دستور فوری رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها برای مقابله با قاچاق کالاهای اساسی

تصویب راهکار‌های جدید برای مبارزه با قاچاق کالا‌ از مرز‌های کشور

حجت‌الاسلام رئیسی دستگاه‌های اجرایی و انتظامی را موظف کرد با فوریت اقدامات لازم برای جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی را انجام دهند.به گزارش اقتصاد سرآمد، در جلسه  ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد، راهکار‌های جدیدی برای مبارزه موثر با قاچاق و خروج کالا‌های اساسی از مرز‌های کشور مطرح و تصویب شد.بنا به گفته سردار اشتری فرمانده کل انتظامی کشور، در سال گذشته انواع کالا‌های قاچاق به ارزش ریالی ۱۶۰ هزار میلیارد ریال کشف شده و بیش از ۷۷ هزار قاچاقچی نیز در این ابلاغ طرح تشدید مقابله با قاچاق کالا و ارز زمینه دستگیر شده اند.
از این مقدار بیش از ۳۵۰ هزار تن آرد یارانه‌ای و  ۲۰ میلیون لیتر روغن خوراکی قاچاق کشف شده که افزایش ۲ هزار درصدی و ۹۳۰ درصدی قاچاق کالا‌های اساسی را در این دو مورد کالای اساسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
اما تفویض اختیارات بیشتر به سازمان تعزیرات حکومتی با هدف تنظیم بازار، کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گران‌فروشی موضوع دیگری بود که در این جلسه مطرح شد تا بر این اساس مجازات‌های گرانفروشی تشدید گردد و این سازمان با کمک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده اقدامات موثر‌تری برای مبارزه با گران فروشی و احتکار کالا‌ها انجام دهند؛ مقرر شد با فوریت فرایند قانونی برای تصویب و اجرای این پیشنهاد طی شود.
از دیگر اقدامات دولت برای کنترل بازار می‌توان به درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی محصولات غذایی اشاره کرد که اواخر فروردین امسال آغاز شد تا با کاهش سود‌های غیرمتعارفی که پیش‌تر در بازار اخذ می‌شود، باعث کاهش قیمت بسیاری از کالا‌ها شود.
در این طرح که به‌منظور شفاف‌سازی قیمت‌ها،  کنترل و تنظیم بازار، آغاز شده است، مشخص می‌کند که مواد غذایی که به دست مردم می‌رسد، دارای ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به‌روی قیمت تولیدکننده و ۲۰ تا ۳۰ درصد سود برای پخش و توزیع خرده‌فروشی است.
در این جلسه همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارشی از وضعیت بازار رمز ارز‌ها در جهان و کشورمان ارائه و پیشنهاد‌هایی را برای ساماندهی و مدیت بازار رمز ارز‌ها در داخل مطرح کرد که مقرر شد ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در این زمینه بررسی‌های بیشتری انجام دهد و به صورت راهکار اجرایی تصمیمات خود را مصوب کند.
تصویب راهکار‌های جدید برای مبارزه  با قاچاق کالا‌ از مرز‌های کشور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه