای کوچک و متوسط بلور فاقد استاندارد در کشور محصولات‌شان را به راحتی در بازار عرضه می‌کنند، استاندارد تهران به بهانه‌های گوناگون سعی در تعطیلی کارخانه بزرگی از این صنعت دارد که نه تنها خود این مجموعه یکی از پیشنهاد دهندگان اجباری شدن استاندارد صنعت بلور در کشور برای نخستین بار بوده که حتی ۵۰ درصد از تولیدات آن نیز با وجود شرایط تحریم به ۳۵ کشور جهان صادر می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، این اولین بار نیست که بخش خصوصی مورد ناملایمات و بی مهری آشکار قرار می‌گیرد، آخرین بار نیز نخواهد بود. اما آنچه که این درد را دوچندان می‌کند شرایطی است که تولیدکنندگان ایرانی را به دلیل قرارگیری در شرایط تحریم‌های ظالمانه آمریکا در موقعیت حساس برای صادرات و ارزآوری قرار داده و بخش خصوصی به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور مجبور است در این شرایط در هر دو جبهه داخلی و خارجی بجنگد؛ چرا که برخی از سازمان‌ها و ادارات دولتی به جای حمایت از تولید داخل و ایفای نقش مشورتی در موارد خاص، بیشتر بر سر راه بخش خصوصی سنگ اندازی می‌کنند و این مشکل در حالی است که مقام معظم رهبری سال جاری را به نام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کرده‌اند.
نمونه‌ای از این سنگ اندازی‌ها نیز برمی‌گردد، نشانه‌گذاری‌های روی کالاهای مشمول استاندارد اجباری باید به زبان فارسی باشد و واحدهای دارای نقص، حق تولید و عرضه کالا به بازار و هم‌چنین استفاده از علامت استاندارد را تا رفع تمامی نواقص و تأمین شرایط استاندارد ندارد و لذا پروانه کاربرد علامت استاندارد واحد تولیدی نوری تازه، تولیدکننده ظروف غذاخوری شیشه‌ای به دلیل تأمین نکردن الزام‌های این استاندارد تعلیق و به دلیل اقدام نکردن در جهت رفع نواقص و انطباق‌های موجود با استاندارد در مهلت مقرر، ابطال می‌شود.
مانع‌زدایی در عمل به مانع‌زایی بدل شده است
محمدمهدی رئیس‌زاده، مشاور اقتصادی و بانکی اتاق بازرگانی دراین باره به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: مطابق با مصوبات و آئین‌نامه‌ها، هیچ یک از واحدهای تولیدی فعال نباید به دلیل مشکلات ناشی از سیستم بانکی، سازمان امور مالیاتی و غیره تعطیل شوند و اقدامات استاندارد تهران برای توقف فعالیت برخی تولیدی‌ها در حالی صورت گرفته که نقش مهمی در اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم در کشور داشته‌اند و سهم مناسبی از بازار صادراتی را نیز به خود اختصاص داده است.
پرسه مشکلات عمومی در صنعت کریستال
وی اظهار کرد: آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهند صنعت لوازم خانگی با یکسری مشکلات عمومی دست و پنجه نرم می‌کند. چالش اساسی امروز این صنعت، بدون شک نبود یک استراتژی ملی است. سیاست‌گذاران هیچگاه از صنعت یک تعریف مشخص ارائه نکرده‌اند و در نتیجه اهداف کمی و کیفی در صنایع مغفول و ناشناخته مانده است. این موضوع زیربنایی‌ترین اشکال صنعت در ایران است. هر چند در سال‌های گذشته سیاست‌گذاران از چندین برنامه‌ و استراتژی صنعتی رونمایی کرده‌اند، اما تیر این نشانه‌گذاری‌ها هیچگاه درست به هدف نخورده است. و موجبات رشد منفی صنعت شده است
احاطه صنعت بلور با چالش‌های عدیده در سال مانع زدایی‌ها
رئیس‌زاده با اشاره به این نکته که از کنار چالش‌های عمومی صنعت بلورکه بگذریم، به مشکلات اختصاصی و خاص صنایع مختلف می‌رسیم، افزود: درمورد مشکلات اختصاصی و خاص صنعت کریستال، نخست باید به آثار عدم داشتن یک رشته آموزشی تخصصی در سطح دانشگاه در زمینه شیشه اشاره کرد. صنعت کریستال همواره در طی چند دهه اخیر از نداشتن تکنیسن های آموزش دیده کم بهره بوده به دلیل انواع و اقسام تحریم‌ها، دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا به سختی به‌دست آمده  و این فرآیند هزینه‌بر و سخت بوده است . که این شرکت خود اقدام به انتقال و ایجاد دانش مورد نیاز نموده است و به جرات میتوان گفت در صنعت کریستال دانش بنیان هستیم.
وی با تاکید بر این مهم که، صنایع ما مخصوصا صنعت شیشه که محصولاتی به نسبت لوکس تولید می‌کند، به شدت سرمایه‌بر هستند، افزود: براساس ارزیابی‌ها خواب سرمایه در صنعت شیشه بسیار بالاست؛ به‌عبارت دیگر سرمایه در گردش ما با هزینه‌ها نمی‌خواند. بازگشت سرمایه و نقدینگی در این صنعت، بین ۱۵ تا ۱۷ ماه زمان می‌برد اما تولیدکننده برای تهیه مواد اولیه خود باید به‌صورت نقد پرداخت داشته باشد. این یک چالش جدی برای تولیدکنندگان است.
برای رفع مشکلات عدیده صنعت بلور و شیشه در کشور اما، قانونگذار باید از واقعیات بازار مطلع و بعد تصمیم بگیرد که در این بین بخش خصوصی می‌تواند نقش سازنده‌ای را ایفا کند. دولت اگر قوانین را به یک ثبات نسبی برساند و در انشاء قوانین و بخشنامه‌ها از بخش‌خصوصی واقعی بهره ببرد، بسیاری از چالش‌ها قابل حل خواهند بود. اگر تولیدکننده ایرانی می‌توانست به ترکیه کریستال صادر کند، دسترسی به بازار اروپا راحت‌تر صورت می‌گرفت. اما ترکیه مانع صادرات این محصولات به اروپا شده است. بنابراین با وجود مزیت‌های بسیار صنعت کریستال، نمی‌توان افق مطلوبی را برای آن متصور بود.
اماعدم ثبات قانون و قانونگذاری و بخشنامه‌های متعدد باعث شده این صنعت با گرفتاری‌هایی روبه‌رو شود. ولی سیاست‌گذار برای حل این چالش‌ها چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد. چرا که به دلیل اینکه اقتصاد ایران بر پایه درآمدهای نفت بنا شده، دولت‌ها هرگز انگیزه‌ای برای توجه به بخش‌خصوصی از خود نشان نداده‌اند.
مانع‌زدایی در عمل به مانع‌زایی بدل شده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه