مانع‌تراشی برای صنعت تایر در سال 1400«اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

دولت دست خود را از صنعت تایرکوتاه کند

گروه صمت - موانع پیش‌پای صنعت تایر در جهت مانع‌زادیی‌ها برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰، که با رفع موانع و بهره‌گیری سیاست‌گذاران از دانش و تجربه فعالان صنعت تایر، براساس برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، این صنعت می‌تواند افزایش تولید را حفظ و ارتقا دهد که البته این مهم، باتوجه بیشتر به اقدامات تولیدکنندگان و دیدن آن‌ها است. صنعت تایر ما علیرغم همه دشواری‌هایی که طی سال‌های اخیر  داشته و مبتلا به فعالیت‌های تولیدی در کشور بوده است، با زحمات بی‌وقفه تمامی تولیدکنندگان تایرسازی کشور، توفیق آن را یافت تا در سال ۱۳۹۹، کماکان جهش تولید دیگری را حاصل کند؛ بطوری‌که مجموع تولیدی تایر خودرو از مرز ۲۵ میلیون حلقه معادل بالغ بر ۲۷۳ هزارتن عبور نیز گذشت.
به گزارش اقتصادسرآمد، چنانچه تولید سایر انواع تایر و محصولات تایری شامل وسایط نقلیه دوچرخه، تیوب و نوار را نیز به مجموعه لاستیک سازی اضافه کنیم، برای اولین بار توفیق مجموعه صنعت تایر کشور در دستیابی به رکورد ۳۰۷ هزار تن، مشخص می‌شود، به عبارت دیگر طی سالی که گذشت، صنعت تایر کشور موفق شد تا تولید انواع تایر خودرو را ۱۸ درصد و مجموعه تولیدات این صنعت را به لحاظ وزنی ۱۹ درصد ارتقا دهد.
در صورتی که موانع پیش پای این صنعت مرتفع یا حداقل کاهش یابند، با برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و همچنین ابداعات مدیریتی مبذوله، این صنعت قادر خواهد بود تا نرخ جهش تولید خود را در سال پیش‌رو همچنان حفظ و حتی تا حدودی، ارتقا دهد.
مانع‌تراشی برای صنعت تایر در سنوات جهش تولید
مسعود صفاکار، کارشناس بازار تایر با اشاره به این موضوع که گفته می‌شود انحصاری در صنعت تایر نداریم به اقتصاد سرآمد، گفت: برخی تصور دارند در بازار تایر حق انتخاب داریم اما متاسفانه باید بگویم که شرایط این صنعت هم همچون خودرو شده است که فقط چند خودروساز داخلی در بازار حضور دارند و مشتری حق انتخاب دیگری ندارد. این موضوع خود به یک مانع در سال مانع‌زدایی‌ها بدل شده است.
تولیدکنندگان خواستار کوتاه شدن دخالت‌های
 دولت از صنعت تایر
وی با بیان این نکته که، این موضوع که تولیدکنندگان خواستار کوتاه شدن دخالت‌های دولت از صنعت تایر به عنوان یک مانع بزرگ در صنایع هستند، افزود: اگر خواستار خصوصی‌سازی در سال جهش تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها، هستیم باید چارچوب صنعت خصوصی را هم بپذیریم، نمی‌توانیم فقط بخش‌هایی از مدیریت خصوصی را قبول کنیم.
صفاکار اضافه کرد:می گوییم اقتصاد آزاد باشد و دولت نیز به ما کاری نداشته باشد و در قیمت گذاری هم دخالت نکند اما موافق این نیستیم که دولت قوانینی را برای ضد تبانی فروشندگان اجرایی کند. در کشورهایی که شاهد سیستم خصوصی سازی از جمله آلمان هستیم قوانینی وجود دارد که از تبانی تولیدکنندگان با یکدیگر و یا حتی فروشندگان باهم جلوگیری می کند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد جرم شناخته می شود.  
پنج میلیون حلقه لاستیک مازاد بر نیاز داخل در انبارهای کارخانه‌های تایرسازی کشور دپو شده است
به گفته وی، پنج میلیون حلقه لاستیک مازاد بر نیاز داخل در انبارهای کارخانه‌های تایرسازی کشور دپو شده است؛ تایرهایی که با تصمیم مسئولان دولتی نه امکان صادرات و نه با توجه محدودیت بازار داخلی امکان فروش دارند. از همین رو سرمایه شرکت‌های تولیدکننده لاستیک خودرو در گوشه‌ای بدون استفاده خوابیده و امکان نقد شدن ندارد. با توجه به این معضل پرداخت که سایه حضور دولت اجازه نفس کشیدن به این صنعت را نمی‌دهد، برخی از کارشناسان نیز شرایط موجود را مانعی برای خروج دولت از صنعت تایر عنوان می‌کنند و معتقدند با کنار رفتن دولت شرایط برای تبانی و ممانعت از ایجاد بازار رقابتی تقویت خواهد شد و باید نظارت دقیق دولت باقی بماند.
کارشناس بازار تایر تصریح کرد:اگر قصد داریم در سال جهش تولید، مکانیزمی را طراحی کنیم باید تمام جوانب آن را بسنجیم و بعد بر اساس آن ببینیم با واقعیت های جامعه، امکانات اقتصادی و امکانات ارزی، موقعیت توسعه‌ای همخوانی دارد و باید برای چه مدت این مکانیزم اجرایی شود؛ چون هیچ نسخه ای را نمی توان به صورت کامل برای یک کشور درحال توسعه در نظر گرفت.
به طورکلی به نظر می‌رسد، اگر سایه دولت از سر صنعت تایر و شیوه قیمت گذاری دستوری آن برداشته شود؛ حمایت‌های مالی و ممنوعیت واردات نیز باید حذف شود که این اقدام چندان مناسب شرایط تحریمی امروز نیست. اما از طرفی نیز فشار دولت با قیمت گذاری دستوری صدای مصرف کننده و تولید کننده را هم در آورده است.
موضوعی که شاید باید با شیوه‌ای دیگر همچون دوباره آزادسازی واردات تایر و اجرای سیاست‌های تشویقی برای تولید بهتر و متنوع‌تر و متناسب با نیاز داخل و خارج از کشور همراه باشد. به نظر می رسد اگر حمایت بهتری از تولیدکنندگان داخلی در راستای تولید صادرات محور انجام شود چندان سیاست ممنوعیت واردات برای حمایت تولید داخل نیز کارآمد نباشد و همچنین دیگر تولیدکنندگان نگران قبضه شدن بازار با محصولات خارجی نباشند.
مشکلات ناشی از تحریم‌ها در معاملات و تعاملات خارجی، به‌ویژه گشایش اعتبار اسنادی و انتقال پول از جمله موانع پیش پای صنعت تایر کشور به حساب می‌آید؛ چراکه تحت شرایط جاری بسیاری از شرکت‌های تجاری و تولیدی در سطح جهان، حاضر یا قادر به همکاری با صنایع کشور نیستند. از سوی دیگر مشکلات تعاملات خارجی بانکی کشور سبب می‌شود تا انجام معاملات خارجی برای تدارک مواداولیه، ماشین‌آلات، تجهیزات و قطعات از طریق گشایش اعتبار اسنادی ناممکن شود؛ این در حالی است که پیامد این موضوع، تحمیل هزینه‌های اضافی را در پی خواهد داشت و جریان نقدینگی را نامناسب‌تر و امکان کنترل بر کیفیت مواد و تجهیزات وارداتی را کمتر می‌کند.
دولت دست خود را از صنعت تایرکوتاه کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه