خودروهای بی کیفیت تولید کننده و ماجرای مالیات آلایندگی بر مردم!« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

تحمیل مالیات سبز به بهانه اصلاح سبد سوختی

گروه انرژی - بر اساس قانون جدید مالیات ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری خودرو‌ها براساس رتبه بندی انرژی که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده مشمول مالیات و عوارض سبز شده است. در این زمینه کارشناسان معتقدند، این خودروساز‌ها هستند که باید آلایندگی خودرو‌ها را کاهش دهند و چرا باید مردم و مصرف‌کنندگان این مالیات را بپردازند. این نرخ از مالیات براساس رتبه انرژی محصولات از صفر تا پنج درصد برای خودرو‌های سواری و وانت دو کابین محاسبه و اعمال می‌شود. همچنین، بر اساس ماده ۳۰ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدکننده به خریداران مشمول مالیات می‌شود. البته هرچند این مالیات توسط خودروساز وصول می‌شود، مبالغ دریافتی از مشتریان مرتبط با قوانین ابلاغی سازمان امور مالیاتی است و در نهایت به خزانه دولت واریز خواهد شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در کشور‌های مختلف انواع مالیات اعم از مالیات بر نقل‌وانتقال، مالیات بر شماره‌گذاری، مالیات بر مصرف سوخت و مالیات بر خودروی لوکس. بر خودرو‌ها و وسایل نقلیه وضع می‌شود که همه توسط مصرف‌کننده پرداخت می‌شود. اما هدف از وصول برخی مالیات‌ها بیش از آن که افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت باشد، تنظیم رفتار مصرف‌کنندگان و فعالان اقتصادی است، به گونه‌ای که در کشور‌های توسعه‌یافته از ابزار مالیات به منظور کاهش ایجاد آلودگی، افزایش استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، خرید خودرو‌های کم‌مصرف و با حجم موتور پایین استفاده می‌کنند.
البته در بازار انحصاری خودرو در ایران، عملاً بار مالیات و عوارض شماره‌گذاری موضوع ماده ۲۸ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده صرفا به مصرف‌کننده منتقل می‌شود و هیچ‌گونه اثر تنظیمی بر رفتار تولیدکننده یا مصرف‌کننده ندارد، زیرا مصرف‌کننده حق انتخاب ندارد. از سویی به دلیل رقابتی‌بودن صنعت خودرو در بسیاری از کشور‌ها بازار خودرو پر کشش است و مصرف‌کننده قدرت انتخاب دارد. از این رو مصرف‌کننده می‌تواند بین خودرو‌های مختلف انتخاب کرده و خودرویی با آلودگی کمتر و در نتیجه پرداخت مالیات کمتر انتخاب کند که در نتیجه آن، با تغییر در طرف تقاضای بازار، بخشی از بار مالیات‌های مذکور به تولیدکنندگان منتقل می‌شود.
وقتی خریدار اختیار عمل ندارد
ناصر امینی کارشناس صنعت خودرو کشورمان  با اشاره به اینکه مالیات از آلایندگی خودرو در بسیاری از کشور‌های جهان گرفته می‌شود، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: اینکه چنین مالیاتی در ایران پایه‌گذاری شود خود جای سوال بسیار ارد، زیرا در تمامی کشور‌های اروپایی و پیشرفته مشتری دارای حق انتخاب است که خودروی پرمصرف سوار شود و مالیات آلایندگی آن را بپردازد یا خودرویی با سوخت پاک و یا کم مصرف سوار شود و مالیات ندهد.
خودروهای بدون کیفیت و ماجرای 
مالیات آلایندگی 
او به اقتصاد سرآمد ادامه داد: در ایران به دلیل وضعیتی که صنعت خودرو با آن مواجه است، یعنی از یک طرف خودرو‌های داخلی پر مصرف هستند و آلایندگی بالاتری نسبت به تولیدات کشور‌های دیگر دارند و از طرف دیگر چند سالی است که واردات خودرو به دلایل مختلف ممنوع است، مالیات آلایندگی می‌خواهد گرفته شود، در صورتی که این موضوع محلی از اعراب ندارد، زیرا زمانی دولت می‌تواند این مالیات را اخذ کند که مشتریان صنعت خودرو حق انتخاب داشته باشند.
این نوع مالیات صرف اصلاح سبد 
سوختی خودرو
این کارشناس صنعت خودرو افزود: در حالی که در کشور‌های دیگر این نوع مالیات صرف اصلاح سبد سوختی خودرو یا به عبارت دیگر هزینه تحقیق و پژوهش در صنعت خودرو می‌شود و یا در توسعه حمل‌ونقل عمومی و استفاده از انرژی‌های نو، پاک و تجدیدپذیر استفاده می‌شود، در کشورمان بعید است که در چنین موضوعاتی این نوع مالیات به مصرف برسد.
امینی ضمن انتقاد از عملکرد شانزده ساله گذشته دولت‌ها، ابراز داشت: به دلیل عملکرد ضعیف اقتصادی دولت ها، باعث خلق تورم و نقدینگی بسیار زیادی طی سال‌های گذشته صورت گرفته که این موضوع هزینه‌های زیادی را بر مردم تحمیل کرد، این در حالی است که در بودجه سال آینده نیز دولت درآمد‌های مالیاتی را با افزایش ۶۱ درصدی روبرو ساخت که در این زمینه صنعت و بازار خودرو نیز از جایگاه ویژه‌ای برای دولت به منظور اخذ هرچه بیشتر مالیات از مردم در نظر گرفته شده است. 
مالیات های زیست محیطی یا سبز به مثابه یکی از پایه های مهم مالیاتی، بر اساس نظریه پیگو با فرض آلوده گر بایستی هزینه آلودگی را پرداخت کند شکل گرفته اند. معرفی این نوع مالیات ها به عنوان یک ابزار سیاست مالی می تواند آثار تخصیصی به دنبال داشته باشد. سهم و نقش این نوع مالیات ها طی مراحل توسعه اقتصادی متفاوت بوده است به‌طوریکه در مرحله ما قبل صنعتی اهمیت آن نا چیزاست و به تدریج در مراحل توسعه صنعتی افزایش می یابد. یکی از مهمترین چالش‌های فراروی دولت‌ها در قرن بیست و یکم، بحران‌های زیست‌محیطی است. به همین دلیل دولت‌ها می‌کوشند تا با اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌‌های مختلف، بر مشکلات فائق آیند. افزایش مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی نه تنها تحدیدی برای مصرف آینده آنها است، بلکه آثار منفی زیست محیطی آن نیز به عنوان مقوله مهم مورد توجه دولت‌مردان است.  پیگیری‌ها نشان می‌دهد، بحث مالیات سبز که از 13 دی ماه سال جاری مطرح شده و به عنوان عوارض اخذ می‌شود، در واقع مالیات بر آلایندگی خودروها است. این آلایندگی نیز توسط سازمان ملی استاندارد تعیین می‌شود. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که این مالیات را خودروسازها ابتدا دریافت کرده و پس از آن به حساب دولت واریز می‌کنند.
  تحمیل مالیات سبز  به بهانه اصلاح سبد سوختی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه