بررسی« اقتصاد سرآمد» از نقش دانش بنیان‌ها در صنعت خودرو

مشکل صنعت خودرو با مقاله حل نمی شود

گروه «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرینی» - مقام معظم رهبری امسال را سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرینی» نام گذاری کردند. نامگذاری که می تواند گره از مشکلات اقتصادی و البته صنعتی کشور در شرایط تحریم های ظالمانه باز کرده و به قول کارشناسان، صنعت خودرو کشور را تاب آور در مقابل هر نوع تحریمی کند. هرچند که در این میان شاهد چالش های فراوان در خصوص ثبت شرکت های دانش بنیان یا کم لطفی های فراوان هستیم، اما این فقط معضل اصلی تولید نیست. بلکه برخی از شرکت های دانش بنیان نیز برخلاف رسالت اصلی خود یعنی کمک به تولید به میدان آمده اند و تصور دارند که جامعه فقط به خلق دانش نیاز دارد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، این موضوع را می توان طی بررسی چندین پروژه دانش بنیانی که در صنایع خودروسازی با بی هدفی تعریف یا فقط هزینه های مالی را به دولت یا خودروسازی تحمیل کرد، شاهد بود. هرچند که خودروسازان نیز در این میان کوتاهی های در خصوص همکاری با شرکت های دانش بنیان دارند، اما امسال باید ابتدا تعریف دانش بنیان را به درستی درک، سپس تولید را رونق بخشید.
به تصور عامه مردم زمانی که از کمک دانش بنیان برای تولید حرف می شود، مشکل تولید فقط چالش فنی است، این در حالی است که تمام مشکلات تولید، فنی نیست. غالبا شرکت های تولیدی آشنایی به فضا کسب و کار کشور ندارند، برخی دیگر نسبت به استانداردها آگاهی ندارند، تامین سرمایه را نمی شناسند، اکثر نخبه های که کارهای فنی می دانند، فعالیت های حقوقی، بیمه و مالیات را نمی شناسند یا نسبت به برندسازی غیرآشنا هستند. بنابراین شرکت های دانش بنیان باید برای این چالش های تولیدی راهکارهای مناسب ارائه دهند. اینکه مقام معظم رهبری اشاره داشتند همه باید به کمک تولید بیایند، همین موضوع است. لذا شرکت های دانش بنیان باید به صنایع بالا دستی، مواد اولیه، برند سازی، بازارهای بین المللی و قیمت گذاری در کنار سایر چالش های تولید که اشاره شد، کمک کنند.
مشکل خودروسازی کشور ما فنی نیست
محمدسبحانی کارشناس صنعت خودرو در اینباره به اقتصادسرآمد، گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید راهکار اقتصادی نشان دهند و در نهایت نیز کیفیت را افزایش، رقابت پذیری را بالا و امنیت کامل اقتصادی ایجادکند، اما مشکل خودروسازی کشور ما فنی نیست.
وی افزود: کلمه دانش بنیان متعلق به یک سری بنگاه هست که از فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصصان که الزاما دانشگاهی نیستند، تشکیل و استفاده می کند. عامل اصلی ایجاد درآمد این شرکت ها منابع طبیعی، وام یا هزاران نیرو کار نیست، بنابراین عامل اصلی درآمد آنها دانش است.
مشکل صنعت خودرو با مقاله حل شدنی نیست
او با اشاره به مرز فناوری و توسعه صنعت خودرو، تصریح کرد: در کشور ما نیازی به مرز یا لبه دانش نیست. البته این موضوع به معنای عدم وجود نیاز نیست، بلکه باید لبه دانش نیز باشد، اما متعلق به حوزه تولید کلی و عمومی کشور نیست. مرز دانش متعلق به صنایع نظامی یا های- تک است. خطای که سالیان سال است در حال رخ دادن در خصوص موضوع مرز دانش است، همان مقالات آی اس آی است. این مقالات درمان کننده کشور نیست.
نقش دانش بنیان‌ها در کاهش هزینه 
سبحانی خاطرنشان کرد: دانش بنیان ها اولین کاری که می کنند باید هزینه های را کاهش دهند، پس از آن بهره وری را باید افزایش دهند. همان طور که می دانید، تعریف بهره وری نیز تناسب هزینه به بهره برداری است، به طور مثال اگر تولید کننده ای میل لنگ تولید می کند که قیمت ۲۷۰ هزار تومان دارد، با کیفیت فعلی آن را باید بتواند به بها ۲۶۵ هزار تومان برساند. اگر سوال شود که هزینه ها را چگونه کاهش خواهید داد، پاسخ این است؛ شرکت‌های دانش بنیان باید راهکار اقتصادی نشان دهند و در نهایت نیز کیفیت را افزایش، رقابت پذیری را بالا و امنیت کامل اقتصادی ایجاد کند.
به اعتقاد سبحانی، روزهایی که تکنولوژی در صنعت خودرو همچون تلفن‌های همراه که امروزه کارهای بیشتری نسبت به گذشته انجام می‌دهند، خودروها نیز در زمینه تکنولوژی پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند.
در بهتر و آسان‌تر شدن زندگی رانندگان توسط تکنولوژی‌های مدرن و ایمن این روزها شکی نیست. پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های پیش رو، تکنولوژی خودرویی پیشرفت بسیار چشمگیری داشته و یک قدم دیگر به دنیای تمام دیجیتال نزدیک‌تر شود. صنایع خودروسازی ایران درحالی همچنان بر شیوه سنتی محصول را به دست مصرف کننده نهایی می رساند که این صنعت در جهان تحت تاثیر تحول های شگرف فناوری اطلاعات و ارتباطات روزگار جدیدی را برای رفاه هرچه بیشتر مصرف کننده تجربه می کند.
اکنون صنایع خودروسازی جهان از تولید قطعه های قدیمی فاصله گرفته و به سمت استفاده از قطعات الکترونیکی رفته که هر لحظه توانایی اعلام وضعیت خود را به کاربر دارد و کم کم خودروسازی از نیاز به تعمیرگاه های عریض و طویل بی بهره می شود. در حال حاضر خودرو سازان جهان محصولاتی تولید کرده اند که لحظه به لحظه وضعیت مسیرها را به کاربر گزارش می دهد و به وی در انتخاب بهترین مسیر یاری می رساند.امروزه تعدادی از کشورهای پیشرفته جهان در صنعت خودرو به مرحله ای رسیده اند که با تولید خودرویی کامل هوشمند نیاز به فرد برای هدایت آن را از بین برده اند. علاوه بر این تحول های شغل های جدیدی در صنعت خودرو ایجاد شده تا به استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات در این صنایع کمک موثری کرده است.
 مشکل صنعت خودرو با مقاله حل نمی شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه