توافق هسته ای بدون نتیحه به روزهای پایانی خود نزدیک می شود،« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

صادرات نفت ایران چشم انتظار توافق وین!

گروه انرزی - فیروز اسماعیلی نژاد - در حالی‌ که قیمت جهانی نفت به بیش از ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه رسیده است، برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که احیای توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد. در حالی‌ که قیمت جهانی نفت به بیش از ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه رسیده است، برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که احیای توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد. ایران میلیون‌ها بشکه نفت ذخیره‌شده در فراساحل دارد که در صورت توافق هسته‌ای می‌تواند به بازار جهانی سرازیر شود. احتمالا پالایشگاه‌های کره جنوبی جزو اولین‌ خریدارانی‌اند که محموله‌های ایرانی را تحویل می‌گیرند.به گزارش اقتصادسرآمد، نوع ایرانی میعانات گازی تولیدی پارس جنوبی، در مقایسه با قطر معمولا با قیمتی حدود دو دلار کمتر در هر بشکه فروخته می‌شود. بنا به اعلام شرکت اطلاعاتی کپلر، تولیدکننده‌های خلیج‌فارس ممکن است بین ۶۵ تا ۸۰ میلیون بشکه نفت در نفت‌کش‌های خود داشته باشند که حدود چهارپنجم آن میعانات است. اگر نفت خامی که ایران از قبل استخراج کرده و در حال ترانزیت است نیز به حجم فعلی اضافه شود، عرضه نفت در بازار به‌شدت افزایش می‌یابد. بر اساس داده‌های شرکت ملی نفت کره جنوبی، این کشور در اوج نیاز خود در سال ۲۰۱۷، ماهانه حدود ۱۲.۳ میلیون بشکه از ایران نفت وارد می‌کرد. حجم فعلی نفت موجود در شناورهای ایران حداقل پنج برابر این رقم ماهانه است. به‌ غیر از کره جنوبی، امارات، چین و ژاپن هم از کشورهای خریدار میعانات گازی حوزه پارس جنوبی بودند.درست در حالی‌ که با شروع درگیری‌ها در اوکراین، شاخص قیمت نفت برنت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید، بازارهای نفت بازگشت احتمالی ایران را دنبال می‌کنند. در حالی‌ که حل مسائل بیمه و مالی ممکن است بعد از توافق هسته‌ای زمان‌بر باشد، نفتی که ایران در نفتکش‌ها نگهداری می‌کند، می‌توانند بلافاصله پس از فروش حمل شوند. زمانی که تحریم‌های آمریکا آغاز شد، کره جنوبی، به‌ عنوان چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نفت آسیا، به جایگزین‌هایی مانند قطر، ایالات‌متحده، استرالیا و روسیه روی آورد.
توافق هسته ای بدون نتیحه به روزهای پایانی خود نزدیک می شود
هادی پارسایی کارشناس ارشد و استاد دانشگاه در اینباره به روزنامه اقتصادسرآدمد، گفت: روند توافق هسته ای ایران و آمریکا بدون نتیحه به روزهای پایانی خود نزدیک می شود. فصل انتخابات در ایران نزدیک است و مذاکره کنندگان فرصت زیادی برای تصمیم گیری ندارند. بازار نفت بیشترین تاثیر را از نتیجه مذاکرات هسته ای دریافت می کند.
احتمال بازگشت مقدار زیادی صادرات نفت ایران به بازار
وی با استناد به روند کند مذاکرات وین، افزود: توافق هسته ای ایران با وضعیتی که در شرایط فعلی دارد به احتمال زیاد به نتیجه ای نخواهد رسید. این موضوع را کارشناسان سیاسی دنبال کننده نشست‌های دو جانبه و غیرمستقیم اذعان کرده‌اند. اما از سوی دیگر دستیابی به موفقیت در مذاکرات احتمال بازگشت مقدار زیادی صادرات نفت ایران به بازار را افزایش می دهد.
نقش نفت در مذاکرات توافق هسته‌ای
آمریکا و ایران در تلاش هستند تا توافق هسته ای را به نحوی حل و فصل کنند که بازارهای جهانی نفت آسیبی نبینند.اما ایران برای این موضوع خیلی اولویتی قائل نیست. به همین دلیل متخصصان نسبت به موفقیت این مذاکرات مشکوک هستند ، حل کنند. مذاکران هسته ای ایران گام بلندی برای اقتصاد ایران و شروع یک نماد قدرتمند از سیاست جهانی برای دولت آمریکا خواهد بود.
به نظر می رسد که مقامات آمریکایی نیزبه همان اندازه در مورد مذاکرات توافق هسته ای هوشیار هستند که طرف ایرانی سناریوهای مختلف را دنبال می کند.
اقتصاد ایران توان سکون و در انتظار سناریوهای مختلف بودن را ندارد
در حال حاضر پیش بینی نمی کنیم که مذاکرات مستقیمی با ایران انجام شود.اما در صورتی که یکی از طرفین به این موضوع علاقه نشان دهد. اروپائیان و سایر کشورهای حاضر در مذاکرات از این موضوع استقبال خواهند کرد. در شرایط فعلی نوافق هسته ای ایران با سایر کشورهای درگیر در مذاکره نتیجه خاصی نداشته و تا حدودی به زیان ایران تمام شده است. اقتصاد ایران توان صبر و درجا زدن و در انتظار سناریوهای مختلف بودن را ندارد. به همین دلیل است که تمایلی به ادامه ی روند مذاکرات بی نتیجه و امید برای تغییر قواعد مذاکرات ندارد.صادرات ایران در سال های پیش از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک ، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت اوپک بود. بازگشت به معامله و لغو تحریم های آمریکا می تواند به طور قابل توجهی بر پویایی بازار نفت تأثیر بگذارد. حرکت قابل توجه” در مذاکرات احتمال بازگشت مقادیر زیادی نفت ایران به بازار جهانی را افزایش می دهد.اگر آنها در چند هفته آینده به دستیابی به موفقیت برسند، می توان مقادیر قابل توجهی را در نیمه دوم سال در بازار محتمل دانست با این حال ، اگر واشنگتن یا تهران انفعال به خرج بدهند و نوافق هسته ای ایران هیچ پیشرفتی نداشته باشد، احتمال احیای توافق و بازیابی کامل صادرات ایران در سال جاری بسیار کاهش می یابد.
صادرات نفت ایران چشم انتظار توافق وین!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه