غلامی کارشناس حوزه مسکن در گفت و گو با «اقتصادسرآمد»

پیش‌بینی افزایش نرخ اجاره‌بها در شهر‌های مهاجرپذیر

گروه راه و ساختمان - هر چند که گفته می­شود مهاجرت به طور کلی، موجب توزیع جغرافیایی بهتر جمعیت در روی زمین می­شود و نتیجۀ اصلی آن بالا رفتن تولید است اما این نظر همواره و در همه جا صادق نیست. چه بسیار روستاها و آبادی‌هایی که در اثر مهاجرت روستاییان خالی از سکنه شده­اند و چه زمین‌هایی که زمانی بخش عمده­ای از نیازهای مواد غذایی جامعه را تأمین می‌کردند ولی در اثر مهاجرت به زمین‌های بایر و لم­یزرع تبدیل شده‌اند. پدیدۀ مهاجرت، یک پدیدۀ اجتماعی و اقتصادی است که نتیجه مجموعه پیچیده­ای از عوامل اجتماعی- روانشناختی، اقتصادی و سیاسی است. فرایند مهاجرت نه تنها بر حجم و رشد جمعیت یک جامعه تأثیر می‌گذارد. مهاجرت باعث افزایش تعداد مردهای جوان در شهرهای بزرگ شده و تعادل نسبت مردان و زنان در دو منطقۀ شهری مقصد و مبدأ را بر هم زده است. یکی از ملاک های تقسیم بندی های مهاجرت، علت مهاجرت است.
به گزارش اقتصادسرآمد،  آگاهی از علت مهاجرت می تواند نشان دهنده جاذبه های مقاصد مهاجرت و یا دافعه های مبدأهای مهاجرت باشد. از طرف دیگر علت های مهاجرت می تواند الگوهای مهاجرت را بصورت کلی نشان دهد. اطلاعاتی مانند مهاجرت خانوادگی، اهمیت علت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیرساختی، از جمله مواردی است که از طریق جداول علت مهاجرت می‌توان استنباط کرد.
پیامدهای اجتماعی مهاجرت به­صورت حادتری نمود خواهد یافت، چرا که روحیه تنوع­طلبی جوان از طرفی، و هویت طلبی از طرف دیگر پیامدهای اجتماعی را تشدید خواهد کرد. پیامدهای اجتماعی مهاجرت از شهرها دارای دو بعد مثبت و منفی خواهد بود. مهم‌ترین پیامدهای مثبت مهاجرت روستاییان به شهرها را می‌توان در سهولت و آسایش در زندگی، دسترسی بهتر به وضعیت بهداشتی، بهبود عادات غذایی، گذران اوقات فراغت و امید به زندگی بیان کرد.
علی غلامی کارشناس حوزه راه و مسکن در گفت و گو با اقتصادسرآمد، با پیش‌بینی افزایش نرخ اجاره‌بها در برخی شهر‌های مهاجرپذیر کشور، خواستار اقدامات ویژه در مرز شرقی برای پاسخگویی به تقاضای مضاعف مسکن شد، به خبرنگارما گفت: مهاجرت باعث می‌شود در شهر‌های ایران که در شعاع ۲۰۰ کیلومتری با مرز افغانستان قرار گرفته اند شاهد افزایش تقاضا در بازار مسکن باشیم.
ری، پاکدشت، قرچک در استان تهران مناطق مهاجرپذیر
وی افزود: ضرورت دارد که توجه ویژه‌ای به این مناطق حاشیه‌ای شود. در خیلی از مناطق این افزایش تقاضا مشخص است، حتی در شهرستان ری، پاکدشت، قرچک در استان تهران مناطقی هستند که در طی چند ماه اخیر پذیرای یک جمعیت ویژه‌ای شدند.
تکرار تجربه لرستان در انتظار شهرهای
 مهاجر پذیر
کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این مهم که  مسئله خود به خود در حداقل کوتاه‌مدت و میان مدت منجر به افزایش اجاره بها می‌شود" یادآور شد: این مسئله را در جریان وقوع سیل سال ۹۸ در استان لرستان داشتیم که بعد از تهران بیشترین میزان افزایش اجاره‌بها در شهر خرم‌آباد اتفاق افتاد به دلیل خیل عظیمی از مردم که خانه‌های خودشان را ترک کردند و در نزدیک‌ترین جایی که به آن دسترسی داشتند یعنی مرکز استان ساکن شدند.
قوانینی که در بازار مسکن اجرایی نشد
او درباره راهکار‌های کنترل بازار اجاره مسکن یادآور شد: در قانون جهش تولید مسکن، بحث قانونی شدن اخذ کد رهگیری دیده شده است، قبلاً هم این موضوع ابلاغ شده بود، اما به‌دلیل این‌که زمینه قانونی نداشت و مغایر با قانون ثبت بود، مورد ایراد دیوان عدالت اداری قرار گرفته بود. اما با اصراری که صورت گرفت و با وجود مخالفت خیلی از دوستان، اخذ کد رهگیری الزامی شده است.اگر بخواهیم به علت این مهاجرت افسارگسیخته اشاره كنیم باید بگوییم كه طی این سال ها نظام برنامه ریزی به دلیل تمركزگرایی، بخش نگری و كم توجهی به توسعه متعادل كشور براساس ظرفیت های طبیعی و انسانی باعث شد تا تعدادی از شهرها هر روز پیشرفته تر شوند و تعدادی دیگر و به خصوص روستاها مورد توجه قرار نگیرند در چنین شرایط جمعیت آنجا ناگزیر به مهاجرت به شهرهای اطراف و در حال توسعه شدند كه این روند مشكلات عدیده ای را به بار آورده، که در این مقاله فرصتی برای بازگویی آن نیست.مهاجرت یکی از عوامل مهم در ایجاد جمعیتی است که تأثیرات متفاوتی بر مناطق می گذارد. شاخص‌ها و راه‌های مختلفی برای سنجش میزان تأثیر مهاجرت تهیه شده است. یکی از شاخص هایی که تأثیرمهاجرت را اعم از تأثیر مثبت یا منفی مورد سنجش قرار می دهد، اثربخشی مهاجرت است. از طرفی پیامدهای منفی این نوع مهاجرت‌ها در شهرها، را می‌توان به گسترش بخش غیررسمی اقتصاد و افزایش شغل‌های کاذب و انگلی و کارهای غیرتولیدی نظیر دستفروشی، سیگارفروشی اشاره  کرد. با توجه به این‌که جوانان مهاجر از روستا فاقد تخصص هستند، در شهرها نمی‌توانند جذب بازار کار رسمی شوند و بی‌ثباتی شغلی بیشتر مهاجران را تهدید می‌کند. گرچه کشور ما هیچ گاه از جریان‌ها و تحولات جمعیتی و تکنولوژی دنیا جدا نبوده و بسیاری از مسائل اقتصادی و اجتماعی از جمله مهاجرت‌های روستایی ویژگی‌های مشترکی را با اکثر کشورهای در حال توسعه دنیا نشان می‌دهد، اما به دلیل تفاوت‌های تاریخی قومی و فرهنگی سرزمین ایران و نیز ویژگی‌های طبیعی و انسانی هر منطقه از کشور تفاوت‌های معناداری از لحاظ شکلی و محتوایی در پدیده مهاجرت‌ها مشاهده می‌شود که بررسی و تحلیل آن به منظور بهره‌گیری در برنامه‌ریزی منطقه‌ای ضروری است.
 پیش‌بینی افزایش نرخ اجاره‌بها در شهر‌های مهاجرپذیر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه