ساعدی، عضو مجمع نمایندگان خوزستان در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» از ظرفیت‌ بزرگ و مغفول مانده در کشورمی گوید:

مسئولان غافل از ظرفیت «اقتصاددریا»

گروه اقتصاد دریا - محمد آیتی - ایران با توجه به موقعیت خاص خود در منطقه و جهان، دارای نقشی کلیدی و حساس است، از همین‌رو و با توجه به دارا بودن بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب، دسترسی به آب‌های آزاد (اقیانوس هند)، مجاورت با منطقه استراتژیک خلیج‌فارس و تنگه هرمز و قرار گرفتن در کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی بایستی به دنبال توسعه پایدار با رویکرد دریایی باشد، تعبیری که تحت عنوان «توسعه دریا محور» به آن اشاره می‌شود.
«اقتصاد دریا» در ایران هیچ‌گاه به طور ویژه در دستور کار مسئولان قرار نگرفته است در حالی که اگر کمی در این رابطه، تفکر توام با کار عملی صورت می‌گرفت در این سال‌ها می‌توانستیم روی به درآمدزایی حداکثری از این بخش بیاوریم تا به تبع آن، رفاه نسبی در زندگی روزمره برای مردم رقم می‌خورد.
در همین خصوص، قاسم ساعدی نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران، یک موقعیت استراتژیکی هست که این ظرفیت در کمتر کشورهای دنیا وجود دارد، پس باید قدر این موهبت را دانست.
«دریا»ظرفیت‌ بزرگ و مغفول مانده در کشور 
وی افزود: از شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی در ایران گرفته تا وجود منابع غنی و دریاهای اطراف کشور، همگی گواه به این موضوع دارند. یکی از ظرفیت‌های بزرگ و البته مغفول مانده در کشور «دریا» است.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور در خصوص ظرفیت‌های دریا و امکان درآمدزایی از آن بیشتر مطالعه کنند، متوجه خواهند شد که پتانسیل در این بخش، کمتر از خشکی نیست. غفلت از این امکان، باعث شده درآمد ناچیزی از اقتصاد دریا برای ایران حاصل شود و این خیلی دردناک است که بسیاری از کشورها حسرت داشتن دریا و استفاده از آن را دارند، اما ما با وجود این موهبت الهی از آن استفاده لازم را نمی‌بریم در حالی که دریا هم انفال است و باید تلاش کرد که درآمدهای آن را بالا برد، زیرا زندگی راحت حق مردم است.
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان اظهار داشت: بهره‌گیری کشور از ظرفیت دریا، بیشتر متوجه بخش‌های کشتیرانی برای انتقال نفت و گاز بوده است.
ساعدی یادآور شد: به طور مثال در ایران، پتانسیل خوبی برای پیشرفت و توسعه شیلات وجود دارد. ما این امکان را داریم تا با یک برنامه اصولی در سال‌های آینده به قطب شیلات خاورمیانه تبدیل شویم. این علاقه‌مندی در بین مردم شمال و جنوب به خوبی دیده می‌شود. اگرچه در بحث توسعه شیلات، قدم‌های خوبی برداشته شده است، ولی به اندازه لازم کار صورت نگرفته است و حقیقتاً انتظارها از این بخش و مدیران آن به مراتب بالاتر از چیزی است که در حال دیدن آن هستیم.وی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های اقتصاد دریا، گردشگری دریایی است، افزود: دریا، رودخانه‌های بزرگ و تالاب‌هایی داریم که می‌توانند جذابیت زیادی را برای توریست‌ها ایجاد کند. پیرامون این پتانسیل، گونه‌های گیاهی و پرندگانی وجود دارند که امکان سفر پژوهشی را هم مهیا می‌کند. حال باید پرسید چقدر از این ظرفیت خدادادی استفاده شده است؟ نقش اقتصاد دریا محور در اقتصاد ایران چند درصد بوده است؟ آیا در ایام تحریم به این ظرفیت‌ها بیشتر توجه کردیم؟ این نماینده استان خوزستان تصریح کرد: باید تحقیق کرد و دید کشورهای پیشرفته چه کارهایی را در اقتصاد دریا محور در دستور کار قرار دادند یا مثلاً باید مطالعه کرد و یا نظرسنجی گذاشت تا متوجه شد گردشگران چه چیزهایی از گردشگری دریایی می‌خواهند تا با بسترسازی لازم بتوان روی به ارزآوری آورد.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: دوران سخت تحریم به ما فهماند که وابستگی به نفت یک اشتباه بزرگ در دهه‌های گذشته بوده است. جای تعجب دارد که ایران حدود 9 درصد منابع دنیا را داراست، اما مسئولان طی سالیان طولانی همیشه فکرشان معطوف به فروش نفت بوده است. باید از اقتصاد تک محصولی فاصله بگیریم و یکی از این ظرفیت‌ها که می‌تواند ما را رستگار کند، دریا است. از این‌رو، هم مجلس و هم دولت باید پای کار بیایند، زیرا اقتصاد پویا، نیازمند فعال شدن همه بخش‌ها است.
ساعدی در پایان خاطرنشان کرد: فعال‌سازی اقتصاد دریا، یک کار بین بخشی هست. به طور مثال، وزیر نیرو کنونی زمانی که به مجلس معرفی شد، برنامه خاصی در این باره به کمیسیون تخصصی که ما هستیم ارائه نکرد. البته این را هم می‌دانیم که کار بزرگ است و وزارتخانه‌های زیادی نسبت به آن مسئولند، مثل وزارت جهادکشاورزی، گردشگری، راه و شهرسازی و... از آقای رئیسی و مشاوران‌شان می‌خواهم جدی‌تر این موضوعات را ببینند و فضایی را ایجاد کنند که ذهن مسئولان کشور بیش از پیش در این سمت و سو فعال شود. اینکه نگاه‌ها فقط به نفت، کشاورزی، صنعت باشد چاره‌ساز نیست، همه بخش‌های اقتصاد را باید در کنار هم دید.
مسئولان  غافل از ظرفیت «اقتصاددریا»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه