بررسی « اقتصاد سرآمد» ازموانع متعدد تولیدکننده ها در شهرک‌های صنعتی

شهرک‌های صنعتی در انزوای تولید

گروه مانع زدایی از تولید - به‌جرات می‌توان به این واقعیت مهم اشاره کرد که شهرک‌های صنعتی درکشور، قلب تپنده صنایع ایران برای رشد و توسعه هستند. در سال‌های اخیر این شهرک‌ها با معضلات فراوانی روبرو شده‌اند، که فعالان حوزه صنعت و بازرگانی را با مشکلات متعددی روبرو کرده ‌است. این فعالان عدم اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در شهرک‌های صنعتی و اتخاذ قوانین دست و پاگیر را مهم ترین دغدغه خود اعلام کرده‌اند.علاوه بر وجود تحریم‌های ظالمانه که بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی را با مشکلات فراوانی روبرو کرده، خودتحریمی هم یکی از عوامل مهم عقب‌افتادگی شهرک‌های صنعتی کشور از مسیر توسعه است، به طوری‌که موجب برتری بخش دولتی نسبت به بخش خصوصی ایران در حوزه صادرات شده است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، تداوم رشد صادرات کالا، موضوع مهمی است برای بازرگانان و فعالان حاضر در شهرک‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود. سران ۳ قوه به منظور تزریق خون تازه در رگ شهرک‌های صنعتی ایران، باید اقداماتی را تدبیر کنند که آثار مثبت و سازنده‌ای روی شهرک‌های صنعتی کشور داشته باشد. بی‌ثباتی در مدیریت و ایجاد موانع متعدد برای انجام امور اداری، سبب‌شده است تا سرمایه‌گذاران رغبتی برای انجام سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی کشور نداشته باشند. قانون‌گریزی و وجود قوانین دست‌وپا گیر دولتی برای فعالان خصوصی حاضر در شهرک‌های صنعتی کشور، موانع متعددی را ایجاد کرده است.
از طرف دیگر مهیا نبودن بستر مناسب برای صادرات در کشور که با اعمال تحریم‌های ظالمانه همراه شده است، موجب شده است تا تولیدکنندگان واقعی در ایران تنها با ۲۰ درصد ظرفیت به فعالیت ادامه دهند. در واقع هزینه‌های جاری بسیاری از تولیدکنندگان در شهرک‌های صنعتی با این میزان کم‌تولید به هیچ وجه ممکن تامین نمی‌شود. اتصال نهادهای دولتی به پول نفت موجب شده است تا دغدغه‌های مدیران بخش خصوصی به حاشیه رود، شایسته‌سالاری برای انتخاب مدیران در بخش صنعت و بازرگانی کشور باید در اولویت قرار داشته باشد. موضوعی که  سال ها است صنعت ایران را زجر می‌دهد.
شهرک‌های صنعتی در انزوا
امیر اکبری کارشناس ارشد صنعت در گفت و گو با اقتصادسرآمد، گفت: با وجود اینکه بخش بزرگی از اشتغال‌زایی کشور در شهرک‌های صنعتی رخ می‌دهد، اما متاسفانه هیچ‌گونه امکانات خاصی برای فعالان و تولیدکنندگان فعال در شهرک‌های صنعتی کشور در نظر گرفته نشده است.
جولان بی‌ثباتی در مدیریت و ایجاد موانع متعدد 
در شهرک‌های صنعتی
او فزود: بی‌ثباتی در مدیریت و ایجاد موانع متعدد برای انجام امور اداری، سبب‌شده است تا سرمایه‌گذاران رغبتی برای انجام سرمایه‌گذاری در انواع شهرک‌های صنعتی کشور نداشته باشند. اگر قانون درست اجرا شود و دستگاه‌های خدمات رسان به وظایف خود عمل کنند صنعتگر و واحد‌های صنعتی از اجرای قانون بهره‌مند می‌شوند.
توسعه شهرک‌های صنعتی برای سیاست‌گذاران اهمیت دارد
به اعتقاد اکبری، به‌طورکلی، توسعه شهرک‌های صنعتی به دلایل متعددی برای سیاست‌گذاران اهمیت دارد. ازجمله این که شهرک‌های صنعتی می‌توانند موتور محرکه‌اقتصاد ملی و منطقه‌ای باشند، چراکه درنتیجه توسعه شهرک‌ها، بنگاه‌ها با بازده بیشتر و استفاده تخصصی‌تر از امکانات و اولویت‌های موجود کار می‌کنند و بازده زمانی واکنش آنها نسبت به بازار بسیار کمتر از حالتی خواهد بود که به‌صورت انفرادی کار می‌کنند.
هزینه مداخله دولت در سطح تک‌تک واحدهای صنعتی
این کارشناس صنعت کشورمان به اقتصاد سرآمد می‌گوید: امر توسعه بنگاه‌های بخش‌خصوصی در مجموعه شهرک‌های صنعتی، به دلیل افزایش همکاری و انجام فعالیت‌های مشارکتی، دارای بازده بیشتری است. همچنین هزینه مداخله دولت در سطح تک‌تک واحدها بسیار زیاد راندمان آن بسیار پایین است.
به وی صنایع می توانند به عنوان موتورهای مولد اقتصاد، در سامان دهی و جهت دهی نیروی کار فعال جامعه نقش کلیدی بازی کنند و زمینه ساز توسعه صنعتی کشور شوند. کشور ما بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود ۹۵۰ شهرک صنعتی هم در ایران فعال هستند. چرا باید تعداد شهرک‌های صنعتی در کشور نسبت به جمعیت رشد بالایی داشته باشد؟ نتیجه قیاس ایران با کشورهای توسعه‌یافته اروپایی و آسیایی در حوزه شهرک‌های صنعتی این است که متاسفانه در ایران شاهد کلنگ‌زنی بی‌رویه برای احداث شهرک‌های صنعتی هستیم واین اتفاق در حالی رخ می‌دهد که امکانات لازم برای سایر شهرک‌های صنعتی بهره‌برداری شده در کشور همچنان برقرار نشده است.
وی در پایان به اقتصاد سرآمد اضافه‌کرد: کشور ما بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود ۹۵۰ شهرک صنعتی هم در ایران فعال هستند. چرا باید تعداد شهرک‌های صنعتی در کشور نسبت به جمعیت رشد بالایی داشته باشد؟ نتیجه قیاس ایران با کشورهای توسعه‌یافته اروپایی و آسیایی در حوزه شهرک‌های صنعتی این است که متاسفانه در ایران شاهد کلنگ‌زنی بی‌رویه برای احداث شهرک‌های صنعتی هستیم واین اتفاق در حالی رخ می‌دهد که امکانات لازم برای سایر شهرک‌های صنعتی بهره‌برداری شده در کشور همچنان برقرار نشده است. باید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که سرمایه‌گذار، سرمایه خود را در جایی قرار خواهد داد که بتواند امنیت سرمایه خود و رشد آن را از نزدیک لمس کند، اما متاسفانه در شهرک‌های صنعتی ایران شاهد وقوع چنین اتفاقی نیستیم.
به اعتقاد بسیاری از فعالان صنایع اگر مشکل بودجه شهرک‌های صنعتی برای تعمیر و نگهداری زیرساخت این شهرک‌ها حل نشود در سال‌های آینده با شهرک‌های مخروبه‌ای مواجه خواهیم شد و همه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تا الان از بین خواهد رفت.
شهرک‌های صنعتی در انزوای تولید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه