زنگنه،عضوکمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

ساختار لایحه بودجه دولت اصلاح نشد

گروه اقتصاد - محمد آیتی- چند سالی از تذکرات جدی رهبر انقلاب در خصوص اصلاح ساختار بودجه می‌گذرد، اما وقتی به بهمن و اسفند می‌رسیم و لایحه بودجه دولت را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که همچنان خبری از اصلاح ساختار بودجه نیست. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر ساختار بودجه کشور اصلاح شود و درآمدها براساس منطق و واقعیت‌ها و هزینه‌ها اصولی صرف شود، خیلی از مشکلات اقتصادی حل و کارها نظم پیدا خواهد و به تبع آن، معیشت مردم هم روند بهتری را دنبال خواهد کرد. در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی، لیستی از ردیف‌های بودجه به طور شفاف به جامعه ارائه شد که البته سر و صدای زیادی هم به پا کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد سرآمد، عده‌ای می‌گویند چرا باید به مراکزی بودجه تخصیص داد که نه پاسخگو هستند و نه کارشان توام با خروجی است؟
محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ۱۵ آبان ماه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: با توجه به اتفاق مهمی که در دولت رقم می‌خورد و در دستور کار مجلس است، پیش بینی می‌کنیم بودجه سال آینده کاملاً از سنوات گذشته هم از نظر شکلی و هم از نظر محتوایی متفاوت خواهد بود. اما اکنون که فصل بودجه است، می‌بینیم که این پیش بینی‌ها محقق نشده است.
در اواسط دی ماه، مصطفی آقامیرسلیم در خصوص اصلاح ساختار بودجه گفته بود: اصلاح ساختار بودجه به ویژه در شرایط کنونی، نیازمند درایت، جرات و شجاعت است و با محافظه کاری و اتلاف فرصت، سازگار نیست. برخی از رویه‌های جاری مانند پرداخت یارانه نقدی ماهانه بدون حذف دهک‌هایی که از آن مستغنی‌اند، ادامه اقدامات دولت‌های گذشته است.
وی اضافه کرد: با توجه به ضرورت کمک بیشتر به دهک‌های آسیب پذیر باید دولت در این راستا اقدام عملی انجام دهد و انتظار می‌رود در قانون بودجه این قبیل موارد اصلاح شود و دولت نیز برای اجرای دقیق و سریع آن خود را آماده کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اصلاح بودجه تفاهم ارکان نظام و همراهی مردم بر مبنای صداقت دولت ضروری است؛ اظهار داشت: دولت و مجلس باید برای رفع مشکلات موجود که عمده آن ناشی از سوء مدیریت در دولت قبلی است، همکاری صمیمانه و جدی داشته باشند. دولت الزامات و اقتضائات موفقیت و آثار و تبعات کوتاه مدت تصمیمات الزامی بودجه را با مردم در میان بگذارد تا این همکاری سه جانبه هرچه زودتر ثمربخش شود.
به هر تقدیر، این روزها لایحه بودجه 1401 وارد بررسی جزییات شده است و آنچه عیان است، همان روال‌های گذشته است.
در همین خصوص، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: مجلس یازدهم از همان شروع کار، دغدغه اصلاح ساختار بودجه را داشت و از این‌رو، ما قانونی را تصویب کردیم به نام قانون برخی اصلاح ساختار بودجه؛ مردادماه شورای نگهبان هم این مصوبه را تایید کرد.
وی افزود: پس ما در مجلس، قدم اول را برداشتیم و ضرورت دارد که قدم‎‌های بعدی را هم با قدرت برداریم.
متاسفانه اصلاح ساختار در بودجه سال 1401 توسط دولت صورت نگرفت
نماینده مردم تربت حیدریه تصریح کرد: متاسفانه در بودجه سال 1401، خیلی چیزی تحت عنوان اصلاح ساختار بودجه توسط دولت صورت نگرفته است. این کار نیاز به عزم فوق العاده دولت و مجلس دارد و اگر این جدیت نباشد باز هم شاهد این اصلاحات نخواهیم بود.
عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی به اقتصاد سرآمد اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه به کار، خردجمعی و هماهنگی قوای مجریه و مقننه نیاز دارد و از آن جایی که اصلاح، باعث می‌شود اهرم‌های اعمال قدرت این تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کاسته شود، در برابر این کار بزرگ مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد.
مجلس اراده لازم را برای اصلاح ساختار بودجه دارد، اما به نظر اراده دولت در این رابطه، مهمتر است
زنگنه با اشاره به اینکه انتظار ما در لایحه بودجه سال 1401، اصلاح ساختار بودجه به مراتب بیش از چیزی که ارائه شده است بود، گفت: مجلس اراده لازم را برای اصلاح ساختار بودجه دارد، اما به نظر اراده دولت در این رابطه، مهمتر است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از دولت سیزدهم که البته نوپا هم هست، انتظار داریم مثل شعارهای گذشته خود، در رابطه با اصلاح ساختار بودجه بیشتر کوشش کند و این اتفاق مهم در لایحه بودجه سال‌های بعد، اعمال شود. بی‌تردید، این اتفاق، یک رخداد بزرگ در بهبود ساختار اقتصاد کشور است و ان‌شاا... به مرور اثرات این تصمیمات بزرگ در زندگی مردم دیده خواهد شد.
ساختار لایحه بودجه دولت اصلاح  نشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه