کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو به « اقتصاد سرآمد» می گوید

جای خالی تولیدکنندگان روکش و صندلی در خودروسازی ایران

گروه مانع زدایی از تولید - اعظم زندیه - عدم امکان سفارش گذاری خودروها بر اساس سلیقه شخصی و از سویی اشتیاق مشتریان ایرانی به تجهیزات مختلف خودرو، باعث شده بازار لوازم جانبی خودرو همیشه داغ باشد و محصولات جدیدی نیز برای خودروهای مختلف معرفی شود. در تولید انواع روکش صندلی و لوازم جانبی خودرو نیازمند مواد اولیه ای نظیر چرم- انواع پارچه- نخ- پی وی سی- پ.پ و … هستیم در حالی که بخش عمده ای از این مواد در داخل کشور و توسط پتروشیمی ایران تولید می شود؛ اما نه به میزان کافی و نه با قیمت مناسب به دست تولیدکننده اصلی نمی رسد. بلوکه شدن مواد اولیه، گرانی مواد را در پی دارد. از سوی دیگر این عده بنا به فراخور تصمیمات خود، مواد را توزیع و یا منحصر می کنند. به این ترتیب نباید انتظار داشته باشیم، تولید روال واقعی خود را پیدا کند؛ همچنین از آنجایی که تمامی صنوف تولیدی، دارای کارگاه های کوچک اقتصادی هستند و همین کارگاه ها، نبض اصلی اقتصاد خرد هر کشور صنعتی را تشکیل می دهند، بنابراین تمامی دولت ها در کشورهای پیشرفته توجه ویژه و خاصی به این قشر دارند، اما متاسفانه با شرح فوق و با اینکه مواد اولیه در داخل کشور تولید می شود، کارگاه های کوچک بی نصیب از مواد اولیه داخلی می شوند.
به گزارش اقتصادسرآمد، دولت باید به نسبت مصرف هر یک از کارخانجات و کارگاه های تولیدی کشور، مواد اولیه را اختصاص دهد از سوی دیگر نظارت بر خریداران مواد اولیه و نحوه فروش و توزیع آن، خارج ساختن سهم مواد اولیه از دستان انحصارگران و مواد اولیه از بورس و در نهایت بیرون راندن دست واسطه و دلال در توزیع مواد اولیه، حمایت از تولیدکننده های داخلی و کمک به صادرات محصول نهایی و... بخش کوچکی از روند رو به توسعه اقتصادی بنگاه های کوچک اقتصادی در هر کشوری است، دولت می تواند با نظارت بر عملکرد تمامی تولیدکنندگان، رونق و جهش اقتصادی عظیمی را در کشور ایجاد کند. گذشته مملو از تعطیلی بی شمار بود و کسب وکار خصوصاً در منطقه بازار امکان پذیر نبود. کاهش ساعت فعالیت صدمه سنگینی بر کسب و کار در روزهای پایانی وارد کرد. چگونه می توان انتظار داشت که بتوان هزینه های سربار را جبران کرد.
کسادی کار، رکود سنگین کسب و کار، مواد اولیه گران و نایاب، تعطیلی های مکرر واحدهای صنفی و تصمیمات ستاد کرونا، تحریم و بازار نابسامان صادرات از سویی و انتظارات سازمان امور مالیاتی از سوی دیگر، اصناف را در تنگنای اقتصادی شدید قرار داده است. دولت در تعدیل ارزیابی های مالیاتی می تواند، بخش چشمگیری از نادرآمدی اصناف را جبران کند، اصناف رمقی برای پرداخت مالیات ندارند.
جای خالی صنف روکش و صندلی در خودروسازی ایران
محسن محمدی کارشناس بازار لوازم و روکش خودرو در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: تاکنون مبنایی بر استفاده از تجربیات صنف روکش و صندلی ها در بازار کشور تعریف نشده است. زمانیکه کلیات تولید خودرو استانداردهای جهانی را ندارد، چگونه تشک ها و صندلی های تولید شده بر اساس استاندارد لازم باشد؟.
وقتی تعریف دقیق از روکش و صندلی خودرو در دست نباشد
وی یادآور شد: دیده می‌شود هیچکدام از صندلی‌ها و تشک‌های تولید شده در کارخانجات خودروسازی از استانداردهای لازم و ضروری برخوردار نیستند ولذا نمی توان انتظار داشت بتوان از تعریف خوبی در تولید صندلی خودرو در کشور بهره برد و این مقوله نیز مانند بخش های خودرو دارای ضعف است.
او در ادامه افزود: با توجه به اینکه اتاق اصناف تهران متولی اتحادیه هاست، انتظار می رود در این خصوص با مراجع و مراکز بالاتر جهت رفع مشکلات اتحادیه ها اقدام عاجل نماید.
چالشی که صنف روکش و صندلی خودرو با آن مواجه هستند
محمدی اضافه کرد: تمامی تولیدکنندگان کالاها در تهیه مواد اولیه از مراکز داخلی یا خارجی با مشکلات زیادی رو به رو هستند. پتروشیمی مواد اولیه مورد نیاز برای تولید را به روال درست، منظم و با قیمت متعادل در اختیار تولیدکننده قرار نمی دهد. کمبود و گرانی نخ به دلیل کمبود مواد،  گرانی چرم به دلیل گرانی و کمبود پی وی سی که همگی داخلی است و متاسفانه به این دلیل که تولیدکننده باید به کار ادامه دهد مجبور است از بازار سیاه با قیمت های بسیار بالا اقدام به خرید مواد اولیه کند که در اخر نیز در مواجهه با مصرف کننده قرار می‌گیرد.
تمام افرادی که به طور مرتب از خودرو استفاده می‌کنند و یا اینکه خودروی شخصی دارند، احتمالاً با مقوله‌ای به نام روکش خودرو آشنا هستند. زیبایی و راحتی صندلی خودرو تا حدود زیادی به روکشی وابسته است که بر روی صندلی‌ها نصب شده است. زیبایی داخل خودرو، بیش از هر چیزی با روکش‌های صندلی به چشم می‌آید و شاید هم این مهمترین عامل در جذابیت داخلی خودرو باشد. همین دلایل اندک به سادگی اهمیت روکش صندلی خودرو را آشکار می‌کند و این نکته را گوشزد می‌کند که در انتخاب روکش خودرو باید نهایت دقت را به خرج داد. اما این صنف در واپسین روزهای قرن حال و روز خوشی ندارد و اگر توجی به آن نشود اعتراضات از این بخش نیز به هوا خواهد رفت. امروز شاهد هستیم که تنوع روکش های صندلی بسیار زیاد شده و از سویی تولیدکنندگان بیش تری در این زمینه با هم رقابت می کنند. این رقابت در بازار روکش های صندلی نیز باعث شده مشتریان بتوانند با هزینه های متفاوت کیفیت های گوناگونی را برای انتخاب داشته باشند.
 جای خالی تولیدکنندگان روکش و صندلی در خودروسازی ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه