بررسی« اقتصاد سرآمد» از ریزش و رویش معنادار سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی دهه گذشته

معمای تقابل قیمت ملک در شمال و تهران

گروه راه و ساختمان - بازار املاک «شمال» کشورشاید تنها نقطه‌ای از ایران باشد که «رونق ممتد دست‌کم ۵/ ۲ساله» را تجربه می‌کند. جنس این رونق اما «اصل» نیست، بلکه به جای تقاضای مصرفی، جریان «ملاکی» با خریدهای تند ویلا و زمین، نبض معاملات و قیمت املاک روستاها و شهرهای خاص این پهنه را به «نقطه جوش» رسانده است. یک دهه پیش، با فروش آپارتمان کلیدنخورده متعارف در منطقه متوسط تهران، امکان خرید حداقل دو ویلای متعارف نوساز در پهنه‌های توریستی و برند «شمال» وجود داشت. 
به گزارش اقتصادسرآمد، اما امروز آن نسبت به‌هم خورده (برابری تقریبی) به‌طوری‌که «فقط امکان تهاتر» برای چنین انتخابی وجود دارد. «شمال» با تهران، روی «زمین» کورس گذاشته و سرعت رشد قیمت «زمین» در مازندران از سال ۹۳ تاکنون، تقریبا برابر با تهران بوده است. ارقام توصیف‌کننده شدت رکود و رونق مسکن در تهران و «شمال» طی همین مدت بیانگر مهاجرت سرمایه‌های ساختمانی به مازندران و گیلان بعد از مهاجرت خریداران ملک به این استان‌ها است. مهاجرت‌ها با ۷ محرک رقم خورده است.
رابطه متعارف و قدیمی، بین قیمت ملک در کشور و «شمال»، در حال حاضر به خاطر «رونق سرمایه‌گذاری ملکی» در استان شمالی به‌هم خورده است. حتی پایتخت هم طی نیمه اول امسال در رکود سنگین معاملات ملکی قرار داشت ولی در «شمال»، اوضاع متفاوت است.ماشین تورم ملکی «شمال» را سیاستگذار با «سیگنال‌های غلط مالیاتی» روشن کرد. در کنار این محرک اصلی «انحراف سرمایه‌ها» چهار محرک مکمل نیز سبب این «هیجان ملکی» شده و پهنه سبز ایران را دارد به «جنگل ساختمانی» تبدیل می‌کند. توزیع جغرافیایی سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در کشور طی دهه گذشته، یک ریزش و رویش معنادار را نشان می‌دهد. روند صدور پروانه‌ ساختمانی در فاصله ۹۱ تاکنون مشخص می‌کند، سهم دو استان شمالی از ساخت‌وساز تقریبا دو برابر شده؛ درحالی‌که وزن تهران در تیراژ کشوری ساختمان‌سازی‌ها تقریبا نصف شده است. 
معمای تقابل قیمت ملک در شمال و تهران
حسین صادقی کارشناس ارشد ملک و مسکن در اینباره به روزنامه اقصادسرآمد، گفت: معمایی شبیه وقایع چند سال اخیر بازار مسکن تهران، حوزه معاملات املاک «شمال» را هم تحت تاثیر قرار داد و سناریوی تقابل ملک در شمال و تهران را رقم زد.
رکود سنگین تقاضای خرید زمین و ویلا
وی ادامه داد: بازار املاک شهرهای شمالی از یک طرف با‌ رکود سنگین تقاضا برای خرید زمین و ویلا دست به گریبان است، اما از طرف دیگر، قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته با شیب نسبتا تند رو به افزایش بوده است. این وضعیت- رشد قیمت در نبود خریدار- نشان می‌دهد مجموعه‌ای از نیروهای اثرگذار بر روند قیمت و معاملات ملک در «شمال» فرمان بازار را از مسیر اصلی خارج کرده است.
پهنه شمالی کشور و تاثیرآن از نوسانات فراوان اقتصادی
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که بازار زمین و ویلا در شمال کشور، در وضعیت ابررکودی معاملات، به یک اهرم قیمتی مجهز شد، افزود: در ماه‌های گذشته و با نوسانات فراوان نرخ ارز و قیمت سکه و طلا و همچننین تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد و ریزش‌های مکرر بورس، بسیاری از مردم تصمیم به سرمایه‌گذاری در شمال کشور گرفتند که این مساله سبب افزایش چشمگیر قیمت زمین و ملک در این پهنه از کشور شده است.
پیش‌بینی ادامه افزایش قیمت ملک 
در شمال کشور
صادقی اظهار کرد: اگر وضعیت فعلی اقتصادی ادامه‌دار باشد، می‌توان پیش بینی کرد که در ماه‌های آینده، قیمت‌ها افزایش یابد و در نتیجه خرید و فروش‌ها نیز ادامه‌دار باشد. چراکه به نظر می‌رسد اگر اقدام اساسی برای رونق اقتصادی و تقویت تولید صورت نگیرد در ماه‌های آینده بیش از پیش شاهد هجوم مردم برای خرید ویلا و زمین به منظور حفظ سرمایه‌های اندک و کلان خود درشمال کشور خواهیم بود.
سال های زیادی، بازار مسکن در شمال کشور با رکود سنگینی مواجه بود اما این موضوع باعث نشد که بازار خرید ویلا در شمال و سرمایه گذاری در شهرهای شمالی از رونق خودش بیفتد، چرا که در این مناطق از همه جای کشور و یا حتی برخی موارد خارج کشور برای سرمایه گذاری در شمال علاقمند وجود دارد. اما موضوعی که وجود دارد به دلیل شرایط اقتصادی حاکم در کشورمان، سرمایه گذران در شمال همیشه از این بابت نگران هستند که سرمایه خود را از دست ندهند و دچار ضرر وزیان زیاد نگردند.بحث‌ها و گفتگوها درباره قیمت خرید ویلا در شمال یا قیمت زمین‌های شمال در سال ۱۴۰۰ زیاد است. منابع متعدد درباره تغییرات و نوسانات قیمت املاک شمال صحبت می‌کنند. هر کدام، یک سری تحلیل‌ها برای بازار مسکن، به ویژه املاک شمال دارند که نظر فعالان این حوزه را به خود جلب نموده است. مسائل زیادی در قیمت خرید و فروش ویلای شمال یا قیمت زمین های شمال تاثیر دارد. این مسائل، به خصوص با تغییر دولت دوازدهم به دولت سیزدهم، حساس ‌تر می‌ شود.بسیاری بر این تصور هستند که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و وزرای جدید، ممکن است قیمت ها درصد قابل توجهی کاهش را داشته باشد؛ اما تا به امروز که این اتفاق حادث نشده است و آینده آن نیز در ابهام است.
 معمای تقابل قیمت ملک در شمال و تهران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه