ذوب آهن درگیر بحران آب می شود؟« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

حیات صنعت فولاد بدون آب میسر نیست

گروه انرژی - سالی سخت و کم بارش نه فقط برای شرب بلکه برای تمام بخش‌ها و این بار نه فقط کشاورزان اصفهان، بلکه صنعت اصفهان از بی‌آبی و خشکی زاینده‌رود نگرانند، تا جایی که برخی مسئولان ذوب‌آهن، کم‌آبی را چالشی بزرگتر از تامین مواد اولیه برای این مجموعه می‌دانند، چراکه اگر آبی نباشد، صنعت متوقف می‌شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امسال معضل اصلی صنایع مادر، تأمین آب است. در سال  مانع‌زدایی‌ها اما معضل کمبود آب برای ذوب‌آهن حتی بیشتر از تأمین مواد اولیه نگران‌کننده است. زمانی که مواد اولیه کم باشد، ذوب‌آهن با همکاری شرکت‌های معدنی، تلاش خود را برای تولید انجام خواهد داد، اما زمانی که آب نباشد هیچ کاری انجام نخواهد شد.
در سال ۱۴۰۰ معضل اصلی مجموعه‌های صنعتی اصفهان کمبود و نبود آب است، معضل دیگر ذوب‌آهن تامین مواد اولیه است وامیدواریم همانند سال‌های گذشته به‌جای رونق و جهش تولید، مانع‌تراشی نکنیم و به شعار و رهنمود مقام معظم رهبری توجه ویژه شود. مطابق پیش‌بینی‌ها از ابتدای فروردین امسال ورودی آب زاینده‌رود به کامل قطع شده است و تا کنون نیز تغییری دراین وضعیت به وجود نیامده است چراکه منبع اصلی تغذیه آب ذوب‌آهن رودخانه زاینده‌رود است، اما از سوی دیگرمیزان ورودی آب زاینده‌رود نیز از ابتدای امسال کاهش یافت.
از ابتدای امسال تاکنون به دلیل کم‌آبی، ذوب‌آهن اصفهان تا کوره‌های بلند خود را نوبتی به مدت ۱۵ ساعت متوقف و دوباره راه‌اندازی می‌کند. متاسفانه امروز کم‌آبی تجهیزات اصلی کارخانه و تولیدات ذوب‌آهن را تحت شعاع قرار داده است. ذوب‌آهن سالانه حدود ۱۷ میلیون مترمکعب مصرف آب از زاینده‌رود دارد. اصلی‌ترین منبع تامین آب ذوب‌آهن زاینده‌رود است که البته این عدد نصف سال ۷۸ است که طی ۲۰ سال گذشته این مجموعه با به‌روزرسانی تجهیزات، تغییرات تکنولوژیک ۵۰ درصد مصرف آب خود از زاینده‌رود را کاهش داده است. این درحالی است که در سال مانع‌زدایی‌ها برای تولید باید مسیر تولید هموار باشد.
سهم دو درصدی ذوب آهن از منابع آبی استان
مهرداد اسماعیلی، مدیر آبرسانی ذوب‌آهن  اصفهان در گفتگو با اقتصاد سرآمد، اما با اشاره به این‌که در ایران حدود ۶ تا ۸ درصد منابع آبی کشور به صنعت اختصاص پیدا می‌کند و سهم ذوب‌آهن اصفهان از منابع آبی استان کمتر از دو درصد است، به خبرنگار ما، می‌گوید: از سال ۷۹ که برای اولین بار استان اصفهان دچار بحران آب و خشکسالی شد کمیته‌ای در ذوب‌آهن اصفهان تشکیل شد تا برای ادامه تولید با  بهینه‌سازی تجهیزات در مصرف آب صرفه‌جویی شود.
حیات صنعت فولاد بدون آب غیرممکن است
وی با تاکید بر این‌که حیات صنعت فولاد بدون آب غیرممکن است، افزود: در ذوب‌آهن سعی شده با پروژه‌های سهل‌الوصول مانند انتقال پساب در قسمت‌های مختلف که امکان استفاده از آن است در مصرف آب صرفه‌جویی کرد، زیرا بیشترین مصرف آب در فولاد مربوط به خنک کردن فولاد است، البته به‌منظور صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب برج‌های خنک‌کننده ذوب‌آهن اصفهان که تمام آن تا چند سال پیش همگی از نوع تَر بود و بیشترین تبخیر آب را داشتیم بهینه‌سازی و تعدادی از آن‌ها به برج‌های هیبریدی تبدیل‌شده است.
او بازسازی و نوسازی برج‌های هیبریدی را باعث کاهش ۳۰ درصدی تبخیر آب در این برج‌ها دانست و یادآور شد: توزیع شبکه‌های آب صنعتی شرکت بیشتر در تونل اجراشده که تلفات آن صفر و قابل بازدید است، شبکه‌های آب آشامیدنی کارخانه نیز حدود ۲۵ کیلومتر خط لوله است که به مرور بازسازی‌شده و تلفات آن نیز زیر ۵ درصد و از حد استاندارد نیز پایین‌تر است.
تامین ۳۰ درصد آب ذوب‌آهن با اتمام 
پروژه‌های پساب
اسماعیلی با اشاره به این‌که با اتمام پروژه‌های پساب ۳۰ درصد آب مصرفی ذوب‌آهن تامین خواهد شد، تصریح کرد: خروجی آب تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب را نمی‌توان در صنعت استفاده کرد، بنابراین ذوب‌آهن یک تصفیه‌خانه تکمیلی احداث می‌کند که ظرفیت تصفیه پساب ۸۵۰ مترمکعب بر ساعت را دارد و فاز اول این تصفیه‌خانه پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد که باعث می‌شود برداشت آب از رودخانه باز هم کمتر شود.
یکی از شاخص‌های مصرف آب، شاخص بهره‌وری آب است که نشان می‌دهد به ازای یک تن آب چه مقدار تولید ناخالص ایجاد می‌شود و قصد ذوب‌آهن این است که به این رقم حداکثر برسد و بازچرخانی و تصفیه آب در سیکل‌های گردشی را به‌منظور کاهش مصرف آب است و تعویض برج‌های خنک‌کننده با برج‌های هیبریدی، تعویض برج‌های حرارتی به برج‌های خشک برای تولید برق از برنامه‌های بلندمدت ذوب‌آهن اصفهان برای کاهش مصرف آب است. این مجتمع عظیم صنعتی تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای کاهش و بهینه‌سازی مصرف آب هزینه کرده است، و ۸۵ درصد فضای سبز کارخانه به‌ صورت دیم است و ۱۵ درصد دیگر نیز به‌صورت قطره‌ای با پساب آبیاری می‌شود و سعی شده گونه‌های سازگار با آب کم در فضای سبز ذوب‌آهن،
 جایگزین شود.
اما در ابن بین برخی در استان آدرس غلط می دهند و مشکل آب اصفهان را گردن ذوب آهن و فولاد مبارکه می اندازند، در پی کم آبی اختلالاتی در استفاده از کوره ها ایجاد شده است و پیش بینی می شود ذوب آهن اصفهان تا پایان سال درگیر بحران آب باشد. در سالی که با نام مانع‌زدایی‌ها از سوی رهبر انقلاب مزین شده بروز چنین وقایعی برای صنعت ذوب آهن کشور زیبنده نیست.
حیات صنعت فولاد بدون آب میسر نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه