بررسی« اقتصاد سرآمد» از خطر امریکا برای آینده عرضه نفت ایران

نگرانی آمریکا از حجم بی سابقه فروش نفت ایران

گروه نفت و انرژی-  در مواجهه با فروش نفت ایران شاید کمتر کسی گمان می‌کرد با بالاگرفتن شعله‌های جنگ روسیه و اوکراین، قیمت نفت جهانی سر به فلک بکشد. وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه کار دست چشم آبی‌ها داد و آنها مجبورند هم انرژی را از روسیه وارد کرده و هم آن را با قیمت گزافی بخرند. اتفاقی که باعث ایجاد تورم در کشورهای اروپایی و آمریکایی شده است. اتفاقات اخیر در ارتباط با افزایش قیمت نفت، بار دیگر توجه نخبگان سیاسی و افکار عمومی را به سازمان اوپک معطوف کرد. شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی تحلیلی با عنوان «اوپک و جهان در حال تغییر» به بررسی نقش سازمان اوپک از زمان تاسیس آن پرداخته و نقش آن را در نظم جهانی در حال تغییر مورد بررسی قرار داده است. به گزارش اقتصادسرآمد، اوپک یا سازمان کشورهای صادرکننده نفت متشکل از ۱۳ کشور نفت‌خیز عضو خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی است که حدود ۴۰ درصد نفت جهان را تولید می‌کنند. از این سازمان به عنوان کارتلی یاد می‌شود که با هماهنگی سطح تولید میان کشورهای عضو آن، اقدام به دستکاری قیمت‌های جهانی نفت کرده است و همین امر موجب شده در سال‌های اخیر چالش‌های متعددی برای نفوذ اوپک در سطح جهانی مطرح شود. بروز اختلاف‌ها در میان اعضای اوپک، ظهور آمریکا به عنوان صادرکننده بزرگ نفت و تغییر روند جهانی به سمت منابع انرژی پاک‌تر، از جمله این چالش‌هاست. اتفاقات اخیر در افزایش قیمت بنزین، بار دیگر موجب جلب توجه به این سازمان شده است.
نوسان‌ها و افزایش بی‌رویه قیمت نفت در روزهای اخیر، موجب شده بار دیگر نقش سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی تحلیلی به بررسی نقش و ابعاد فعالیت‌های این سازمان پرداخت و چالش‌های آن را در جهان کنونی بررسی کرد. از دلایل تاسیس این سازمان می‌توان به پاسخ به کاهش قیمت نفت تحمیل شده توسط شرکت‌های چندملیتی و کاهش محدودیت‌های دولت ایالات متحده اشاره کرد.
یک کارشناس صنعت نفت در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: واقعیت برآمده از سیاست غرب و بویژه امریکا را در رویارویی با ایران در خود نهفته دارد؛ کلید واژه تحریم بیش از هر چیز دیگری بر تاریخ چهار دهه‌ای تقابل میان ایران و آمریکا سایه انداخته است.
نگرانی امریکا از حجم بی سابقه فروش
 نفت ایران
عماد سیف تصریح کرد: ایران ذیل دیپلماسی اقتصادی دولت که بویژه از سوی دولت سیزدهم مورد تأکید ویژه قرار گرفته، گفت‌وگوهای هدفمندی با مشتریان بزرگ آسیایی خود برای به فروش رساندن نفت و به حداقل رساندن تبعات مجازات‌های فراسرزمینی تحریم‌های امریکایی در دستور کار خود قرار داد که اتفاقا خروجی خوبی را نیز به همراه داشت.
تصمیم اشتباه رئیس جمهور امریکا  در مواجهه با فروش نفت ایران
وی به تصمیم اشتباه رئیس جمهور امریکا در مواجهه با فروش نفت ایران اشاره کد و افزود: با اقدام از سوی ایران، بایدن خواستار افزایش عرضه نفت به میزان کافی در بازارهای جهانی شد تا مشتریان نفتی میزان خرید نفت از ایران را کاهش دهند اما این تصمیم شتابزده که به ورود ۵۰ میلیون بشکه از ذخایر نفت استراتژیک امریکا به بازار با هدف پایین آوردن قیمت سوخت انجامید.او افزود: اکنون شاهد بحرانی هستیم که بسیاری از کشورها را درگیر کرده چون یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز جهان وارد یک درگیری شده که چشم‌انداز آن روشن نیست، بسیاری عنوان می‌کنند که طولانی خواهد بود. همین نامشخص بودن جنگ و تاثیر روی بازار انرژی باعث شده التهابات شدید ایجاد شود و قیمت‌ها افزایش زیادی داشته باشد. ضمن اینکه اظهارات روزهای اخیر راجع به تحریم نفت و گاز روسیه هم عاملی مهم‌تر از نفت باعث تنش‌هایی در بازار انرژی شده است.
آمریکا به نفت ونزوئلا پناه برد
وی با اشاره به سفر هیات امریکایی به ونزوئلا گفت: اکنون هیاتی از امریکا در اقدامی معنادار به ونزئلایی که نفت و گازش توسط خود ایالات متحده امریکا تحریم شده بود، سفر کرده‌اند تا توافق کرده و پالایشگاه‌های امریکایی اجازه واردات نفت از ونزوئلا داشته باشند، این رویه جهت کند شدن روند افزایش قیمت‌ها در کوتاه‌ترین زمان است.
خطر امریکا برای آینده عرضه نفت ایران
سیف یادآور شد: اگرچه اکنون صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرده و کشورهایی مثل چین و هند از ایران نفت می‌خرند اما باید توجه کنیم که اگر این شرایط اضطراری رفع شود همین دو کشور چین و هند هم ممکن است خرید از ایران را کم کرده و یا متوقف کنند، ما باید از فرصت امروز برای عقد قراردهای طولانی‌مدت فروش نفت استفاده کنیم تا زمانی که دوباره تحریم شدیم بتوانیم با مشتریان جدید و بازار جدید وارد معامله شویم.کارشناس نفتی گفت: ایران تنها عامل نزولی واقعی بود، اما اگر اکنون توافق با ایران به تعویق بیفتد، می‌توانیم خیلی سریع‌تر به کف مخازن برسیم، به خصوص اگر بشکه‌های روسیه برای مدت طولانی خارج از بازار باقی بمانند.علیرغم افزایش قیمت نفت، شرکت‌های انرژی ایالات متحده در هفته گذشته تعداد دکل‌های نفتی فعال خود را کاهش دادند که نگرانی‌های مربوط به عرضه را تشدید کرد. شرکت ملی نفت آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد، بسته شدن میدان‌های نفتی در لیبی منجر به از دست دادن ۳۳۰ هزار بشکه در روز شد که بیش از ۲۵ درصد از تولید این شرکت در سال ۲۰۲۱ بود. مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی روز یکشنبه به دنبال درخواست روسیه برای تضمین آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌هایی که بر سر مناقشه اوکراین با آن روبه‌رو است به تجارتش با تهران لطمه نمی‌زند، در بلاتکلیفی فرو رفت. به گفته منابع، چین همچنین خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده است.
نگرانی آمریکا از حجم بی سابقه فروش نفت ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه