بورس بهانه‌ای برای گرانی لاستیک « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

 لاستیک کیلویی چند!؟

گروه صمت - با توجه به فضای بازار و امکان ایجاد دوگانگی قیمت، ‌عرضه تایر در بورس کالا به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده نیست، به همین دلیل بررسی مزایا و معایب فروش این محصول در بورس به آینده موکول شد. با توجه به عرضه بخشی از تایرهای رادیال سواری در بورس کالا،‌ انجمن صنفی صنعت تایر با تشکیل جلسه‌ای مقرر کرد. مدیران‌فروش شرکت‌های تایرساز به بررسی ابعاد مختلف عرضه این کالا در بورس کالا بپردازند تا در صورت مفید بودن این تصمیم، ‌سایر تایرسازان نیز محصولات خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند. باتوجه به شرایط بازار هرگونه فعالیت بورسی و اجماع درباره آن در انجمن صنفی صنعت تایر رد شده و دلیل آن نیز ایجاد فضای دو نرخی برای تایر و مغایرت با سیاست‌های دولت در کنترل قیمت‌ها است.
به گزارش اقتصادسرآمد، به عقیده کارشناسان، از این موضوع هم تایرسازان متضرر خواهند شد و هم شبکه‌فروشی که ده‌ها سال برای ایجاد آن زحمت کشیده شده است. از سوی دیگر مردم نیز به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی نه‌تنها از این عملکرد منتفع نخواهند شد بلکه زیان خواهند کرد. به نظر می‌رسد براساس قانون انجمن صنفی صنعت تایر ایران نمی‌تواند اعضای خود را از حضور در بورس منع کند اما آنچه درخصوص آن به اجماع رسیده‌، این است که عرضه بورسی به نفع هیچکس نیست؛ ‌از تایرساز گرفته تا مصرف‌کننده نهایی. به‌همین‌دلیل بررسی این موضوع متوقف و به آینده موکول شده است.
به تازگی برای شفاف سازی قیمت تایر، طرح عرضه لاستیک در بورس کالا را مطرح شده است و در حال حاضر یکی از شرکت‌ها اقدام به عرضه لاستیک در بورس کرده است که اگر نتیجه دهد این روند را برای سایر شرکت ها ادامه خواهد یافت: با توجه به ظرفیتی که بورس کالا دارد، باید دید چه میزان کالا را می‌توان در آن عرضه کرد. اکنون نحوه عرضه تایر این گونه است که لاستیک را به نمایندگی‌ها فروخته می‌شود و نمایندگی‌ها وظیفه دارند آن را از طریق سامانه ثبت و به فروش برسانند.

بورس بهانه‌ای برای گرانی لاستیک
یوسف هاشمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد در ارتباط با برخی رفتارها در بازار لاستیک که اخیراً صورت گرفته است، به خبرنگار ما می‌گوید: بعضاً کارخانجات با بردن لاستیک در صحن بورس و محاسبه قیمت انواع لاستیک سواری به صورت ارزش کیلویی آن، کاملاً نامحسوس حدود 20 درصد لاستیک را گران کردند.وی در ادامه با بیان این مطلب که در یک اتفاق نادر تایر به صورت کیلویی به فروش می‌رسد، تصریح کرد: خبرها حاکی از ان است  که لاستیک افزایش قیمت نداشته؛ چرا که به صراحت هیچ قیمتی تغییر نکرده است. در گذشته لاستیک عددی و با قیمت مشخصی فروخته می‌شد؛ اما اکنون لاستیک کیلویی و براساس وزن به فروش می‌رود، اتفاقی که تاکنون نیفتاده بود.
دو قطبی شدن لاستیک برای عرضه در بورس
هاشمی تاکید کرد: در حال حاضر لاستیک سنگین 25 درصد و لاستیک‌های سیمی 15 درصد گران شده اما متاسفانه لاستیک‌های پرمصرف را به بورس برده‌اند؛ اما لاستیک‌های کم مصرف در بازار فراوان هستند.
برخی اقلام مصرفی خودرو نیز رویه افزایش قیمت پیش گرفته‌اند
او با پردختن به این موضوع که برخی اقلام مصرفی خودرو نیز رویه افزایش در پیش گرفته‌اند، گفت: از سوی دیگر روغن موتور نیز 40 درصد گران شده و به عبارتی به دلیل عرضه کم، قیمت افزایش داشته است. چرا که متاسفانه کارشناسان سازمان حمایت بررسی‌های میدانی نمی‌کنند و راهی برای اصلاح این مشکل وجود ندارد و همیشه مصرف کننده متضرر می‌شود.این کارشناس بازار سرمایه به این موضوع نیز پرداخت که، افرادی به بورس ورود و خرید می‌کنند که که نه نمایندگی هستند و نه پروانه دارند؛ بنابراین به اندازه کافی به خریداران نمی‌رسد. 
براساس آمار معاملات بورس کالا برای  یک هزار و ۱۵۵ تن تایر خودرو عرضه شده در روز جاری ۲ هزار و ۲۲۰ تن تقاضا ثبت شد که منجر به رقابت ۷.۲۵ درصدی خریداران در تالار شد. به این ترتیب قیمت هر کیلوگرم تایر که به صورت پایه ۵۵ هزار و ۵۶۵ تومان تعیین شده بود در رقابت شکل گرفته به ۵۹ هزار و ۵۹۵ تومان رسید. این تناژ معاملاتی با احتساب هر بسته ۴۳۸ عددی تایر به وزن مجموع ۳ تن، معادل ۱۶۸ هزار و ۶۳۰ حلقه تایر خودرو است.
چندی پیش خبری مبنی بر فروش لاستیک در سامانه جامعه تجارت خبر ساز شد. فروشی که از این به بعد باعث سرو سامان دادن به بازار لاستیک می شد و می توان گفت باعث می شد دست دلالان از این بازار کوتاه می شد.  پس از راه اندازی این سامانه، افرادی که نیاز به لاستیک داشتند با مراجعه به سامانه جامع تجارت اطلاعات شخصی و خودروی خود را وارد و پس از راستی آزمایی متقاضی درخواست خود را در سامانه ارائه کرده و سالی یک جفت لاستیک تحویل بگیرند. اما این موضوع با مشکلاتی مواجه شد و افراد متقاضی به راحتی نمی توانستند  کالای مورد نیاز را تهیه کنند. طبق مصوبه تنظیم بازار، تمام تولیدکنندگان داخلی تایر باید میزان تولید خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و فقط می‌توانند بخش کوچکی از تولیدات خود را به عنوان گارانتی و یا فروش شرکتی نزد خود نگه دارند، اما تاکنون بعضی تولیدکننده‌ها این کار را به درستی انجام نداده و باعث به تعویق افتادن اجرای این طرح شده‌اند. 
بسیاری از کارشناسان اتفاق ن نظر دارند که عرضه لاستیک در بورس تنها به گرانتر شدن این فرآورده  و موجب متضرر شدن مصرف کننده می‌شود.
 لاستیک کیلویی چند!؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه