ضرورت جذب فناوری در صنعت نفت و گاز،« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

سه مولفه برای دستیابی به صنعت انرژی فنآورانه

گروه انرژی - اعظم زندیه - در پانزده سال اخیر تحریم‌ها زنگ خطری بود تا در کشور متوجه ارزش فناوری شده و کشور متوجه شود فناوری هم قابل تحریم است. اینکه چرا در صنعت نفت ما عقب ماندیم، یک دلیل اصلی و با قدمت طولانی دارد و آن هم این است که همیشه به شرکت‌های خارجی وابسته بودیم، تحریم نبود و پول خرج می‌کردیم و آن‌ها هم تأمین می‌کردند. ولی در ۱۵ -۱۰ سال اخیر که کشور با تحریم مواجه شد به نظر من یک زنگ هشدار و خطری بود که کشور را بیدار کرد تا متوجه ارزش فناوری شود و بفهمیم که فناوری هم قابل تحریم است و اگر نباشد صنعت با مشکل مواجه می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، در مدتی که به آن اشاره شد متاسفانه، در همه زمینه‌های صنعت نفت از لحاظ دانش‌بنیان شدن عقب افتاده‌ایم. در حوزه فرآیندها خیلی عقب افتاده‌ایم، در حوزه کاتالیست‌ها همچنین، در حوزه تجهیزات وضعیتمان بهتر است و شرکت‌هایی هستند که در این سال‌ها تلاش می‌کردند این تجهیزات را بسازند ولی در باقی زمینه‌ها چنین امکانی نداشتیم. مسأله پتروپالایشگاه‌ها این است که تمام تلاش پالایشگاه‌های ما به جای اینکه معطوف به بنزین، گازوئیل و سایر سوخت‌ها باشد، خوراک‌های ورودی سایر پتروشیمی‌ها را تأمین کنند. بنابراین به راحتی می‌توانیم یک پالایشگاه را به نحوی طراحی کنیم که هر محصولی می‌خواهیم از آن تولید کنیم. در این بین اما اتکاء بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی در چارچوب قراردادهای نفتی با شرکت‏های نفتی بین‌المللی، راهکار مناسبی برای انتقال و توسعه فناوری در بخش بالادستی صنعت نفت ایران نبوده و نخواهد بود مگر آنکه اولاً رشد دانش‌ بنیادین و دانش عملیاتی مرتبط با صنعت نفت کشور زمینه‌های مناسبی برای جذب فناوری و توسعه آن فراهم کرده باشد.
حضور فعال نهادهای تنظیم‌گر با اهداف نظارت، مدیریت و بهبود کارایی در بازار فناوری باید بتواند زمینه‌های مناسبی فراهم آورد که بتوان از ظرفیت‌های جذب به‌نحو مؤثری بهره‌برداری نمود. بر این نکته تأکید شود که شناخت دقیق بازیگران بازار فناوری و درک فرآیندهای تضعیف شرکت‏های نفتی بین‌المللی و تقویت شرکت‏های خدمات نفتی در انتقال و توسعه فناوری در بخش بالادستی نخستین گام در طراحی الگوهای بهینه در سیاستگذاری‌های فناوری نفتی در کشور است.
ضرورت جذب فناوری در صنعت نفت و گاز
علی فیض کارشناس فنآوری انرژی به خبرنگار اقتصادسرآمد، گفت: بزرگ‌ترین اولویت در صنعت نفت و گاز کشور را باید در روزآمد کردن آن دانست. این صنعت به‌واسطه مشکلات عدیده نظیر جنگ، تحریم و بسیاری دیگر، سال‌هاست که روزآمد نشده است، به نحوی که این عقب‌ماندگی فناورانه را می‌توان در حدود ۳۰ سال برآورد کرد.
سه مولفه برای دستیابی
 به صنعت انرژی فنآورانه
وی با یان این مطلب که، تمرکز بر این مهم و به دست آوردن فناوری روزآمد، در کنار جذب سرمایه لازم برای تامین مالی این پروژه اولویت نخست مجموعه وزارتخانه نفت است، افزود: کشور برای ایجاد چنین تحولی نیازمند سرمایه‌ای بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار است. سرمایه‌گذاری هنگفتی که از طریق آن بتوان زمینه ورود بهترین شرکت‌های دنیا را مهیا کرد. نمی‌توان در کشوری با ذخایر نفت و گاز به این وسعت، بدون تعامل با شرکت‌های صاحب‎نام و تکنولوژی به نحو حداکثری از ظرفیت موجود
 بهره‌برداری کرد.
ذخایرعظیم نفت و گازی به حداکثر ظرفیت تولید خود نزدیک شود
او معتقد است: ذخایر عظیم نفت و گازی که باید هرچه سریع‌تر به حداکثر ظرفیت تولید خود نزدیک شود. روند جهانی کنونی و تمایل به کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی، در کنار پیشرفت صنایع مرتبط با انرژی‌های پاک نظیر خودرو های برقی و ...، به ما این پیغام را می‌دهد که ضرورت دارد پیش از رسیدن این فناوری‌ها به نقطه سربه‌سری هزینه‌ها، از همه ظرفیت کنونی بازار استفاده شود.
فیض در ادامه با اشاره به این مهم که، موضوعی که البته بارها از سوی مدیریت کنونی مجموعه وزارت نفت نیز بیان شده و نشان از اشراف آنها بر سه پیش‌نیاز مهم آن، جذب سرمایه، فناوری و مدیریت بهینه از طریق ورود شرکت‌های بزرگ بین‌المللی است، گفت: افزایش تعامل با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی، امنیت ملی را نیز ارتقا خواهد داد و ایجاد تحریم‌های جدید علیه کشور را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد و تلاش‌های آمریکا، اسرائیل و عربستان برای سنگ‌اندازی در مسیر ورود سرمایه‌گذاران خارجی را نیز تضعیف خواهد کرد. با وجود این اگر بخواهیم به صورت تفکیک‌شده به حوزه‌های نفت و گاز بپردازیم باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهیم. صنعت نفت در روند اقتصاد جهاني مدت ها است که از محدوده ملي فراتر رفته و خود را به سوي صنعتي و نوین شدن و تعامل در مقياس جهاني سوق داده است. امروزه جهاني شدن مفهومي است که در صنعت نفت و گاز از اهميت بسيار زيادي برخوردار است زيرا به طور طبيعي منابع نفت و گاز معمولا در خارج از مرزهاي کشورهاي مصرف کننده قرار داشته و به طور تاريخي با جابه جايي سرمايه و نيروي کار و تکنولوژي بين المللي گسترش يافته است. اينگونه موضوعات باعث شده اند که بازارهاي بين المللي انرژي، در سراسر جهان با مسووليتي فراتر از بازارهاي محلي پايه ريزي شوند.
سه مولفه برای دستیابی به صنعت انرژی فنآورانه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه