گزارش «اقتصاد سرآمد» از ابهام در پیوستن ایران یه کارزار کاهش قیمت نفت

سرنوشت مبهم بازار جهانی نفت ایران

گروه نفت و انرژی - گلدمن ساکس برداشت متمرکز از ذخیره‌سازی‌های نفت خام تغییر زیادی در قیمت این کالای راهبردی ایجاد نمی‌کند. اویل پرایس در گزارشی آورده است، بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرده که بازار نفت پیش از این تحت تأثیر برداشت متمرکز از ذخیره‌سازی ملی نفت خام قرار گرفته ‌است. انتظار می‌رود آمریکا بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون بشکه و دیگر کشورها روی‌هم‌رفته ۳۰ میلیون بشکه از ذخیره‌سازی نفت خود را آزاد کنند.آمریکا در تلاش برای مهار قیمت نفت، با چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی درباره آزادسازی مشترک ذخیره‌سازی راهبردی نفت گفت‌وگو کرده است تا پیامی قاطع برای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بفرستد، اما هند و ژاپن با این درخواست بایدن مخالفت کرده‌اند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، به‌نظر می‌رسد کره جنوبی هم علاقه چندانی به برداشت از ذخیره‌سازی‌های راهبردی خود ندارد. در این میان، چین در حال آماده‌ شدن برای برداشت از ذخیره‌سازی راهبردی نفت خود برای دومین بار در سال جاری میلادی است، اما مشخص نیست این اقدام پیش از درخواست بایدن برنامه‌ریزی‌شده یا در پاسخ به آن صورت گرفته است. این مسئله در کوتاه‌مدت کمبود ساختاری بازار را برطرف می‌کند، در واقع اگر برداشت از ذخیره‌سازی‌های نفت قطعی شود و در شرایط کاهش فعالیت‌های تجاری در پایان سال جاری میلادی، قیمت را پایین نگه دارد، شاهد افزایش قابل توجه قیمت در سال ۲۰۲۲ خواهیم بود.این بانک سرمایه‌گذاری برآورد کرده که میانگین قیمت نفت خام برنت در سه‌ ماه پایانی امسال ۸۵ دلار و برای هر بشکه و در سال ۲۰۲۲، ۸۱ دلار و ۳۰ سنت برای هر بشکه باشد. قیمتی که فاصله چندانی با نرخ موجود نخواهد داشت اگر چه برای دولتمردان می‌تواند رقم بالایی باشد.
ابهام در پیوستن ایران یه کارزار کاهش
 قیمت نفت
سیدمهدی حسینی، کارشناس ارشد حوزه انرژی در ارتباط با پیوستن ایران به  کارزار کاهش قیمت نفت، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: ایران به دلیل برخورداری از ذخایر بالای نفتی احتمالا از پیوستن به این کارزار خودداری خواهد کرد.
سرنوشت بازار جهانی نفت ایران
وی در ادامه با بیان این مهم که پیوستن کشورهای واردکننده نفت از ایران به کارزارکاهش قیمت نفت، می‌تواند بر صادرات این سوخت فسیلی تاثیرگذار باشد، افزود: در این بین ژاپن برای نخستین بار در حال بررسی آزادسازی ذخیره‌سازی‌های نفت خام خود برای جلوگیری از افزایش قیمت آن است و این کشور آمادگی خود را برای مقابله با افزایش قیمت نفت پس از درخواست ایالات متحده اظهار کرده است که چندان به نفع فروشندگان نفت نیست.هند در نظر دارد در کنار چین به‌منظور کاهش قیمت نفت به آزادسازی ذخیره‌سازی‌ها راهبردی نفت خام خود متوسل شود.
پیوستن روزافزون کشورها به کارزار کاهش قیمت نفت
حسینی با اشاره به این مهم که، هند هم در نظر دارد در کنار چین به‌منظور کاهش قیمت نفت به آزادسازی ذخیره‌سازی‌ها راهبردی نفت خام خود متوسل شود، افزود: به رغم روند افزایشی قیمت های نفت و به دنبال آن شکل گیری کارزارهای پشت درهای بسته برای فشار افزایش تولید بر اوپک پلاس، وزیران اوپک پلاس به طور ضمنی به مخالفت با افزایش سریع تولید نفت برخاسته که افزایش تدریجی و روزانه ۴۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت، برای تامین تقاضا کافی 
خواهد بود.
کشورهای مصرف کننده دلواپس شده‌اند
به عقیده وی، افزایش قیمت‌های نفت در یک سال گذشته باعث شده کشورهای مصرف کننده دلواپس شوند به طوری که پشت درهای بسته کارزار جدی برای متقاعد کردن اوپک پلاس جهت سرعت بخشیدن به روند افزایش تولید ایجاد شده است. در حالی چند روز پیش از وزیران اوپک پلاس برای مذاکره درباره سطح تولید صورت گرفته که گروه اوپک پلاس طبق توافقی که در ژوییه تصویب شد، هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه می کند تا محدودیت عرضه ای که از سال گذشته به اجرا گذاشته بود را احیا کند. پیش بینی می شود در نشست هفته جاری یک دور دیگر افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز تصویب شود.
افزایش قیمت‌های نفت در یک سال گذشته باعث شده است کشورهای مصرف کننده دلواپس شوند. بلومبرگ به نقل از دیپلماتهای متعدد و فعالان صنعت نوشت: پشت درهای بسته کارزار جدی بر پا شده است تا اوپک پلاس را متقاعد کنند به روند افزایش تولید سرعت ببخشد. تلاشهای محرمانه علاوه بر درخواستهای علنی انجام می‌گیرند. دولت بایدن نسبت به افزایش قیمت بنزین که به بالاترین رکورد هفت سال اخیر صعود کرده است، هشدار داده و هفته هاست از اوپک پلاس می خواهد نفت بیشتری تولید کند. ژاپن که چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است، در اقدام بی سابقه ای به کشورهایی پیوسته که خواستار افزایش بیشتر تولید نفت هستند. هند که سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است، برای عرضه نفت بیشتر درخواست کرده است. به گفته دیپلماتها، چین در ظاهر سکوت اختیار کرده اما در خفا خواستار تولید بیشتر نفت است. در این بین اما، مقامات آمریکایی، ژاپنی و هندی در میان خودشان محرمانه صحبت کرده اند و با سایر کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده بزرگ نفت تماس گرفته اند. این تماسها سه هفته پیش شروع شد اما در روزهای اخیر پس از عبور قیمت نفت از مرز ۸۵ دلار، تشدید شد.
 سرنوشت مبهم بازار جهانی نفت ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه