عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

با انتصابات فامیلی کام مردم را تلخ نکنیم

گروه اقتصاد جامعه - محمد آیتی - با وجود اینکه حدود پنج ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، اما بسیاری از انتصابات در دولت سیدابراهیم رئیسی که به انتصابات فامیلی و رفاقتی معروف شده، نقل محافل سیاسی و اجتماعی است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، این رویکرد برخی وزرا، صدای تعدادی از نمایندگان مجلس را درآورد تا جایی که رییس جمهور دستور داد تا موضوع به دقت بررسی شود. در حالی که چند سالی است، اقتصاد به موضوع اول توده‌های مردم تبدیل شده است، انتظار می‌رود دولت سیزدهم با تمرکز جدی بر این امور، کاری شایسته که منجر به رضایت حداکثری مردم شود را از خود به جای بگذارد.
در همین رابطه، بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: همه ما ادعا داریم که مدل‌هایمان برای انتصابات، براساس شایسته سالاری است. حال اگر افرادی که توسط مدیران به کار گرفته می‌شوند، واقعاً شایستگی کاری آن هم، همراه با سوابق روشن داشته باشند، حرفی در آن نیست، اما همه حساسیت‌ها به واسطه این است، این شایستگی و سوابق روشن به چشم نیاید.وی افزود: اکنون کشورمان در شرایطی قرار دارد که مردم روی همه مسائل و مخصوصاً اتفاقات نامبارک اقتصادی و اجتماعی که ریشه‌های سیاسی دارند، حساس هستند. از طرفی، سال‌هاست بی‌اعتمادی در کشور رو به رشد است و جفا در حق مردم است که کاری کنیم تا این مسیر ادامه پیدا کند.
نماینده مردم سبزوار تصریح کرد: در حال حاضر، مدیران هم باید خوب کار کنند و هم، فضای بی‌اعتمادی که حاصل سال‌ها سوءمدیریت است را تغییر دهند. این تصور زیبا زمانی محقق می‌شود که افراد خوش فکر و شایسته در راس کار قرار بگیرند. وقتی با سیاسی کاری افراد غیرمرتبط و نالایق مدیر می‌شوند، ابتدا آبروی مدیر بالاسری آن‌ها به خطر می‌افتد و سپس دودش به چشم همه مردم می‌رود.
محبی با اشاره به این که تلاش فعلی همگان باید بهبود وضعیت معیشتی مردم باشد، گفت: کاش به دست خودمان آن هم در این جنگ اقتصادی، برای کشور حاشیه و هزینه نتراشیم. از این‌رو صلاح بر این است که همه دستگاه‌های نظارتی از جمله مجلس پای کار بیایند تا انتصابات، شکل بهتری به خود بگیرد. اگر نماینده، خودش درگیر بده بستان باشد و به عبارت ساده، بی‌طرف نباشد، باز هم در به همان پاشنه خواهد چرخید.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: وقتی دولت سیزدهم شکل گرفت، بنده به همه وزرا نامه نوشتم که دراین دولت، افراد جوان، خوش فکر، تحصیلکرده و با انگیزه را به کار بگیرند تا به مرور برای این عزیزان سوابق ایجاد شود. وقتی روی به کادرسازی نیاوریم، چطور منتظر آینده‌ بهتر با مدیران قوی برای کشور هستیم؟
وی در ادامه به اقتصاد سرآمد افزود: در این سال‌ها متعدداً و مکرراً شاهد حضور افرادی بودیم که سوابق خوبی داشتند، اما به روز نبودند و سیستم مدیریتی کشور را اشغال کرده بودند و از سوی دیگر، جوانان با استعدادی را داشتیم که با سطح اطلاعات بالایی که داشتند، اما چون خیلی به کار گرفته نشده نبودند و رزومه نداشتند، فضای مدیریتی به دستشان نیفتاد.
محبی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است همه مدیران برای افکار عمومی احترام قائل شوند و حتی اگر افرادی با آن‌ها نسبت فامیلی یا رفاقتی دارند و اگر در حد آن آدم‌ها در بدنه سیستم افردی کار می‌کنند، فرصت را به غریبه‌ها بدهند تا شک و شبهه‌ای هم نباشد.
بر اساس گزارش اقتصاد سرآمد، چند هفته‌ای است که اعتراضات به انتصابات رفاقتی به طور خاص در وزارت کار به شدت بالا گرفته است. از این‌رو چندی پیش، سیدناصر موسوی لارگانی نماینده اصولگرای فلاورجان در این رابطه گفته بود: متاسفانه بحث انتصابات فامیلی در کشور باب شده و منحصر به وزیر کار نیست و این واقعاً ظلمی است به کسانی که سال‌ها در آن مجموعه‌ها فعالیت کرده‌اند.
او اظهار داشت: افرادی که سال‌ها در مجموعه‌ای فعالیت کردند انتظار دارند پس از مدتی، ارتقاء مقام پیدا کنند، چون به نوعی آن‌ها در نوبت بوده‎اند تا پستی را به دست بیاورند، ولی از آن محروم شده و یکی از راه می‌رسد و مسئولیت را به او می‌دهند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: جای شایسته سالاری را فامیل ‌بازی و فامیل سالاری گرفته است که در همه قسمت‌های کشور هم وجود دارد. ما دیدیم مدیران توانمندی که در تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی و قسمت‌های دیگر بودند، نادیده گرفته و افرادی با رشته‌های نامرتبط و عدم‌توانایی به کار گرفته شدند. به همین دلیل، مشکلاتی در کشور ایجاد شده و حتی بعضاً دیده‌ایم افرادی که به دلیل کم‌کاری از سازمان‌هایی عزل شده بودند الان پست‌های بالایی نصیبشان شده است.
با انتصابات فامیلی کام مردم را  تلخ   نکنیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه