بررسی« اقتصاد سرآمد» از رفتار خارج از روابط دیپلماتیک عراق با کامیون‌های ایرانی

یک بام و دوهوای عراقی ها در تجارت با ایران

گروه راه و ساختمان - رانندگان کامیون‌های حامل مصالح ساختمانی از معطلی در مرز مهران خبر می‌دهند و می‌گویند که هیچ‌کس پاسخ دقیقی در این زمینه نمی‌دهند. همچنین برخی دیگر از کامیوندارانی که حامل محصولات کشاورزی هستند، از تجربه مشابه در مرز پرویزخان خبر می‌دهند و می‌گویند این اتفاق بارها کامیون‌ها را پشت مرزهای عراق معطل نگه داشته است. عراق از ورود رانندگان ایرانی به خاک خود جلوگیری می‌کند و آنها را ناچار کرده تا بار خود را در مرزها تخلیه کنند و سپس کامیونداران عراقی دوباره کالاهای ایرانی را بارگیری کرده و به درون خاک خود منتقل می‌کنند. این مساله موجب شده است که حجم زیادی از کالاهای صادراتی ایران در مرز عراق تلاف شود و به عنوان مثال بخش زیادی از کاشی و سرامیک صادراتی در مرزها شکسته و میوه و بار سبزیجات ضایع شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، عراقی‌ها به حدی در این مساله سختگیری می‌کنند که حتی بار لبنیات و محموله‌های فاسدشدنی مواد غذایی را تخلیه می‌کنند و این مساله موجب شده است که چیزی حدود ۳۰ درصد محموله‌های صادراتی ایران به عراق در مرزها اتلاف شود و به صادرکنندگان ایرانی و سرمایه ملی خسارت وارد شود. استدلال عراقی‌ها برای این رفتار آن است که حجم کالای صادراتی ایران به این کشور بالا است و از آنجا که عراق به ایران صادرات ندارد و مسیر تجارت تقریبا یک طرفه است باید حمل بار صادراتی ایران برای رانندگان آنها درآمد ایجاد کند.
با این حال این سختگیری‌ها گویا فقط برای رانندگان ایرانی است تخلیه بار از کامیون‌های صادراتی ترکیه و اردن در مرز عراق اتفاق نمی‌افتد و کامیون‌های ترکیه و اردن می‌توانند به خاک عراق وارد شوند. تجارت در مرز مشترک عراق با سوریه و عربستان هم تقریبا فعال نیست و این رفتار عراقی‌ها منحصر به کامیون‌داران ایرانی است.
رفتار خارج از روابط دیپلماتیک عراق با کامیون‌های ایرانی
حمید امینی کارشناس صنعت حمل ونقل کشورمان در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: کارنامه صادراتی ایران به عراق نشان می‌دهد که روابط حسنه‌ای بین دو کشور برقرار بوده است لذا بستن مرز به بهانه‌های مختلف، قطع بودن سیستم، خراب بودن دستگاه‌های ایکس ری و... خارج از روابط دیپلماتیک است.
باز و بسته مدام شدن مرز عراق بر روی کالاهای ایرانی 
وی ادامه داد: در چند روز گذشته مرزهای عراق به روی کامیون‌های ایران که حامل کالاهای صادراتی مواد غذایی، مصالح ساختمانی، مواد پتروشیمی بسته شد. آنگونه که فعالان اتاق بازرگانی به ایران عنوان کردند این اتفاق دائمی نخواهد بود و بعد از چند روز مرزهای عراق به روی کالاهای ایرانی باز خواهد شد.
کارشناس حمل و نقل افزود:  زمانی که موضوع پیمان سپاری ارزی مطرح شد، صادرات ایران به عراق کاهش یافت اما با حل شدن پیمان سپاری ارزی، صادرات به عراق جهش پیدا کرد. از طرفی به خاطر کاهش ارزش ریال نسبت به دینار عراق، عراقی‌ها به دنبال افزایش صادرات از ایران بودند.این امر می‌توانست ضمن ارز‌آوری برای تجار کشور شرایط بسیار خوبی باشد. با رویه جدید عراقی‌ها صادرات کاهش پیدا می‌کند.
یک بام و دوهوای مسئولان عراقی
 در تجارت با ایران
به گفته امینی، دولت تازه شکل گرفته عراق، بعد از چندین سال جنگ، بازسازی اقتصاد و احیای زیر ساخت‌ها در عراق را آغاز کرده است. مقامات عراق بارها اعلام کرده‌اند که اقتصاد کشورشان با ایران ارتباط گسترده‌ای دارد و تحریم‌های امریکا باعث شده است که بغداد به «شرایط دشوار» برسد. اما در عین حال امریکا به همه کشورها درباره نقض تحریم‌های علیه ایران هشدار داده است.
عراقی‌ها وعده داده‌اند تا مرزها را به زودی  باز کنند. اما رییس اتاق بازرگانی اهواز از مخالفت عراق با بازکردن دو مرز شلمچه و چذابه خبرداده و بی نتیجه ماندن رایزنیهای فراوانی که از سوی این اتاق و اتاق بازرگانی ایران و عراق صورت گرفته. گویا طرف ایرانی همین روش را برای مرزهای عربی عراق هم پیشنهاد داده و درخواست کرده مرزها بطورمحدود و فقط برای ورود ۲۰۰ کامیون در هفته به عراق باز شوند اما همین هم با مقاومت مسولان عراقی مواجه شده و به جایی نرسیده. یکی از پیمانکاران ایرانی که تا پیش از کرونا در عراق پروژه‌ای بزرگ را در دست داشت و با بی‌بی‌سی به شرط محفوظ ماندن نامش صحبت کرد می‌گوید طبق اطلاعاتی که دارد همان وعده عید فطر هم احتمالا فقط برای بازگشتن عراقی‌هایی باشد که بناچار در ایران مانده بودند و نه برای از سر گیری صادرات یا سفرها.
دولت عراق در حمل و نقل بارهای صادراتی و وارداتی کارشکنی کرده است، براساس توافق نامه ای که در پی رسمی شدن مرز بین دو کشور به امضا رسید دو طرف متعهد شدند اجازه حمل یکسره بار توسط ناوگان کشور مقابل به سمت مقصد مورد نظر در خاک خود را صادرکنند ولی تاکنون کشور عراق به این تعهد پایبند نبوده است. کشور عراق مانع از ورود کامیون های صادراتی ایران به خاک خود می شود و براین اساس کشور ایران را مجبور به کامیون به کامیون کردن محموله های صادراتی از ناوگان ایرانی به ناوگان عراقی کرده است و در توجیه این کار، تلاش برای جلوگیری از ضررده شدن فعالان بخش حمل و نقل کشور خود را عامل این کار عنوان می کند.
این روند موجب شده است تا در روند جابجایی کالاها اتلاف وقت از نظر جابجایی محموله ها و اتلاف هزینه به لحاظ آسیب دیدگی محمولات را شاهد باشیم و این موضوع مورد رضایت صاحبان کالا نیست.
 یک بام و دوهوای عراقی ها در تجارت با ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه