سر درگمی سرمایه‌گذاران از عدم شفافیت مالی شرکت‌های بورسی

صورت مالی شرکت‌های بورسی در ابهام

گروه بازار سرمایه - یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است؛ شاید برخی از مدیران در برابر انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه سازمان بورس مقاومت کنند، اما با این اقدام، شرکت‌ها موظف می‌شوند عملکرد مالی خود را که تا کنون مهجور مانده در عملکرد قضاوت عموم مردم قرار دهند که در نتیجه این ساختار بر میزان شفافیت بازار سرمایه می‌افزاید.
به گزارش اقتصاد سرآمد، پیمان حدادی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: شرکت‌های زیر مجموعه بورس در راستای شفافیت صورت مالی باید خیلی قبل‌تر اقدام به ارائه صورت‌های مالی خود می‌کردند.
حدادی ادامه داد: دو نوع شرکت زیر مجموعه بورس در حال فعالیت است. یکسری از شرکت‌های زیر مجموعه سازمان بورس و اوراق هستند یعنی سهام این شرکت‌ها به مردم عرضه شده (سهامی عام) و سهم آن‌ها در اختیار مردم قرار گرفته است. بورس کالا، بورس تهران، فرابورس، شرکت سپرده گذاری مرکزی از همین شرکت‌های زیر مجموعه سازمان بورس هستند که سهم این شرکت‌ها دربازار سرمایه عرضه شده و باید مطابق با سایر شرکت‌ها قوانین را رعایت کنند.
وی تصریح داشت: یکی از این قوانین، انتشار صورت‌های مالی و گزارشات مرتبط در بازه زمانی مشخص است.
این تحلیلگر بازار سرمایه گفت:، اما یک سری از شرکت‌های زیر مجموعه سازمان بورس مانند شرکت فناوری اطلاعات، شرکت اطلاع رسانی بورس و... به دلیل عدم عرضه سهام کلیات آن در اختیار سازمان بورس و اوراق کشور است. طبق قانون این شرکت‌ها لزومی جهت انتشار صورت مالی برای عموم ندارند. فقط می‌بایست اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌های خود را به همان نهاد ناظر (سازمان بورس) انتشار دهند.به گفته حدادی؛ حالا وزیر جدید اقتصاد بدنبال شفاف سازی صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی است. این در حالی است که طی چند ماه گذشته برای اولین بار صورت مالی سازمان بورس منتشر شد. نکته حائز اهمیت در این است که درآمد و حجم سپرده گذاری این سازمان در بانک‌ها به طور شفاف برای عموم مردم اعلام شده است. قطعاً شفاف سازی در این سازمان و سایر شرکت‌های زیر مجموعه می‌تواند به روند توسعه و حرکت سازمان کمک کند.
این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که این اقدام (شفاف سازی صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی) با توجه به شرایط بازار سرمایه نباید زود‌تر از این اجرایی می‌شد، گفت: این یک گام مثبت در راستای تعالی برنامه‌های بورس است. از این رو برای اجرای چنین عملکردی نیاز به هدایت و برنامه ریزی است. 
حدادی گفت: خیلی زود‌تر از این‌ها باید انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس و شرکت‌های تابعه این سازمان انجام می‌گرفت. اما از لحاظ قانون تعلل در اجرای آن غیر قانونی نیست، چراکه نه اصرار و نه الزامی به اجرای آن در قانون نیست.
این کارشناس بورس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این طرح تا چه حد می‌تواند بر بازار تأثیر گذار باشد گفت: مدیران شرکت‌های تابعه سازمان بورس که عملکرد مطلوبی ندارند قطعاً در مقابل این طرح مقاومت خواهند کرد و تا آنجایی که بتوانند در اجرای ارائه عملکرد و صورت مالی شرکت‌های تابعه خود ایستادگی می‌کنند تا عملکرد آن‌ها شفاف نشود.
وی تصریح داشت:، اما در آینده با توجه به الزام از سوی سازمان بورس همه شرکت‌ها قطعاً باید این اصل را رعایت کنند. این نحوه قطعاً در خصوص هزینه کرد‌ها برای مدیران شرکت‌های بورسی حاشیه ساز خواهد بود. اما پس از یک مدتی تحلیلگران بورسی می‌توانند از ارائه این گزارش‌ها و شفاف سازی‌ها استفاده مثبت 
داشته باشند.
 صورت مالی شرکت‌های بورسی در ابهام
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه