ابتکار ایران و روسیه در طرح ترانزیت ترکیبی، « اقتصادسرآمد» بررسی می کند

شکست طرح ترکیه در منزوی کردن ترانزیت کالا از ایران

گروه صمت - در اقدامی جدید و ابتکاری ایران و روسیه ترانزیت ترکیبی در حوزه تجارت راه‌اندازی خواهد شد. در  دیدار سرگئی پاولوف معاون اول راه آهن سراسری روسیه و کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور اعلام شده که دو طرف در حال بررسی راه اندازی حمل و نقل و ترانزیت ترکیبی کالا بین دو کشور هستند. جلالی و پائولف در نشستی مسائل مربوط به آخرین پروژه کریدور شمال-جنوب و وضعیت همکاری های حمل و نقل دو طرف بخصوص در بخش راه آهن را بررسی کردند.در این طرح راه اندازی حمل و نقل ترکیبی کالا در دولت جدید ایران با جدیت در دست پیگیری است و با اتمام برخی پروژه های ریلی در داخل ایران زمینه اجرایی این نوع حمل ونقل بین دو کشور فراهم خواهد شد.  در ترانزیت و حمل و نقل کالا بصورت ترکیبی، از خطوط آهن موحود، مسیر جاده‌ای و حمل و نقل دریایی استفاده می شود. لذا طرف روسی با استقبال از این طرح ، گفته شده این کشور در حال پیگیری حمل کالا از هند به اروپا از طریق خاک ایران است.
به گزارش اقتصادسرآمد، میخائیل پائولف معاون راه آهن سراسری روسیه و کاظم جلالی سفیرجمهوری اسلامی ایران در این کشور آخرین اقدام های انجام شده برای تحقق مسیر بین المللی ریلی شمال- جنوب را بررسی کردند و در این نشست اعلام شد تا زمان برطرف شدن خلاء ریلی در قسمت ایران، مسیر ترکبیی برای آغاز حمل کالا اجرایی شود. کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب»، شمال اروپا به شرق آسیا از طریق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه متصل می‌شود و هدف اولیه‌ای که برای این طرح نوشته شد، ترانزیت سالانه پنج میلیون تن کالا از این مسیر است.
ابتکار ایران و روسیه در طرح ترانزیت ترکیبی
سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در این باره گفته است، ارتباطات راه آهن ایران و روسیه بسیاری قوی است و دو طرف مرتبا با هم گفت و گو دارند و بر همین اساس دو طرف تلاش دارند  مسیر ترانزیتی شمال جنوب را که برای دو کشور اهمیت زیادی دارد هر چه سریعتر راه اندازی شود.
شکست طرح ترکیه در منزوی کردن ترانزیت کالا از ایران
کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب ایران ارتباط کشورهای اروپایی، آسیای میانه، روسیه و منطقه قفقاز را با خلیج فارس و هندوستان فراهم می کند و گفته می شود با تحقق آن سالانه امکان نقل و انتقال ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر فراهم می شود و با تحکیم روابط تجاری ایران با کشورهای بهره مند از این مسیر ریلی، میزان اثرگذاری ایران در ثبات اقتصادی و سیاسی منطقه نیز ارتقا خواهد یافت.
کارشناسان اعلام کرده‌اند که اکنون حرکت کشتی های تجاری از هندوستان به آسیای میانه از مسیر مومبای - کانال سوئز - مسکو به طول ۱۶ هزار و ۱۲۹ کیلومتر ۴۰ روز طول می کشد اما بعد از تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب فقط ۱۴ روز زمان می برد و هزینه های حمل و نقل نیز به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد. این اتفاق در حالی خواهد افتاد که اخیرا ترکیه با همراهی دو کشور همسایه ایران در صدد هستند تا تانزیت کالا از خاک ایرا ن را به نفع خود در مسیری جز ایران قرار دهند.
ظرفیت هفتاد میلیون تنی ایران درترانزیت کالا
اگرچه ترانزیت کالا از ایران در حال حاضر تا 10 میلیلون تن می رسد ما در میان مدت تا مرز 70 میلیون تن هم قابل افزایش است.حتی درامد حاصل از ترانزیت کالا تا دو برابر درامد نفت قابل افزایش است و البته پایان ناپذیر و ناب. اما این درامدها زمانی قابل تحصیل است که شبکه های حمل و نقلی در بخش های مختلف ریلی ، زمینی ، هوایی و دریایی کشور به طور یکپارچه توسعه یابد.
وجود بنادر جنوبی کشور و مرزهای شرقی و غربی با پاکستان، افغانستان ، ترکمنستان و ترکیه شرایطی فراهم کرده است که بتوانیم زیادی بار را بین کشورهای آسیای میانه و بنادر سواحل خلیج فارس و از کشورهای اروپایی از طریق ترکیه به سمت شرق کشور ترانزیت کنیم. در سال های گذشته به روند کاهشی ترانزیت مواجه بوده ایم، اما با اقداماتی که از سال گذشته آغاز شده، میزان جابجایی کالا در بخش ریل 65 درصد رشد یافته است و امسال هم 110 درصد افزایش می یابد. در برنامه های توسعه ریلی در آینده نیز از سمت قزوین به رشت و آستارا ارتباط برقرار می شود و تلاش می کنیم از هند به روسیه نیز ترانزیت داشته باشیم.
اما حمل و نقل ریلی ما به علت کمبود لوکوموتیو و کشنده به ویژه به علت تحریم ها در سال های اخیر ، تقریباً در حال از بین رفتن است که امیدوارم با رفع تحریم ها بتوانیم ناوگان ریلی خود را به ویژه در بخش لوکوموتیو بازسازی و نوسازی کنیم تا بتوانیم در تزانزیت از این امکان استفاده کنیم.
باید اذعان داشت: در حمل و نقل جاده ای هم کمبود کامیون داریم و هم فرسودگی بالای کامیون و دولت تاکنون به حال تلاش کرده است که این نقص را رفع کند اما متأسفانه قوانین و دستورالعمل هایی که صادر شده ، 100 درصد دولتی و با تفکر دولتی است که موجب شده است این قوانین و دستورالعمل های جدید در کشور ما کارساز نباشد. باید دید ایران در این طرح به این موضوع توجه داشته است یا اخیر؟.
 شکست طرح ترکیه در منزوی کردن ترانزیت کالا از ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه