گزارش «اقتصاد سرآمد» از افزایش پرونده‌های قضایی با رشد فعالیت املاک در بستر سایبر

فضای مجازی رقیب جدی مشاوران سنتی املاک 

گروه راه وساختمان - پیدایش فناوری‌های نو ظهور و تغییر نسل خریداران و فروشندگان در سال‌های اخیر محرک تغییرات در بازار املاک و مستغلات شده است. این عوامل تمامی جنبه‌های معاملات املاک را دست خوش تغییر کرده است، از نحوه فروش تا مدت زمان انتظار برای آنکه دارایی‌ها بفروش برسند. این موضوع بسیاری از معامله گران در این بازار را به فکر درباره آینده نقش مشاورین املاک و سامانه‌های جایگزین وا داشته است. کاهش ارتباط میان مشاورین املاک و معامله گران یکی از بزرگترین تغییراتی است که در بازار املاک و مستغلات در حال شکل گرفتن است. بسیاری از افراد با این پرسش رو به رو هستند که خود شخصاً اقدام به خرید و فروش املاک نمایند و یا این فرآیند را به مشاورین املاک بسپارند؟
به گزارش اقتصادسرآمد، تا همین دو سه سال پیش مشاورین املاک بخش جدایی ناپذیر بازار بوده‌اند و تصور عدم نیاز به خدمات آنها و حذفشان از بازار کمی دشوار است. زیرا با تمام نقدهای موجود به نحوه فعالیت بعضی از مشاورین املاک، همچنان بخش قابل توجهی از فعالین بازار به خدمات آنها نیاز دارند و سامانه‌های موجود به بلوغ کامل نرسیده‌اند. ز خدماتی که همچنان افراد را به بهره گرفتن از مشاورین املاک ترغیب میکند میتوان به مهارت‌های مذاکره آنها برای به فروش رساندن املاک به حداکثر قیمت ممکن برای فروشندگان و یا خرید املاک با حداقل قیمت ممکن برای خریداران، دسترسی به اطلاعات بازار، نظارت بر فرآیند خرید و فروش مسکن و بررسی اعتبار اسناد اشاره کرد.
در حال حاضر کمیسیون معاملات مسکن مبلغ قابل‌توجهی بوده و این موضوع یکی دیگر از انگیزه‌های افراد برای کنارگذاشتن مشاورین املاک است. این درحالیست که استفاده از سامانه‌های ارتباط دهنده خریداران و فروشندگان هزینه‌ای بر دوش آنها تحمیل نمی‌کند. شکی وجود ندارد که خدمات مشاورین املاک ارزش آفرین است؛ اما سایت‌های نوظهوری که ارتباط مستقیم میان خریداران و فروشندگان ایجاد می نمایند، در حال گسترش مخاطبان خود میان فعالان این بازار هستند..
رونق از کسب مشاوران املاک رخ برتابید
حسین بابایی کارشناس حوزه مسکن در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد؛ گفت: این مهم غیرقابل انکار است که سامانه‌های برخط که امکان ارتباط مستقیم خریداران و فروشندگان را فراهم می کنند دیدگاه افراد را در بازار املاک و مستغلات نسبت به گذشته تغییر داده‌اند؛ اما نمیتوان انتظار داشت که این روند لزوماً به خروج مشاورین املاک از بازار منجر گردد. زیرا با توجه به گستره خدمات مشاورین املاک، آنها همچنان میتوانند نقش‌های خود را در آینده ایفا کند.
فضای مجازی رقیب جدی
 مشاوران املاک سنتی
وی ادامه داد: این روزها با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، خریدوفروش اینترنتی کالاها و اقلام نیز داغ شده است و در این میان بازار املاک نیز از قافله عقب نمانده و سامانه‌های فضای مجازی به‌عنوان رقیب جدی مشاوران املاکی که به‌صورت سنتی اقدام به خریدوفروش ملک می‌کنند، فعالیت می‌کنند.
افزایش پرونده‌های قضایی با رشد معاملات املاک در فضای سایبری
او می‌افزاید: حالا بسیاری از مالکان ترجیح می‌دهند واسطه‌گران را از معامله حذف کرده و با انتشار یک آگهی در شبکه‌های تبلیغاتی فضای مجازی، خود به دنبال خریدار یا مستأجر بگردند و از سوی دیگر نیز مستاجرین و خریداران نیز اغلب ترجیح می‌دهند به‌جای آنکه زمان خود را صرف سرزدن به مشاوران املاک کنند، با بررسی آگهی‌های فضای مجازی، ملک موردنظر خود را پیدا کنند. اما این کار امروزه پروندهای قضایی زیادی را باز کرده و بسیاری از موجران و مستاجران را نیز روانه دادگاه‌ها.
تأثیر فضای مجازی در افزایش قیمت
 و نارامی مسکن
بابایی تأثیر فضای مجازی در افزایش قیمت و بروز نارامی مسکن را محسوس عنوان کرد و گفت: متأسفانه درآشفته بازار فضای مجازی، برخلاف تصور برخی افراد، نقش واسطه‌ها پررنگ‌تر از خریداران و فروشندگان واقعی شده است و در این میان بی‌شک افرادی متضرر می‌شوند که واقعاً نیازمند سرپناه هستند.وی اظهار کرد: خریدوفروش ملک در فضای مجازی، فرصت را از مشاورین املاک گرفته و واسطه‌ها درجهت کسب منافع بیشتر باهم به رقابت افتاده‌اند. فضای مجازی  یکی از عوامل اصلی نابسامانی بازار مسکن در چندسال اخیر بوده که متأسفانه سایت‌های فعال در حوزه مسکن بدون کار کارشناسی، افزایش قیمت مسکن را موجب شدند.
البته کارشناس حوزه مسکناین را هم می گوید که قطعا عده ای از بنگاه داران متکی به روش های سنتی در این فضا متضرر خواهند بود. مگر این که به روش های جدید مجهز شده و از فرصت فضای مجازی به نفع خود بهره برداری کنند.سایت‌های اینترنتی مسکن عمدتاً به دنبال سودجویی خود هستند و با درج قیمت‌ها در سایت‌ها، کانال‌ها فضایی را فراهم می‌کنند که عمدتا زمینه‌ساز رشد نامتعارف قیمت مسکن و ترویج سوداگری در این بخش هستند، به همین دلیل با هماهنگی دادستان کل کشور و وزارت صمت در سال گذشته جلوی درج قیمت در برخی سایت‌ها گرفته شد و قرار شد خود را قانونمند کنند. خرید و فروش ملک از طریق فضای مجازی با تمرکز بر روی شش شاخص کاهش هزینه‌های خانوارها، تسهیل رفت و آمد، کاهش بار ترافیک، بهبود شرایط سرمایه گذاری در بازار مسکن، تولید ثروت و افزایش اشتغال بر اساس شعار سال راهی جدید را تقریبا از زمان شروع به کار دولت یازدهم در بازار ملک آغاز کرده که به نظر می‌رسد با ورود به فاز پیش‌رونق مسکن در نیمه اول سال جاری، چشم‌انداز روشنی پیش روی این سایت‌ها قرار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توسعه استفاده از فضای مجازی بین مردم، برخی سایت‌های  مجازی املاک، تنها پس از حدود یک سال از زمان راه‌اندازی به رشد ۴۰۰ درصدی در تعداد بازدید رسیده‌اند.
فضای مجازی رقیب جدی مشاوران سنتی املاک 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه