یک کارشناس اقتصاد مسکن به« اقتصاد سرآمد» می گوید

راه و شهرسازی بایستی معضل رکود مسکن را حل کند

گروه راه و مسکن - بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۱۰۷ هزار و ۷۰۰ تومان، ۱۰۷ هزار تومان و ۱۰۷ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. اوراق تسهیلات مسکن مهرماه ۱۰۷ هزار و ۷۰۰ تومان و آبان ماه نیز ۱۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش براساس قیمت آبان‌ماه نوشته شده است. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ برگه به مبلغ ۱۷ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق ۶۰ میلیون و ۷۶۰هزار تومان می‌شود.به گزارش اقتصاد سرآمد، زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۸۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۷ میلیون و ۳۶۰ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۰۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان پرداخت کنند.این کارشناسان بورس و اوراق بهادار درخصوص حد مجاز خرید اوراق تسهیلات مسکن به افرادی که قصد خرید این اوراق با استفاده از کدهای معاملاتی را دارند، هشدار دادند. چرا که وضعیت مسکن در آشفته بازار مسکن ملی، حضور چین درایران و فرازوفرود این حوزه مشخص نیست. دریافت وام مسکن به خودی خود به معضل بزرگی برای مستاجران بدل شده و خرید اوراق مسکن مشکلی است افزون بر مشکلات دیگر در این بخش.
چرا بسیاری از امتیاز گرفتن وام خانه محروم می‌شوند
فرج عبدالهی، کارشناس اقتصاد مسکن دراین باره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: بسیاری از افراد هستند که قصد خرید مسکن دارند اما به هر دلیلی نمی‌توانند به اندازه‌ی کافی پول جمع کنند. از طرفی ممکن است بسیاری از افراد حتی سرمایه‌ی اولیه‌ای را هم برای سپرده‌گذاری نزد بانک‌های مختلف از جمله بانک مسکن نداشته باشند و به طبع از امتیاز گرفتن وام خانه محروم می‌شوند. در این مواقع راه چاره چیست؟.
وی درادامه اظهار داشت: در یک مقطع زمانی تزریق نقدینگی به درون جامعه سبب شد تا در بازار مسکن شاهد پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا باشیم به طوریکه بانک مسکن درصدد بر آمد تا از طریق عرضه اوراق مسکن فضای بازار به جنب و جوش در آورد.
وی بیان کرد: اوراق تسهیلات مسکن که توسط بانک مسکن در اختیار مردم قرار گرفته بر اساس سپرده گذاری مردم است بدین گونه که سرمایه مردمی به صورت سپرده در بانک نگه داری شده و بانک نیز مابه التفاوت آن را یا در اختیار خود شخص سپرده گذار و یا  در اختیار غیر، قرار داده تا از آن در بخش مسکن استفاده کنند.
به گفته عبدالهی، در حال حاضر به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن، سرمایه گذارانی که راغب به صرف سرمایه های خود در این بازار بوده اند کمتر علاقه‌مند به استفاده از این اوراق مسکن شده اند.

وزارت راه و شهرسازی می بایست معضل رکود مسکن را حل کند
وی با اشاره به عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: بن بست موجود در واقع  از سوی وزارت راه و شهرسازی به وجود آمده است چرا که این وزارتحانه باید به صورت یک متولی عمل کند و راهکار های مناسب معضل رکود مسکن را حل کند.
این کارشناس مسکن معتقد است، در حال حاضر بانک مسکن یکی از بانک های توسعه ای است، یکی از اهداف بانک‌ها، برداشتن گام جهت توسعه مسکن است .در همین راستا سیستم بانکداری بانک مسکن نیز باید به گونه ای باشد که افزایش سودآوری را برای هر دو طرف یعنی بانک و متقاضیان  داشته باشد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط پیش آمده در دو حوزه مسکن و بانک، مسئولین کشور باید به طور جدی راجع به آن اقدام کنند ،چرا که مردم به دلیل اینکه دراین بخش مصرف کننده محسوب می‌شوند توان انجام هیچ کاری را ندارند.
اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن درگذشته ۳۵ میلیون تومان بود که امروزه به ۶۰ میلیون تومان افزایش‌یافته است. سود این وام ۱۷/۵ درصد است ولی با توجه به روند سریع پرداخت آن می‌توان آن را نادیده گرفت. اقساط این وام در حدود یک‌میلیون تومان در ماه است. یکی از مواردی که باید در مورد این وام در نظر داشته باشید این است که این وام را فقط به خانه‌ای می‌دهند که می‌خرید و نمی‌توانید روی سند خانه‌ای وام بگیرید و آن را هزینه خانه‌ی دیگری کنید. در این مقاله به زبانی ساده مراحل دریافت وام اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن را مرور می‌کنیم.
برای گرفتن این وام سروکار شما با بانک مسکن، فرا بورس و کارگزاری‌های بورس خواهد بود. شما زمانی که به فرا بورس مراجعه می‌کنید فهرستی از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن را به شما خواهد داد که از میان آن حق انتخاب دارید. قیمت این اوراق در روزهای اخیر بین ۹۱ تا ۹۳ هزار تومان است؛ بنابراین برای دریافت یک وام ۶۰ میلیون تومانی به‌اضافه یک وام جعاله مسکن تعمیرات مسکن ۱۰ میلیون تومانی باید حدود ۱۳ میلیون تومان اوراق تسه خریداری کنید درنتیجه درنهایت به‌جای ۷۰ میلیون تومان، حدود ۵۷ میلیون تومان پول خواهید داشت.
راه و شهرسازی بایستی معضل رکود مسکن را حل کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه