شاکری،عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» از پیچیدگی‌های اقتصاد می‌گوید

بنا بود تولید داخل درسال 1400ویژه دیده شود

گروه مانع زدایی -  محمد آیتی - کمتر از شش هفته دیگر تا پایان سال 1400 باقیست و اکنون مهمترین دغدغه دولت و مجلس در حوزه سیاست‌های داخلی «تصویب بودجه 1401» است.
امسال با تمام خاطرات سخت و تلخ اقتصادی که بر مردم تحمیل کرد در حال تمام شدن است، اما مشخص نیست که آیا سال آتی، سالی بهتر برای مردم خواهد بود یا نه؟ سال 1400 توسط رهبر انقلاب به نام سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» مزین شده بود، اما خروجی‌ها حکایت از این موفقیت‌ها ندارد. از این‌رو، به سراغ اقبال شاکری، نماینده تهران در مجلس یازدهم رفتیم تا دلایل این موضوع را جویا شویم.
او به اقتصاد سرآمد گفت: در سال 1400، بنا بود تولید داخل، ویژه دیده شود و در این رابطه، دولتمردان حمایت لازم را داشته باشند که قطعاً برخی از حمایت‌ها، مانع‌زدایی بود.
این چهره اصولگرای مجلس افزود: ما در مجلس، دو، سه کار خوب را صورت دادیم که این فضا زودتر شکل بگیرد. قانون جهش تولید مسکن، مصوباتی در خصوص طرح‌های معیشتی برای مردم و همچنین، یکپارچگی و بهبود فضای کسب و کار جزوی از این تحرکات مثبت بود.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: دستور اخیر وزیر اقتصاد در خصوص پرداخت وام‌هایی تا سقف 100 میلیون تومان بدون نیاز به ضامن، رویکردی خوب بود. به نظر من، این دستور می‌تواند کمک به نسب خوبی برای مشاغل خرد و خانگی باشد. از طرفی، در حدی می‌تواند به کارِ مشاغل متوسط هم بیاید. از این دست کارها هرچه انجام شود، پویایی اقتصاد را به بار خواهد آورد.
شاکری با اشاره به اینکه سرعت بخشیدن به چرخ‌های اقتصاد، نیازمند مانع‌زدایی‌ها و حذف قانون‌های مزاحم است، گفت: متاسفانه تنها 3 درصد تسهیلات بانکی برای مشارکت در ساخت مسکن بود، اما حال بناست این رقم به 20 درصد برسد و ان‌شاا... تاثیرات این رویکرد در سال‌های بعد برای مردم ملموس خواهد شد. سال 1400، ما نمایندگان به طور خاص، دغدغه صنعت خودرو را داشتیم. چندی پیش، وزیر صمت را خواستیم تا به مجلس بیاید و پاسخگو باشد. آقای فاطمی‌امین به ما قول داد که ظرف دو ماه آینده، برنامه نهایی مشخص شدن تکلیف مدیریت دو خودروساز را انجام دهد که امیدوارم این وعده به سرانجام برسد.
وی اظهار داشت: برخی کارهای مهم و اساسی در کشور در طی یک سال گذشته، آن روغن‌کاری که باید صورت می‌گرفت، انجام نشد. مثلاً معدنی در خواف وجود دارد که علیرغم همه تاکیدات، تذکرات و دغدغه‌ها، کارش در روال مشخصی قرار نگرفت. اینکه این همه مدیر نتوانند، آینده مدیریتی یک معدن با پتانسیل را به نتیجه برسانند، اصلاً قابل قبول نیست.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران افزود: از دولت سیزدهم به طور جدی می‌خواهم که مدیران متوسط و میانی کشور را تعیین تکلیف کنند. این کارها نیاز به سرعت در تصمیم‌گیری دارد و این موضوع، مطالبه بسیاری از افراد است. 
وی یادآور شد: افرادی بر سر کار هستند که به وجود آورنده وضع موجود هستند، اگر این افراد جای خود را به مدیران جوان، مسلط و جهادی دهند، شک نکنید روغن‌کاری که از آن یاد کردم در اقتصاد رخ خواهد داد.
شاکری تصریح کرد: یکی از معضلات ما در ایران، بوروکراسی پیچیده اداری است. شاید بوروکراسی در برخی کشورها جواب داده باشد، اما در ایران، کارنامه ناموفقی داشته است. چرا باید گرفتن یک مجوز ساده یک سال یا حتی بیشتر طول بکشد؟ این همه پاسکاری سرمایه‌گذار و تولیدکننده چه معنی دارد؟ سال‌ها با این روش جلو رفتیم، خروجی چه شد؟ باید شجاعت داشت و برخی روندها را تغییر داد، وگرنه نتیجه به مانند گذشته تکرار خواهد شد و هم اقتصاد در دست‌انداز می‌افتاد و هم مردم شرایط زندگی‌شان سخت‌تر خواهد شد.
نماینده تهران اظهار داشت: پس از گذشت بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی باید بررسی کنیم و ببینیم که کجاها راه را اشتباه رفتیم. ما باید ایران قوی را به دنیا معرفی کنیم و این کار در حرف رقم نمی‌خورد. تغییر روش و اصلاح ساختار اقتصادی، سخت است و احتمالاً نارضایتی هم به بار خواهد آورد، اما اگر ایران برایمان مهم است باید به نتایج بلندمدت دل ببندیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از آقای رییس جمهور، معاونان ایشان، وزرا و معاونان وزرا می‌خواهم، به حوزه‌هایی که کار اقتصاد را گیر انداخته بیشتر توجه کنند. واقعاً بعد از این همه مدت باید بدانیم موانع کجا بوده و چه کارهایی می‌تواند، هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت، وضع را تغییر دهد. وقتی می‌گوییم «تغییر» یعنی مردم باید ما را تایید کنند نه خودمان. بیش از دو سال از عمر مجلس یازدهم و بیش از سه سال از دوران کاری دولت سیزدهم باقی مانده، باید از روزها نهایت استفاده را ببریم تا اقتصاد، شتاب بیشتری به خود بگیرد و سرمان جلوی مردم بلند باشد و بتوانیم گزارش عملکرد بدهیم.
 بنا بود تولید داخل درسال 1400ویژه دیده شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه