اعزام جنگنده از سوی آمریکا و متحدان به کی اف

تشدید بحران اوکراین

پنجاه و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
اعزام جنگنده از سوی آمریکا و متحدان به اوکراین
«جان کربی» سخنگوی پنتاگون شب اذعان کرد برخی متحدان غربی به اوکراینی‌ها جنگنده رسانده‌اند.
به نوشته نشریه «ویک» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در نشستی خبری گفت:‌ «در حال حاضر اوکراینی‌ها، نسبت به چند هفته قبل هواپیماهای جنگی بیشتری در اختیار دارند و این امر، اتفاقی نیست».
کربی در اظهاراتی سربسته افزود: «علت این افزایش [تعداد جنگنده‌ها] این است که دیگر ملت‌هایی که تجربه کار با آن نوع از هواپیماها را دارند، قادر بوده‌اند به آن‌ها (اوکراینی‌ها) کمک کنند که هواپیماهای بیشتری به هوا بلند کنند».
این مقام آمریکایی درباره اقدامات پنتاگون در این زمینه گفت، آمریکا به اوکراین در تأمین قطعات هواپیما کمک کرده است ولی «ما هواپیمای کاملی ارسال نکرده‌ایم».
هنگامی که از کربی درباره تعداد این هواپیماهای جنگی ارسالی به اوکراین سوال شد، او در جواب گفت: «بدون وارد شدن به این بحث که دیگر ملت‌ها چه چیزهایی را فراهم کرده‌اند، باید بگویم که اوکراین قادر بوده ابعاد ناوگان هوایی خود را افزایش دهد و فکر می‌کنم صحبت در این‌باره تا همین جا کافی باشد».
به نوشته ویک، علاوه بر کربی، یک مقام ارشد پنتاگون نیز روز سه‌شنبه گفته است، آمریکا ظرف چند هفته گذشته، هر روز به اوکراین محموله نظامی فرستاده است.
به گفته این مقام که به نام وی اشاره نشده است، «یک محموله دیگر دیروز وارد [اوکراین] شد و بعدی نیز ظرف ۲۴ ساعت آینده در قالب هفت پرواز وارد خواهد شد. زمان زیادی طول نمی‌کشد که این محموله‌ها تخلیه شده و به‌صورت زمینی وارد اوکراین شوند».
کرملین: پیش‌نویس سند واضحی را به اوکراین ارائه کردیم
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (چهارشنبه) با اشاره به تحویل پیش‌نویس سندی روشن توسط مسکو به کی‌یف، گفت توپ اکنون در زمین اوکراین است.
پسکوف طی نشست خبری روزانه در کرملین، گفت: «طرف اوکراینی دائماً از توافقاتی که قبلاً با آن موافقت کرده بود منحرف می‌شود، دائماً موضع خود را تغییر می‌دهد و تمایل زیادی برای تقویت روند مذاکرات نشان نمی‌دهد».
به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه چنین رویکرد اوکراین برای اثربخشی مذاکرات عواقب بسیار بدی دارد، گفت: «کار طرف اوکراینی در مذاکرات جای تأمل دارد و به دنبال تقویت روند نیست».
سخنگوی کرملین همچنین خبر داد: «در حال حاضر پیش نویس سند ما به طرف اوکراینی تحویل داده شده است که شامل عبارات کاملاً روشنی است. توپ در سمت آنها است. ما منتظر پاسخ هستیم».
بر اساس این گزارش، پسکوف دربارع نظر مسکو نسبت به مهلت پاسخگویی کی‌یف به سند ارائه شده از سوی روسیه گفت: «ما تمایل به تقویت روند مذاکرات داریم».
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تصمیم انگلیس برای محروم کردن ورزشکاران روسی از حضور در مسابقات تنیس ویمبلدون نیز هشدار داد که این مسابقات از حذف تنیس‌بازان روسی آسیب خواهد دید.
پنتاگون: روسیه از تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین استفاده نکرده است
«جان کربی» سخنگوی پنتاگون شامگاه سه‌شنبه گفت که نیروهای روس همچنان به بمباران ماریوپل ادامه می‌دهند و به دلیل بمباران‌های هوایی و حملات توپخانه‌ای، ویرانی‌های زیادی در این شهر بوجود آمده است.
وی مدعی شد که روس‌ها در تلاش برای به کارگیری مبارزان خارجی به خصوص از سوریه هستند اما گفت که نمی‌داند آیا روسیه در این زمینه موفق شده است یا خیر.
سخنگوی پنتاگون اضافه کرد که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که روسیه از تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین استفاده کرده است.
وی همچنین اشاره کرد که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد روسها تجهیزات یا تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین را هدف قرار داده‌اند.
وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه خبر داده بود که در حمله‌ای موشکی، یک مرکز پشتیبانی در شهر لویو و محموله‌های بزرگ تسلیحات غربی را که هفته پیش وارد اوکراین شده بود را نابود کرده است.
کانادا هم خانواده پوتین را تحریم کرد
وزارت خارجه کانادا از اعمال تحریم‌های تازه این کشور علیه روسیه در ارتباط با بحران اوکراین خبر داد و اعضای خانواده رئیس‌جمهور روسیه را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد.
منابع رسانه‌ای غربی گزارش دادند، دولت کانادا روز سه شنبه تصمیم خود را برای اعمال تحریم‌های تازه این کشور علیه روسیه به دلیل «جنگ اوکراین» اتخاذ و نام‌های جدیدی را به فهرست‌ تحریم‌های خود اضافه کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه کانادا اعلام کرد که این کشور تحریم‌های هدفمندی را علیه ۱۴ فرد حقیقی وابسته به «رژیم روسیه» از جمله دو دختر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور اعمال می‌کند.
اقدام کانادا در اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه و هدف قرار دادن اعضای خانواده ولادیمیر پوتین در شرایطی انجام شده که ماه گذشته میلادی آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا و ژاپن «ماریا ورونتسووا» و «کاترینا تیخونووا» دختران رئیس‌جمهور روسیه را تحریم کردند.
درخواست گوترش برای آتش‌بس ۴ روزه در اوکراین
هم‌ زمان با «عید پاک»، دبیرکل سازمان ملل خواستار برقراری آتش‌بس چهار روزه در اوکراین شد تا امکان توزیع کمک‌های بشردوستانه و خروج غیرنظامیان فراهم شود.
به گزارش وب‌سایت روزنامه ایندیپندنت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به همزمانی عید پاک با تشدید حملات روسیه در شرق اوکراین گفت که آتش‌بس در این شرایط بیش از همیشه ضرورت دارد.
دبیرکل سازمان ملل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «این حمله و تلفات سهمگین غیرنظامیان که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم در مقایسه با وحشتی که در آینده حاکم خواهد شد، می‌تواند رنگ ببازد. چنین چیزی هرگز نباید رخ بدهد. از روس‌ها و اوکراینی‌ها می‌خواهم که اسلحه خود را زمین بگذارند و راهی برای نجات کسانی که در معرض خطر هستند، بیابند.»
گوترش پیشنهاد کرد که آتش‌بس از فردا که مسیحیان ارتدوکس آن را پنجشنبه مقدس می‌نامند، آغاز شود.
دبیرکل سازمان ملل افزود که هدف از این آتش‌بس ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای شهروندان غیرنظامی است که بتوانند از مناطق درگیر بگریزند و همچنین کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه بتوانند وارد مناطق تحت محاصره بشوند.
گوترش تاکید کرد: دوره چهار روزه عید پاک مسیحیان ارتدوکس باید لحظه‌ای برای اتحاد جهت نجات جان انسان‌ها و ادامه گفت‌وگو برای پایان دادن به رنج در اوکراین باشد.
گوترش خواستار توقف جنگ از پنجشنبه مقدس تا یکشنبه عید پاک مسیحیاندر ۲۴ آوریل شد و تصریح کرد: درخواست عید پاک برای اوکراین، امکان بازگشایی گذرگاه‌های بشردوستانه را فراهم می‌کند.
هشدار ژنرال انگلیسی نسبت به آماده نبودن ناتو برای جنگ با روسیه
یک ژنرال انگلیسی هشدار داد که ناتو برای جنگ با روسیه آماده نیست.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، کشورهای عضو ائتلاف ناتو از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین با اعطای کمک‌های تسلیحاتی و مالی از اوکراین حمایت کرده اما مراقب بوده‌اند از دست زدن به هرگونه اقدامی که آنها را به این جنگ وارد کند اجتناب کنند.
ژنرال ریچارد بارونز، رئیس سابق فرماندهی نیروهای مشترک ارتش انگلیس بین سال‌های 2013 تا 2016، در ضمن شرکت در جلسه استماعی نزد کمیته دفاعی پارلمان انگلیس با این سوال مواجه شد که در چه مقطعی ناتو هیچ گزینه‌ای جز جنگیدن با روسیه نخواهد داشت.او جواب داد: اگر نیروهای روسیه بتوانند شانس خود را تغییر دهند و بخش‌های بزرگ‌تری از اوکراین را نسبت به اهداف در نظر گرفته شده برای حمله جدیدشان در سمت شرق این کشور تهدید کنند، ناتو در وضعیتی که باید تصمیم بگیرد قرار خواهد گرفت.
او ادامه داد: و گرفتن این تصمیم آسانتر خواهد بود اگر که ما اصلاً تدارکاتی از قبل با هدف بررسی اقدام در چنین شرایطی با سرعت لازم دیده باشیم و ما چنین کاری را انجام نداده‌ایم.
تشدید بحران اوکراین
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه