چرا کلنگ زنی پتروشیمی میاتکاله متوقف شد،« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

کارزار‌ مخالفت با اجرای پتروشیمی میانکاله

گروه انرژی - اعظم زندیه - جنجال برای احداث مجتمع پتروشیمی میانکاله در حالی شدت گرفته که برخی آن را تیر خلاص بر پیکر تالاب بین‌المللی و برخی تنها امید ایجاد اشتغال در منطقه می‌دانند.  میانکاله شبه جزیره‌ای ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتاری در شرقی‌ترین نقطه شمالی‌ترین استان ایران است؛ با طبیعتی کم نظیر اما ده‌ها مشکل که در این سال‌ها با آن دست و پنجه نرم کرده است تا بتواند زیبایی خودش را حفظ کند. داستان این پناهگاه، اما دیگر به شیرینی آن سال‌ها نیست، نگین تالاب‌های ایران هرچند وقت یکبار تیتر رسانه‌ها می‌شود و تا جایی که به یاد داریم خبر‌های خوبش همیشه بی‌رنگ و لعاب‌تر از خبر‌های نه چندان خوبش بوده است؛ از نیزار‌هایی که معلوم نیست چه کسانی هر ساله طعمه حریقش می‌کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، از خشک شدن ۲۵ درصد تالاب و بیماری بوتولیسم که دو سال آمد و ۹۰ هزار پرنده بی‌گناه را تلف کرد و حالا هم یک ماه می‌شود به همه این اخبار آغاز ساخت مجتمع پتروشیمی آنهم در روستای حسین آباد و دو قدمی این تالاب را باید اضافه کرد تا این پناهگاه که اکنون با کوچ پرندگان زمستان‌گذرانش روز‌های آرامی را سپری می‌کند دوباره پرهیاهو شود.  پیدا کردن روستای حسین آباد بهشهر کار سختی نیست، اما رفتن به آنجا و دیدن محل ساخت مجتمع پتروشیمی کاری بس دشوار است آنقدر که پس از بازگشت باید خودرویتان را به کارواش ببرید. این جا جاده خاکی است.
براساس گزارش‌ها، این منطقه نزدیک به ۷۰ دامدار و ۲۰۰۰ واحد دامی دارد و مجتمع پتروشیمی دقیقا قرار است در ۹۰ هکتار از زمین‌های اطراف این روستا راه اندازی شود، طبیعتی بکر که تا چند ماه قبل فقط گوسفندان در آن چرا می‌کردند و پرنده‌ها لانه می‌ساختند، اما حالا در جایی میان زمین‌های سبز، کانکس‌های قرمز و خاکستری مجتمع پتروشیمی نصب شده‌اند و اگر به این بوم نقاشی رنگ زرد لودر‌ها و ماشین‌های سنگین پارک شده کنار این کانکس‌ها را هم اضافه کنیم که رنگین کمانی می‌شود از رنگ‌ها!
چرا کلنگ زنی پبتروشیمی میاتکاله متوقف شد
مرتضی کلهری کارشناس ارشد محیط‌زیست در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوبد: تاریخ کشور ما پر است از کلنگ‌زنی‌های متعدد طرح‌هایی که همواره با نامه‌نگاری‌های زیاد و پاس‌کاری ادارات و برخی موازی‌کاریی‌ها همراه بوده و در این پروژه نیز کلاف پیچیده پتروشیمی میانکاله در حال باز شدن بود که صحبت‌های مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی این کلاف را پیچیده‌تر کرد.
شرکت ملی پتروشیمی، برای طرحی به نام پتروشیمی میانکاله مجوزی صادر نکرده
وی با بیان این که براساس اطلاعات شرکت ملی پتروشیمی، برای طرحی به نام پتروشیمی میانکاله مجوزی صادر نکرده و اطلاعی هم از این موضوع ندارد، اافزود: این طرح‌ها محصولات انتهایی زنجیره پتروشیمی را تولید می‌کنند و مؤلفه‌های یک واحد پتروشیمی را ندارند به همین دلیل وزارت صمت به آن‌ها مجوز می‌دهد و نیازی به دریافت مجوز از شرکت ملی پتروشیمی ندارد.
کارزار‌ی که در مخالفت با اجرای پتروشیمی میانکاله راه افتاده است
شاید بخشی از کارزار‌هایی که در مخالفت با اجرای پتروشیمی میانکاله راه افتاده است ناشی از شفاف نبودن برخی فرایند‌ها باشد مانند نحوه واگذاری ۹۰ هکتار زمین به سرمایه‌گذار یا ارزیابی‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی این طرح که فعالان محیط زیستی می‌گویند مشخص نیست و یا حتی نوع محصولاتی که قرار است در این واحد تولید شود.
قراربود پتروشیمی میانکاله چه چیز تولید کند
کارشناس حوزه نفت و انرژی می‌گوید: محصول نهایی که می‌گویند قرار است در این واحد صنعتی تولید شود پروپیلن است که یکی از محصولات مورد نیاز کشورمان در صنعت پتروشیمی است، اما فرآیند تبدیل گاز به پروپیلن آن هم در تالاب میانکاله بر خلاف گفته موافقان این طرح کاملا غیراقتصادی و هزینه زا خواهد بود.
موافقان این طرح، اشتغال‌زایی بالای آن و رفع مشکلات ناشی از بیکاری در مازندران را از نقاط قوت آن می‌دانند، ولی هنوز متوجه نشدند که صنایع بالادستی پتروشیمی، بدون ساخت زنجیره تولید، اشتغال‌زایی قابل‌توجهی ندارد و اشتغال‌زایی این طرح منوط به احداث صنایع تکمیلی در کنار آن است که با توجه به محل قرارگیری این مجتمع پتروشیمی، گسترش صنایع تکمیلی در این منطقه، منجر به از بین رفتن محیط زیست در منطقه میانکاله خواهد شد.
به گفنه کلهری، موافقان این طرح، اشتغال‌زایی بالای آن و رفع مشکلات ناشی از بیکاری در مازندران را از نقاط قوت آن می‌دانند، ولی هنوز متوجه نشدند که صنایع بالادستی پتروشیمی، بدون ساخت زنجیره تولید، اشتغال‌زایی قابل‌توجهی ندارد و اشتغال‌زایی این طرح منوط به احداث صنایع تکمیلی در کنار آن است که با توجه به محل قرارگیری این مجتمع پتروشیمی، گسترش صنایع تکمیلی در این منطقه، منجر به از بین رفتن محیط زیست در منطقه میانکاله خواهد شد.دور بودن از بازار مصرف داخلی یا همان صنایع پایین‌دستی و بازار‌های صادراتی، ساخت مجتمع‌های پتروشیمی در شمال کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد، این طرح در حالتی به صرفه خواهد بود که خطوط جدید انتقال محصولات نهایی این پتروشیمی تا جنوب کشور راه اندازی شود که این نکته یعنی سرمایه‌گذاری از جیب مردم برای توجیه‌پذیر شدن این پتروشیمی. این واحد‌ها به گاز و آب فراوان نیاز دارند و مسئولان می‌گویند آب این مجتمع از دریا تامین می‌شود، اما با توجه به اینکه مازندران هر سال در فصول سرد سال با کسری گاز در شبکه انتقال مواجه می‌شود تخصیص گاز به یک مجتمع پتروشیمی که خوراک اصلی آن گاز طبیعی است به هیچ عنوان توجیه‌پذیر نیست.به رغم تمام مواردی که به آن اشاره شد، خبر رسید که دادیار دادسرای دیوانعالی کشور و مدیر کل حوزه حقوق عامه دادستانی کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم با ارسال نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب مازندران دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله را صادر کرد. رئیس دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال در این دستور خطاب به دادستان مازندران تاکید کرده است، در خصوص احداث مجتمع پتروشیمی در مراتع روستای حسین آباد شهرستان بهشهر در محدوده زیستبوم میانکاله، به قید فوریت گزارش جامعی از ابعاد مختلف موضوع از چگونگی فرایند واگذاری ۹۰ هکتار عرصه به سرمایه گذاری، انجام بررسی اولیه طرح و نحوه جانمایی آن، اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیربط و بررسی اثرات زیست محیطی پروژه تهیه شود و تا مشخص شدن نتیجه نهایی بررسی‌ها از ادامه فعالیت طرح جلوگیری شود.
 کارزار‌ مخالفت با اجرای پتروشیمی میانکاله
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه