واردات کفش علی رغم شعار حمایت از کالای ایرانی؛ « اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

قاچاق کفش در آستانه شب عید!

گروه مانع زدایی از تولید - چندی پیش خبرهایی مبنی بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال نظرخواهی از برخی نمایندگان دستگاه‌ های اجرایی در مورد دستورالعمل واردات و عرضه پوشاک، کیف و کفش و نحوه فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌ های خارجی پوشاک، کیف و کفش در ایران است منتشر شد؛ اتفاقی که برای تولیدکنندگان این محصولات داخلی که در سال های تحریم با مشکلات متعددی از جمله نقدینگی، نبود مواد اولیه کافی و با کیفیت برخوردار بودند و هر یک به نحوی به سمت داخلی سازی حرکت کردند تهدیدی جدی قلمداد می شود. 
به گزارش اقتصادسرآمد، در شرایطی قرار است طرح ساماندهی پوشاک، کیف و کفش از سوی وزارت صمت اجرایی شود که به اعتقاد تولیدکنندگان و اعضای جامعه صنعت کفش این برنامه واردات بی رویه کفش را آزاد می کند. به رغم تمام تلاش هایی در سال های اخیر در راستای تقویت تولیدکنندگان داخلی شد هم اکنون طرحی به نام طرح ساماندهی واردات کیف و کفش مطرح شده که منجر به باز شدن پای تمامی نشان ها اعم از مرغوب و نا مرغوب به صورت قانونی و رسمی به ایران می شود. صنعت کفش به‌عنوان یک صنعت پیشران ‌می‌تواند به توسعه صنایع چرم طبیعی، چرم مصنوعی، تولید زیره، صنایع نساجی، شیمیایی و یراق‌آلات کمک کند.
تولیدکنندگان کفش ابلاغ دستورالعمل ساماندهی واردات و عرضه پوشاک، کیف و کفش و نحوه فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی در ایران را بستری برای رشد واردات کفش‌های دست دوم و بی‌کیفیت خارجی به‌خصوص کفش‌های تولید شده در چین به شیوه کم اظهاری گمرکی قلمداد می‌کنند و آن را چالشی برای صنعت کفش کشور می‌دانند. ۸۵درصد سهم بازار کفش‌های وارداتی ایران مربوط به کفش‌های چینی با متوسط قیمت ۲.۶دلار و از نظر قیمتی در حد کشورهای متوسط آفریقایی است، با وجود ممنوعیت واردات شاهد جولان کفش‌های قاچاق به‌خصوص کفش‌های ورزشی در بازار هستیم. ۸۵درصد کفش‌های وارداتی مربوط به چین با قیمت ۱.۸ تا ۳دلار و متوسط قیمتی ۲.۶دلار است.
قاچاق کفش درآستانه شب عید
محراب احمدی کارشناس اقتصاد صنعتی کشورمان در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: کفش یکی از صنایع قاچاق پذیر است ولی در 3 سال گذشته آمار گمرک کاهش  واردات را نشان می دهد و با توجه به سرمایه بری اندک  این صنعت   با توسعه این بخش ، می توان اشتغال را بالا برد.
نیروی متخصص حلقه مفقوده صنعت کشور
وی افزود:  تولید کنندگان ما باید سلایق مختلف را مورد توجه قرار  دهند و  در بحث آموزش نیروی  انسانی نیز در حوزه طراحی و مهارتی باید اقدامات جدی را مورد توجه قرار داد تا با کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت، بازارهای فروش داخلی و صادراتی را به دست آورد. نه اینکه با وجود ظرفیت تولید کفش‌های با کیفیت به واردات پرداخته شود.
ردپای حامل‌های انرژی در صنعت کفش
او اظهار داشت: عواملی مانند  سود بالای تسهیلات بانک ها،  افزایش قیمت حامل های انرژی و شهرداری ها، حق بیمه کارگر و... موجب فشار بر تولید کننده ها شده  و تولید کننده  را به سمت قاچاق برده است زیرا اگر فردی به تولید روی بیاورد حداقل 5سال طول می کشد تا به سود برسد.
انتقاد از عملکرد کارگروه ساماندهی
 در حل مشکلات صنعت کفش
احمدی با انتقاد از عملکرد کارگروه ساماندهی حل مشکلات صنعت کفش، افزود: چرا صنف کفاشان با 12 هزار عضو هیچ فردی را در این کارگروه ندارد؟ باید همه صاحب نظران در این کارگروه حضور داشته باشند. چرا باید اجازه دهیم کفش های 30 تا 40 دلاری را به مردم یک میلیون تومان بفروشند؟ و آیا نیاز کشور است که اجازه دهیم این برندها وارد بازار شوند؟ این تصمیمات به جامعه کارگری کفش لطمه خواهد زد.
با توجه به تعرفه بالا قاچاق  کفش کاهش یافته ولی واردات غیر رسمی  با شکل جدید انجام می شود به این معنی که اجزای کفش به صورت جدا جدا وارد  و صنعت کفش به سمت مونتاژ کاری رفته است و  قاچاقچیان، گمرک را دور می زنند و تعرفه کفش را هم پرداخت نمی کنند.
پا را قلب دوم انسان می‌نامند و به تبع کفش به عنوان محصولی که قلب دوم را پوشش می‌دهد از اهمیت بسیار قابل توجهی برخوردار است. به تعبیری، استفاده از کفش مناسب و استاندارد، یک مولفه و عنصر حائز اهمیت برای سلامت انسان به شمار می‌رود و در صورت استفاده از کفش نامناسب، ظهور برخی نارسایی‌ها در سلامت انسان دور از انتظار نخواهد بود.فارغ از مبحث سلامت انسان، به هر حال، کفش بخشی از پوشش انسان به شمار می‌رود و با توجه به سنت دیرین نونوار کردن البسه در سال جدید و خرید پوشاک نو در روز‌ها و هفته‌های منتهی به پایان سال، بازار کفش با رونق هر چه بیشتری همراه می‌شود، اما در سال جدید، شرایط حاکم بر این بازار، متفاوت از سال‌های گذشته به نظر می‌رسد. اساسا تولید کفش در ایران به‌ویژه کفش دست دوز سبقه و سابقه‌ای طولانی و کهن در این مرز و بوم دارد و در این میان تبریز به عنوان یکی از کانون‌های اصلی تولید کفش ایرانی، مطرح بوده، به تعبیری اطلاق عنوان سوغاتی تبریز، به کفش تبریز، دور از واقعیت نیست، اما بروز برخی مشکلات در سالیان اخیر همچون قاچاق و اضافه و انباشته شدن، مشکلات نوظهور دیگر شرایط پیچیده‌ای را برای کسب و کار توزیع کنندگان و به تبع تولیدکنندگان کفش رقم زده است.
  قاچاق کفش در آستانه شب عید!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه