نصب و راه اندازی اولین قفس دریاهای مواج در قشم

تمرکز بر سواحل مکُران و بومی‌سازی نیازهای دریایی

گروه اقتصاد دریا - طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی اولین قفس پرورش ماهی پایه کششی مناسب برای استقرار در دریاهای مواج در قالب یک پروژه پایلوت تحقیقاتی دانش بنیان در آبهای جنوبی جزیره قشم انجام شد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، طراحی و ساخت نوع خاصی از قفس های پرورش ماهی در دریا موسوم به قفس پایه کششی که برای استقرار در دریاهای مواج نظیر دریای عمان و دریای خزر مناسب هستند در قالب یک پروژه تحقیقاتی دانش بنیان با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) و دانشگاه جامع امام حسین(ع) انجام شده و برای اولین بار در کشور در آبهای جنوبی جزیره قشم به آب اندازی شد.
در همین رابطه در گزاشی از فارس آمده است: طراحی این قفس مشکل معرفی سازه مناسب برای توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس در سواحل مکران را، که یکی از اصلی ترین چالش ها در این زمینه است، حل نموده و می تواند موجب اعتماد سازی در سرمایه گذاران خصوصی و ایجاد یک جهش در توسعه این صنعت در سواحل مکران شود.
جواد علیرضایی نجار، مدیر عامل موسسه حیات سبز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در حاشیه آیین افتتاح و به آب اندازی این قفس با اشاره به رسالت اصلی این موسسه که توسعه دانش بنیان صنایع مرتبط با کشاورزی و شیلات است افزود: توجه ویژه حاکمیت به اقتصاد دانش بنیان که در شعارهای سال های اخیر به شکل ملموسی قابل درک بوده و در شعار امسال نیز صراحتا به آن اشاره شده است، خط مشی اصلی این موسسه را در حوزه کشاورزی و شیلات شکل داده و در همین راستا پروژه های متعددی با رویکرد دانش بنیان و با تمرکز بر اشتغالزایی پایدار در مناطق مختلف کشور تعریف شده است.
رونق شیلات سبب تحرک در دیگر صنایع وابسته می‌شود
پروژه های مرتبط با صنعت پرورش ماهی در قفس که جزو صنایع زود بازده، درآمدزا و اشتغال آفرین بوده و موجب تحرک بخش قابل توجهی از صنایع و بنگاه های وابسته نظیر صنایع تولید غذای ماهی، صنایع فرآوری ماهی، توربافی و شبکه توزیع می شود، جزو پروژه های اولویت اول ستاد اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی و شیلات بوده و گفته ها حکایت از عزم دولت برای فعال سازی و رشد تولید ماهی تا 470 هزار تن از طریق توسعه این صنعت طی 4 سال را آینده دارد.
یکی از اصلی ترین پهنه ها برای توسعه این صنعت سواحل مکران بوده که در حال حاضر به دلیل شرایط دریایی خشن این سواحل و عدم معرفی سازه مناسب برای استقرار در این سواحل و همچنین مشاهده تجربیات ناموفق استفاده از سازه های نامناسب، هیچ تولیدی در طول این سواحل انجام نمی شود.
از همین رو موسسه حیات سبز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با مشارکت دانشگاه جامع امام حسین(ع) برای اولین بار در کشوراقدام به طراحی و ساخت نوع خاصی از قفس های پرورش ماهی در دریا موسوم به قفس های پایه کششی کرده که مناسب برای استفاده در آبهایی با امواج بلند بوده و به واسطه ماهیت نیمه مغروق آن قابلیت گذار از امواج بلند و شرایط دریایی خشن را دارند.
به گفته وی، فناوری این قفس ها تنها در انحصار یک شرکت خارجی بوده و با تکمیل این پروژه، دانش مورد نیاز برای تامین نیازهای فناورانه کشور در این حوزه بومی سازی شده است.
جواد علیرضایی نجار خاطرنشان کرد: با اتمام فرآیند طراحی و ساخت این قفس ها با صرف 10 هزار نفر ساعت کار علمی جهادی و انجام تست های علمی و آزمایشگاهی و به منظور انجام تست های عملکردی و اولیه آن، اولین نمونه از این قفس ها در آبهای جنوبی جزیره قشم به آب اندازی شده و با تکمیل مطالعات میدانی فاز بعدی توسعه این پروژه به ظرفیت 5000 تن متشکل از قفس های 100، 150 و 200 تنی اجرایی خواهد شد.
در این فاز چالش های اصلی این صنعت نظیر چالش های سازه ای و مکانیکی، تکثیر بچه ماهیان بومی و اقتصادی، تولید غذای با کیفیت با ضریب تبدیل بالا و همچنین تکمیل زنجیره ارزش این صنعت نظیر صنایع فرآوری و صادرات مورد توجه قرار خواهد گرفت.
پیش از این نیز سایت پرورش ماهی در قفس هندورابی در بندرچیروییه با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با مشارکت بانک کشاورزی با حضور مدیر کل شیلات هرمزگان و مسؤولان محلی و دریابانی در بخش شیبکوه شهرستان بندرلنگه به بهره برداری رسید که بخش ذخیره‌سازی بچه ماهی در قفس نیز در این پروژه تدارک دیده شده است.
مراد زاده فرماندار شهرستان بندرلنگه در حاشیه افتتاح این سایت با تقدیر از  حمایت‌های دوستی استاندار هرمزگان و تلاش‌های شیلات و پیگیری بخش خصوصی در حوزه پرورش آبزیان، افزود: پرورش ماهیان دریایی در قفس علاوه بر کمک به حفظ ذخایر آبزیان، به عنوان یکی از فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات شهرستان بندرلنگه محسوب می‌شود.
 مزرعه پرورش ماهی در قفس به ظرفیت کل ۵۰۰ تن در سال توسط آقای هندروابی در غرب بندرلنگه در فاز اول با ظرفیت ۲۵۰ تن با ذخیره سازی بچه ماهی وارد  تولید می شود و این مزرعه برای حدود ۱۵ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.
تمرکز بر سواحل مکُران  و بومی‌سازی نیازهای دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه